@article { author = {تسلیمی, دکتر محمد سعید and برقی, مهندس میکائیل and اده, دکتر عزت اله اصغری ز and اربطانی, طاهر روشندل and قربانی, رضا}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {17}, number = {5}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Management Quality is a subdivision of Decision-Making Quality and the policy stands for strategies selection rule. MADM models are being used for strategic prioritization and selections in an organization. In the present article, while having a glance at MADM approach and algorithms governing SAW, TOPSIS & ELECTRE methods, the design of computerized-mathematical model for Multiple-Criteria Decision-Making using MADM approach has been discussed to strategic prioritization and selection in organization. The reasons for importance of the above-mentioned Mathematical- Computerized model can be stated as its being new, having high quality technical specifications and vast and extensive facilities. Existing menus in computerized model have been presented and finally some suggestions concerning the efficiency and usefulness of this model in economic fields, foreign policy and department affairs and its integrity with Program Control Systems in the structure of State Technical-Administrative System as well as Mathematical- Computerized model based on fuzzy MADM have been presented.}, keywords = {MADM,Mathematical-Computerized Model,Multiple-Criteria Decision-Making,Strategic Prioritization & Selection}, title_fa = {اولویت بندی اهداف راهبردی سازمان : مدل رایانه ای تصمیم گیری چند معیاره با رویکرد MADM}, abstract_fa = {کیفیت مدیریت تابع کیفیت تصمیم گیری است و خط مشی قانون انتخاب راهبرد هاست مدل های MADM به منظور اولویت بندی و انتخاب راهبردی در یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرند در این مقاله ضمن اشاره مختصر به رویکرد MADM الگوریتم های حاکم بر روش های ELECTRE TOPSLS SAW به طراحی مدل ریاضی رایانه ای جهت تصمیم گیری چند معیاره با رویکرد MADM به منظور اولویت بندی و انتخاب راهبردی سازمان ÷رداخته شده است دلایل اهمیت مدل ریاضی رایانه ای ارائه شده در این مقاله را می توان در بدیع بودن مدل بالا بودن مشخصات فنی گسترده بودن امکانات قابلیت کاربرد آن در عرصه های سیاست گذاری و اولویت بندی اهداف راهبردی دانست در ادامه مقاله منوهای موجود در حوزه های امور اقتصادی سیاست خارجی و امور بخشی و نیز در خصوص یک پارچگی مدل یاد شده با نظام های کنترل برنامه ها در ساختار نظام فنی و اجرایی کشور و همچنین طراحی مدل ریاضی رایانه ای مبتنی بر MADM فازی ارایه شده است}, keywords_fa = {اولویت بندی انتخاب راهبردی,تصمیم گیری چند معیاره,مدل ریاضی - رایانه ای}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11565.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11565_8432b5ca761ad9f6e2993e94e2f95f63.pdf} } @article { author = {زاده, دکتر فتاح شریف and نوری, روح الله}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {17}, number = {5}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Gathering money resources, which are floating in the society aimlessly, for investment in different economic sectors (i.e. industry, service and agriculture) is the main purpose of commercial banks. Considering the importance of effective resource allocation, this research aims to determine the desirable degree of centralization and decentralization in credit departments and to propose a model of authorities in operational level of Bank Mellat. Through literature review and experts’ opinion, at first, we distinguished the major criteria of branch’s authorities in credit department. Then, through t-Test analysis, the criteria for determining decentralization degree are expressed. In conclusion, we found that delegation to branches according to these criteria will lead us into more effective resource allocation.}, keywords = {centralization,Credit Allocation,Decentralization,delegation}, title_fa = {معیارهای تعیین درجه مطلوب تمرکز و عدم تمرکز در شعب بانک ها : مورد بانک ملت}, abstract_fa = {هدف اساسی موسسات مالی به ویژه بانک های تجاری جذب منابع پولی پراکنده در سطح جامعه و سرمایه گذاری و تخصیص مطلوب آن در بخش های مختلف اقتصادی جامعه اعم از صنعت خدمات و کشاورزی است با توجه به اهمیت فزاینده تخصیص کارآمد منابع این تحقیق با هدف تعیین معیارهای درجه مطلوب تمرکز و عدم تمرکز در بخش اعتباری بانک ملت و ارائه چارچوب مطلوب تعیین اختیارات در سطح عملیاتی ( شعب ) انجام گرفته است برای تحقیق اهداف ذکر شده بانک ملت بعنوان جامعه آماری انتخاب و ابتدا شاخص های تعیین کننده اختیارات شعب بانک در بخش اعتباری با استفاده از نظرات خبرگان و کارشناسان بانکی و مبانی نظری تعریف شده و سپس با اسفتاده از آزمون و بررسی این شاخص ها معیارهای تعیین درجه تمرکز در بخش اعتباری بانک ملت در سطح عملیاتی بیان شده است نتایج تحقیق حاکی از ان است که چنان چه تفویض اختیار به شعب بانک در بخش اعتباری بر اساس معیارهای طراحی شده در این تحقیق صورت گیرد درجه مطلوب عدم تمرکز در بخش اعتباری به موجود آمده و اعتبارات به صورت کار آمدتر تخصیص خواهد یافت}, keywords_fa = {تخصیص اعتبار,تفویض اختیار,تمرکز,عدم تمرکز}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11566.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11566_35d12b0ccee7d44d0601482d1cb7095c.pdf} } @article { author = {بارفروش, دکتر احمد عبدالله زاده and حیدری, نسترن حاجی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {17}, number = {5}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Credit Allocation,information systems,Information System Strategic Planning,Information System Strategic Planning Problems,Strategic Goals,Strategic Information Systems}, title_fa = {بررسی مشکلات برنامه ریزی راهبردی سیستم های اطلاعاتی از دیدگاه خبرگان و متخصصان}, abstract_fa = {معیارهای اندازه گیری موفقیت برنامه ریزی پس از انجام مطالعات کتابخانه ای مشکلات عمده برنامه ریزی این سیستم ها را مشخص نماید پس از شناسایی این مسایل به منظور بررسی آن ها در برنامه ریزی راهبردی سیستم های اطلاعات سه فاز اصلی برای فرایند برنامه ریزی شامل مرحله اقدام اولیه مرحله اجرای برنامه منظور شده است برای آزمون فرضیه های به دست آمده از فاز مطالعه کتابخانه ای با استفاده از توزیع پرسش نامه مشکلات سه مرحله برنامه ریزی سیستم های اطلاعاتی در ایران از دیدگاه صاحب نظران آزمون و بر اساس میزان اهمیت مرتب شده است نتایج این بررسی میدانی نشان می دهد از دیدگاه صاحب نظران عدم انتخاب روش متناسب با شرایط شرکت نداشتن برنامه واضح سازمانی برای هدایت تلاش های برنامه ریزی و واگذار نمودن مسوولیت برنامه ریزی به شخصی بدون تجربه کافی نفوذ و اعتبار و یا زمان کافی برای انجام کار مهم ترین مشکلات مرحله آغاز تلاش ها برای برنامه ریزی تشخیص داده شده است در مرحله توسعه برنامه قصور در در گیر نمودن کاربران به صورت موثر عدم وجود طرح آموزشی کاربران برایتوسعه سیستم های اطلاعات و نادیده گرفتن اهداف کلان و راهبردهای تجاری بعنوان پر اهمیت ترین مشکلات تشخیص داده شد و در فاز استفاده از برنامه پاسخ دهندگان معتقدند عدم تخصیص بودجه و اعتبار کافی برای توسعه سیستم های اطلاعاتی ناکارایی و آماده نبودن زیر ساخت های فنی و تکنولوژیک در ایران و مشکل در تضمین تعهد مدیریت ارشد برای اجرای برنامه سیستم های اطلاعاتی مشکل سازترین عوامل هستند}, keywords_fa = {اهداف راهبردی,برنامه ریزی راهبردی سیستم های اطلاعات,سیستم های اطلاعات راهبردی,سیستم های اطلاعاتی,مشکلات برنامه ریزی سیستم های اطلاعاتی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11567.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11567_01fa66155d8fea90f6a9dab806cf9325.pdf} } @article { author = {پور, دکتر رحمت الله قلی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {17}, number = {5}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Good Governance is new model for sustainable development. This model emphasize on cooperation with partnership and intraction between three sector of state, privat sector and civile society. In order to use of total capbility usefully in development program. In this article first focus on the definition of Good Governance and model of state in it. Then analyse and feasibility study role of state in governance in Iran. This article is out put of discovering research that is illustrate Iranian state condition in each variables or charactristics of model. Then analyse feasible or unfeasible use of Good Governance model in Iraninan state structure. Finally try to refer the reason of this Iranian state situation.}, keywords = {Democratic State,Facilitr State,Good Governance,Interactive Cooperation,Participation with Partnership}, title_fa = {تحلیل وامکان سنجی الگوی حکمرانی خوب در ایران با تاکید بر نقش دولت}, abstract_fa = {حکمرانی خوب الگوی جدیدی برای توسعه پایدار است در این الگو بر همکاری مبتنی بر شراکت و تعامل سه بخش دولت خصوصی و مدنی تاکید شده تا به موجب آن کشورها بتوانند از همه توانمندی های خود در توسعه همه جانبه استفاده کند این مقاله ضمن تبیین اجمالی الگوی فوق و ترسیم الگوی مناسب دولت در آن به تحلیل و امکان سنجی نقش دولت در ایران با الگوی ترسیم شده می پردازد یافته های تحقیق پیمایشی وضعیت دولت در ایران را در هر یک از ویژگی های الگوی جدید نشان می دهد که بر اساس آن امکان یا عدم امکان اعمال الگوی حکمرانی خب در شرایط موجود دولت در ایران تبیین میشود در پایان نیز به علل قرار گرفتن دولت ایران در وضعیت موجود می پردازد}, keywords_fa = {حکمرانی خوب,دولت تسهیل گر,دولت دموکراتیک,مشارکت مبتنی بر شراکت,همکاری تعاملی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11568.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11568_74b22f43956d7ffa1ee7011d302047d7.pdf} } @article { author = {محقر, دکتر علی and محمدی, مهدی شیر}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {17}, number = {5}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Technology Acceptance Model essentially introduced in 1989 by Davis for determination of effective factors on technology acceptance of information systems users. This model, based on theory of reasond action (TRA), rely on two basic factor in technology acceptance: Usefulness and Ease of use. In this research we will introduce a developed model for Ministry of Interior with brief study and use of developed models base on intial TAM; specially developed models in governmental organizations and less-developed countries; also based on information gathered from ICT experts and users in Ministry of Interior.}, keywords = {Information & Communication Technology,Perceived Ease of Use,perceived usefulness,Technology Acceptance}, title_fa = {توسعه مدل پذیرش فناوری TAM در وزارت کشور}, abstract_fa = {مدل پذیرش فناوری اطلاعات تم برای تعیین عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کاربران سیستم های اطلاعاتی در سال 1989 توسط دیویس معرفی شد این مدل که بر مبنای نظریه عمل مستدل ترا بنا شده است بر دو عامل اصلی سودمندی و سهولت استفاده در پذیرش فناوری مبتنی است در این پژوهش ما با بررسی اجمالی و استفاده از مدل های توسعه یافته بر مبنای مدل تم اولیه به ویژه مدل های توسعه یافته در سازمان های دولتی و کشورهای در حال توسعه همچنین بر مبنای اطلاعات اخذ شده از کارشناسان و کاربران فار در وزارت کشور مدل توسعه یافته برای وزارتخانه را پیشنهاد کرده و بوسیله اطلاعات اخذ شده از کاربران آن را آزمون می کنیم}, keywords_fa = {پذیرش فناوری,سهولت استفاده ادراک شده,سودمندی ادراک شده,فناوری اطلاعات و ارتباطات}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11569.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11569_f13cbc3441c06e40f7611d54c9012a35.pdf} } @article { author = {مدهوشی, دکتر مهرداد and رفیعی, علی آقا}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {17}, number = {5}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Business Process Re-Engineering (BRP) is a way for fast and instant conformity with environmental conditions. Re-Engineering through available tools causes for change in processes and finally in all organization structure in wide dimensions and with tools that have known as BRP Change lever, practice of Re-engineering is possible. In this article, the writers desire to recognize re-engineering and related concepts and then define about different changes lever in Re- Engineering, then introduce one of the important tools in reengineering known as Information Technology (IT). At the end, role of Management in Re-Engineering and its relation with Information Technology (IT) will describe.}, keywords = {Business Process Re-engineering (BPR),Effective management,Information Technology (IT)}, title_fa = {اهرم های موفقیت باز مهندسی فرایندها با تاکید بر فناوری اطلاعات}, abstract_fa = {بازمهندسی فرایندهای سازمانی راهی است برای تطابق سریع و آنی با شرایط محیطی باز مهندسی از طریق ابزاری که در اختیار دارد باعث تغییر فرایند ها و در نهایت کل سازمان در ابعاد وسیع می شود با این ابزار که به اهرم های تغییر بازمهندسی فرایندها نیز معرفو است بازمهندسی عملی می شود در این مقاله سعی شده تا ضمن شناخت بازمهندسی و مفاهیم مربوط به آن اهرم های مختلف تغییر در بازمهندسی بیان شود و سپس به یکی از این ابزارها که در باز مهندسی اهمیت فراوانی دارد و فناوری اطلاعت نام دارد پرداخته شود و سرانجام به نقش مدیریت در موفقیت بازمهندسی و رابطه آن با فناوری اطلاعات اشاره شده است}, keywords_fa = {اثر بخش,بازمهندسی فرایندهای سازمانی,فناوری اطلاعات رهبری}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11570.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11570_d6b276fc6493e18ad24cf039c530a059.pdf} } @article { author = {ونوس, دکتر داور and ممان, محمود صالحی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {17}, number = {5}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article is the result of a field research with the purpose of determining factors that influence the use of ATMs by bank customers. On the basis of secondary research, a questionnaire containing 32 Likert type questions were prepared and distributed among 209 Mellat Bank Customers (Users and Non-users of ATM). Varimax rotated Factor Analysis of the questions yielded Six factors which were named: 1-Ease of use! Access 2-Place Utility 3-Customer Awareness 4-system Integration 5-service Diversification and 6-Reliability On the basis of factors, a t-test between users and non-users of ATM showed that for users of ATM, Place Utility and for non-users, Reliability are more important.}, keywords = {ATM Systems,Automatic Teller Machines (ATM),Banking,Bank Services Marketing,Modern Banking Technology,Self-Service Technology}, title_fa = {شناسایی عوامل موثر بر گرایش مشتریان بانک به استفاده از سیستم های خود پرداز بانکی}, abstract_fa = {مقاله حاضر حاصل پژوهشی کتابخانه ای میدانی است که هدف آن تعیین عوامل موثر برگرایش مشتریان بانک به استفاده از سیستم های خود پرداز بانیک است بر اساس مولفه های استخراج شده از تحقیقات کتابخانه ای ÷رسش نامه ای مشتمل بر 32 شاخص تهیه شد و 209 نفر از مشتریان بانک ملت ( اعم از کاربردان و غیر کاربران دستگاه خود پرداز بانکی ) با استفاده از طیف پنج درجه ای لیکرت میزان اهمیت هر یک از شاخص ها را مشخص نمودند جهت استخراج عوامل موثر بر گرایش از تکنیک تحلیل عاملی استفاده شده نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که مطلوبیت مکانی آگاهی مشتریان یک پارچگی سیستم تنوع خدمات سهولت استفاده دسترسی و قابلیت اعتماد شش عامل موثر بر گرایش مشتریان به استفاده از سیستم های خود پرداز بانکی است از میان عوامل یاد شده عامل مطلوبیت مکانی نزد کاربران دستگاه خود پرداز بانکی و عامل قابلیت اعتماد نزد غیر کاربران از اهمیت بیش تری برخوردار بود}, keywords_fa = {بازاریابی خدمات بانکی,بانکداری,خود پرداز بانکی,سیستم های خودپرداز,فناوری های خود خدمت,فناوری های مدرن بانکی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11571.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11571_8691c83c0de5d76db919736033aa21f3.pdf} } @article { author = {حقیقی, دکتر محمد and طولی, فرشید حسینی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {17}, number = {5}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the area of digital economy and electronic markets, business organizations has to develop their e-business and e-marketing capabilities but transition from marketing to e-marketing needs many capabilities however. Introduction of a new method for assessing the capabilities of a business organization in use of information technology in its marketing activities and processes is the core aim of this paper. In this article, after a brief review of digital economy and electronic markets, the e marketing is introduced and a conceptual framework for transition to e-marketing is described. Here, the results of a case study in Iran is presented.}, keywords = {c-Marketing Capability,c-Marketing Capability Matrix,Electronic Markets,E-marketing}, title_fa = {ارائه روشی برای اندازه گیری توانمندی شرکت های تجاری برای گذار از بازاریابی سنتی به بازاریابی الکترونیکی: مطالعه موردی یک شرکت انفورماتیکی}, abstract_fa = {ظهور و رشد پیدیده اقتصاد دیجیتالی و شکل گیری بازارهای الکترونیکی و دستیابی به توانمندی کسب و کار الکترونیکی که بازاریابی الکتروینیک یکی از اجزا مهم آن محسوب می شود را برای شرکت ها به امری اجتناب نا پذیر تبدیل کرده است باوجود این که بسیاری از شرکت ها ناچار به حرکت به سمت بازاریابی الکترونیکی هستند اما این تغییر توانمندی های سازمانی مختلفی را می طلبد مقاله حاضر با هدف ارائه روشی برای اندازه گیری توانمندی شرکت ها در ÷یاده سازی و به کارگیری فناوری اطلاعاتی در بازاریابی تهیه شده است در این مقاله پس از بررسی اجمالی اقتصاد دیجچتالی و بازارهای الکترونیکی به معرفی بازاریابی الکترونیکی پرداخته و چارچوبی مفهومی برای گذار به بازاریابی الکترونیکی طرح شده است همچنین نتایج بررسی مطالعه موردی یک شرکت انفورماتیکی در این مقاله ارائه شده است}, keywords_fa = {بازارهای الکترونیکی,بازاریابی الکترونیکی,توانمندی بازاریابی الکترونیکی,توانمندی بازاریابی الکترونیکی ماتریس}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11572.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11572_8e44e9e36286e720ee3d56a96cf40798.pdf} }