@article { author = {رحمان‌سرشت, حسین and مقدم, علیرضا}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The current work studies the role played by managers’ mental models in organizational change processes. In particular, we consider managers’ attitudes to organizational changes and how they influence decisions to initiate such changes. We have based our empirical analysis on the opinions of the managers of the Iranian large tissue manufacturing, obtained through a questionnaire. Our findings show that managers’ evaluations of organizational change processes- whether favorable or unfavorable- condition their decision to initiate them. Likewise, we find managers’ evaluations of change processes will depend on the degree of acceptance and on its expected long-term effects.}, keywords = {Managers’ attitudes,Mental Models,Organizational change}, title_fa = {نقش مدل‌های ذهنی در فرایند تغییر سازمانی (مطالعه موردی یکی از شرکت های تولید کننده کاغذ تیشو )}, abstract_fa = {در این مطالعه به بررسی نقش مدل‌های ذهنی مدیران در فرایند تغییر سازمانی پرداخته می‌شود. عوامل مختلفی در فرایند تغییرات سازمانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما نویسندگان مقاله بر این موضوع متمرکز شده‌اند که مدیران چه نگرشی نسبت به عوامل محیطی و تغییرات سازمانی دارند و این نگرش‌ها چگونه بر تصمیماتی که ایشان در مورد اقدام به تغییرات مختلف سازمانی اتخاذ می‌کنند، مؤثر است. در این مطالعه از تجزیه و تحلیل داده‌های اولیه که از مدیران و کارشناسان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده کاغذ تیشو در ایران به‌دست آمده، استفاده شده است. برای به‌دست آوردن نقطه نظرات ایشان، پرسشنامه‌ای طراحی و بین آنها توزیع شد. یافته‌های به‌دست آمده حاکی از این است که نوع تعبیری که مدیران از رویدادهای واقعی دارند و نگرشی که نسبت به فرایند تغییر سازمانی دارند، بر تصمیمی که ایشان در مورد اقدام به تغییرات مختلف سازمانی اتخاذ می‌کنند مؤثر است.}, keywords_fa = {تغییر سازمانی,مدل‌های ذهنی,نگرش مدیران}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19073.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19073_9e7f44116acc6ca0f8b12117f1e41722.pdf} } @article { author = {رهنورد, فرج اله and خارستانی, نوازاله}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {With regards to ICT initiatives and wide application of these technologies in offering services to citizens, E-government development is passing to its final phases. Hence, application of ICT in the area of elections is a strategic necessity. This study uses factor analysis to discover prerequisites of E-elections in Iran. The study integrates constructs from literature to develop a model of assessment. A survey is administered to 197 electoral administrators. The data is analyzed using factor analysis. The study only explores the perceptions of electoral administrators. Future studies could use the model to assess perceptions of a more diverse pool of citizens. Results indicate that electronic governance, technological infrastructure, human resource, Security, and Reliability mechanisms are prerequisites to run a successful electronic-voting system in Iran. The model explains 60 percent of the variance in implementation of an e-voting system. Government should emphasize the benefits of electronic voting to citizens. If government follows a step-by step program to develop appropriate mechanisms with regards to findings of this research, e-voting may be influential enough to motivate people to participate in the election process. The findings of this study also lay the foundation for future studies on e-voting adoption.}, keywords = {e Democracy,e Election,e Government,Electronic voting,e Participation}, title_fa = {پیش‌نیازهای انتخابات الکترونیکی در ایران}, abstract_fa = {با پیشرفت و توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطات و کاربرد گسترده آن در ارائه خدمات مفهوم دولت الکترونیکی رفته رفته مراحل تکاملی خود را طی می‌کند. از این‌رو، بکارگیری فناوری اطلاعات در انتخابات یکی از زمینه‌های تحقق دولت الکترونیکی است. مطالعه با هدف اصلی شناخت و دسته‌بندی پیش‌نیازهای استقرار انتخابات الکترونیکی در ایران پرداخته است. نتیجه تحلیل عاملی نشان داد که این پیش‌نیازها را می‌توان به پنج مقوله حاکمیت الکترونیکی، زیرساخت الکترونیکی، منابع انسانی، امنیتی و اعتمادسازی تقسیم بندی کرد. پیش‌نیاز حکومتی (با میانگین 9/3) و اعتماد سازی (با میانگین 6/1) به ترتیب بیشترین و کمترین نقش را در استقرار انتخابات الکترونیکی در کشور را دارند. در مجموع این عوامل حدود60 درصد از تغییرپذیری در استقرار انتخابات الکترونیکی را نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، عوامل دیگری نیز در تحقق انتخابات الکترونیکی موثر هستند که در این پژوهش شناسایی نشده‌اند.}, keywords_fa = {انتخابات الکترونیکی,دموکراسی الکترونیکی,دولت الکترونیکی,رای‌گیری الکترونیکی,مشارکت الکترونیکی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19074.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19074_3d117320fd8e4dab9e8add0eb342f8e4.pdf} } @article { author = {زارعی, بهروز and زارعی, عظیم}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Inter-organizational relationships have a rich background in business. This is due to increasing competition on one hand, and dramatic improvement in production, marketing, and information technologies on the other hand. Almost all organizations rely on their relationship with other counterparts and receive a significant benefit for their business success. Different organizations have preferred various forms to adapt this idea including Joint venture, Networking, Consortia, Trade association, and Interlocking Directorate. These forms have a profound theoretical background and it is crucial to understand these theories in order to take the appropriate form. This paper reviews the main theoretical paradigms including Transaction cost economics, Resource dependence, Strategic alliances, Stakeholder theory, Learning theory, and Institutional theory along with their strengths and weaknesses. The analysis suggests that there is no single influential theory on all the popular forms and a contingency approach should be adopted for successful implementation of the inter-organizational relationship management.}, keywords = {Institutional Theory,Inter organizational communication,learning theory,Resource dependence,Stakeholder Theory,Strategic Alliances,Transaction cost economics}, title_fa = {پارادیم‌‌های تئوریک تبیین‌کننده شکل‌‌‌‌گیری ارتباطات بین سازمانی}, abstract_fa = {مقوله ارتباطات بین سازمانی از دیر باز و در قالب‌های متفاوت مطرح بوده و در حال حاضر به واسطه رقابت روزافزون از یک سو و پیشرفت و گسترش چشمگیر فن‌آوری‌های نوین در زمینه‌های تولید، بازاریابی، اطلاعات از سویی دیگر بیش از پیش برجسته گردیده است. امروزه کارکردهای مختلف سازمان‌ها به گونه‌ای با یکدیگر پیوند خورده که تداوم حیات آنها را به صورت جدی تحت تاثیر قرار داده است به گونه‌ای که سازمان‌ها در برقراری ارتباطات از اشکال گوناگون نظیر سرمایه‌گذاری مشترک, شبکه,کنسرسیوم, اتحاد, اتحادیه بازرگانی و هیات مدیره مشترک استفاده می‌کنند. در این خصوص شکل‌گیری صحیح ارتباطات بین سازمانی مزیت‌های فراوان و شکل‌گیری نادرست آنها، معایب قابل توجهی به دنبال دارد. شناخت مبانی نظری گزینه‌های مختلف ارتباطات بین سازمانی می‌تواند بسیار سودمند ‌باشد. در این راستا شش پارادایم اصلی تئوریک ، که هر یک از زاویه‌ای تبیین و ریشه در حوزه‌های مختلف علوم دارند، ارائه شده که این امر دلالت بر ماهیت چند بعدی موضوع دارد. این پارادایم‌ها عبارتند از هزینه‌های اقتصادی مبادله، وابستگی منابع، اتحاد استراتژیک، تئوری ذینفعان، تئوری یادگیری و تئوری نهادینه شدن. در این مقاله پارادایم‌های مزبور تشریح و نقاط قوت و ضعف هر یک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج مطالعات حاکی از آن است که هیچیک از تئوری‌ها در تبیین کلیه اشکال ارتباطات بین سازمانی موفق نمی‌باشد بلکه تلفیق آنها تطابق بیشتری با واقعیت دارد.}, keywords_fa = {اتحاد استراتژیک,ارتباطات بین سازمانی,تئوری ذینفعان,تئوری نهادی,تئوری یادگیری,هزینه‌های اقتصادی مبادله,وابستگی منابع}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19075.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19075_140e63c1ccbe7c4c7159f4a9a8ba6e87.pdf} } @article { author = {شجاعی, منوچهر and نوری, نورالدین}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The main goal of this research is study of government policies and related organizations in tourism industry in the third economic and cultural plan (because of its coincidence with its form, a functional system of policy making, resulting in the sustainable development of a country's tourism industry. The results of the research show that the policies of tourism industry in each of five-year plans namely the third development plan, have suffered due to lack of a model for predefined policy makings and specially lack of attention to basic policy making indices like centralization and coherence in goals, systematic, and integrated perspective among the policy makers, the extent of practicality of policies, and effective responsive system and a system for performance evaluation. Tourism development requires close consideration of development dimensions in all individual, organizational and national levels, and permanence of this development depends on utilization of resources, directing investments, orientation of technology development and a structural and fundamental change compatible with now and future needs of humanity. In this research, government policies in diplomatic, economic, cultural, and educational dimensions have been investigated. Tourism scholars believe that the path for achievement of sustainable development of tourism is feasible only through working on the following two groups: - Primary indices of policy making apart from the subject of tourism. - Professional branches of tourism In the accomplished model the role and importance of any of the indices have been predicted. Moreover lack of a scientific basis in policy making resulted in consideration of this inefficiency in the model. The suggested model defines some goals at three levels: individual, organizational and national, and it is hoped that through fulfilling the goals of development in the above three; we may reach to a permanent development of tourism.}, keywords = {Decision making and public policy,Development of tourism,Model for permanent development of tourism,Models of policy making}, title_fa = {بررسی سیاست‌های دولت در صنعت گردشگری و ارائه الگوی توسعه پایدار صنعت گردشگری کشور}, abstract_fa = {بررسی سیاست‌های دولت و دستگاه‌های مرتبط در خصوص صنعت گردشگری در برنامه سوم توسعه اقتصادی، فرهنگی با هدف ارائه الگویی که در قالب آن نظام سیاستگذاری کارآمدی که به توسعه پایدار صنعت گردشگری کشور بیانجامد ضرورت اصلی تحقیق حاضر به شمار می‌آید. نتایج بررسی تحقیق نشان می‌دهد سیاست‌های گردشگری در هر یک از برنامه‌های 5 ساله از جمله برنامه سوم توسعه، از خلاء الگوی سیاستگذاری معین و به‌خصوص فقدان توجه به شاخص‌های بنیادین سیاستگذاری همچون، تمرکز و انسجام در اهداف، دیدگاه نظام‌مند و یکپارچه در میان سیاست‌گذاران، میزان عمل‌پذیری سیاست‌ها و نظام پاسخ‌گویی و ارزیابی عملکرد مؤثر برخوردار بوده است. توسعه گردشگری متضمن توجه به ابعاد توسعه در تمامی سطوح فردی، سازمانی و ملی است و پایداری آن در گروی استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری‌ها، سمت‌گیری پیشرفت فن‌آوری و تغییر ساختاری و نهادی است که با نیازهای حال و آینده بشر سازگار باشد. صاحب‌نظران گردشگری معتقدند مسیر دستیابی به توسعه گردشگری از طریق در نظر گرفتن دو دسته عوامل زیر: - عوامل اولیه سیاستگذاری صرف نظر از موضوع گردشگری - عوامل تخصصی گردشگری امکان‌پذیر خواهد شد. الگوی به‌دست آمده در این تحقیق نقش و اهمیت هر یک از عامل‌های اولیه و تخصصی را نشان می‌دهد. به‌علاوه خلاء یک مبنای علمی در سیاستگذاری‌ها منجر شد این کاستی در الگوی مزبور گنجانده شود. الگوی پیشنهادی در سه سطح فردی، سازمانی و ملی، اهداف و مقاصدی را متصور شده است که امید می رود با دستیابی به اهداف توسعه در سطوح سه گانه تحت بررسی، تحقق توسعه پایدار در گردشگری صورت پذیرد.}, keywords_fa = {الگوهای خط‌مشی‌گذاری,الگوی توسعه پایدار گردشگری,تصمیم‌گیری و خط‌مشی عمومی,توسعه گردشگری}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19076.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19076_a9dac9b768c1170227dcbe8e80659dff.pdf} } @article { author = {ماکویی, احمد and فضل‌الهی, سمیرا}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Logistic and Supply chain have emerged as an important factor in creating value for companies wanting to reduce costs, increase asset productivity and improve customer relationships .In each supply chain, the companies try to improve their operations and systems, so in the first step they should find the answers for two questions: first, what are their opportunities to improve their operations, and, witch one has more added value for them, by considering their limitation. The diagnostic process helps them to find the answers for these kinds of question. The purpose of this paper is to expand and present one conceptual model for logistic diagnostic. Here, after analyzing other related models, the expanded model will be explained .organizations can analysis their operations and systems by using this approach.}, keywords = {Customer value determination,diagnostic,Logistic,process}, title_fa = {عارضه‌یابی سیستم لجستیک با استفاده از روش «تعیین ارزش مشتری»، (مطالعه موردی شرکت خودرو ساز)}, abstract_fa = {بهره‌مندی از سیستم لجستیک مناسب، یکی از عوامل کلیدی موفقیت در کسب کار است. بررسی فضای کسب و کار خودرو‌سازان در ایران نشان‌دهنده پشت سر‌گذاردن مرحله رشد سریع اولیه و اشباع بازار است. یکی از استراتژی‌ها معمول شرکت‌ها در چنین حالتی، کاهش هزینه به‌منظور حفظ سوددهی و شناسایی فرصت‌های بهبود در سازمان است. اولین جایی که می‌توان کاهش هزینه و شناسایی فرصت‌های پیش‌رو را از آن شروع کرد، لجستیک و زنجیره تامین سازمان است. سازمان‌ها در هر زنجیره‌ای، به دنبال ایجاد بهبود در ساختار‌های عملیاتی هستند. در این مسیر دو سوال مهم مطرح می‌شود. اول اینکه چه فرصت‌هایی برای بهبود وجود دارد و دوم اینکه کدام فرصت با توجه به محدودیت‌های موجود، ارزش بیشتری را برای سازمان ایجاد خواهد کرد. در این راستا، عارضه‌یابی با پاسخ‌گویی به این سوالات، سازمان را در کسب ارزش و ایجاد بهبود یاری می‌دهد. در این مقاله روشی جهت ارزیابی سیستم لجستیک سازمان (فرآیندهای تامین، تولید و فروش) در سطوح مدیریتی و سازمانی، جریان اطلاعات و جریان فیزیکی ارائه شده است. عارضه‌یابی این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان نقاط ضعف و قوت سازمان را شناسایی کرده و در جهت بهبود آن اقدامات لازم را انجام داد. روش ارائه شده در این مقاله برای عارضه‌یابی سیستم لجستیک یک شرکت خودروساز در ایران مورد استفاده قرار گرفته است که در اینجا به‌عنوان مطالعه موردی ارائه شده است.}, keywords_fa = {تعیین ارزش مشتری,سیستم لجستیک,عارضه‌یابی,فرآیندها}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19077.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19077_e27b8eac58cdf2bb0fec40e18e5b007d.pdf} } @article { author = {جعفری, محمد رضا معمار and راد, مهدی فاتح and فرقانی, علی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper presents two approaches for evaluating Service Quality in a company by a customer satisfaction survey. The first approach is based on the statistical survey by the customer satisfaction measurement and the second is based on the statistical quality control method. The later method has been rarely used in such researches. The theoretical base is SERVQUAL model. In this survey three dimensions were generally defined in order to measure service quality and it was analytically considered whether it is suitable to use these dimensions or not. Then 18 factors (3 overall satisfaction factors and 15 factors which affect the overall satisfaction) were identified and also were surveyed. The data related to customers' attitudes of received services are gathered of about 30/000 customers in 15 successive months (2000 customers per month) out of statistical populations under consideration. Finally, the trends of customer's perception of these services during the survey were studied. The results of our research showed that using the feedbacks of these two approaches would cause increasing customers' satisfication and also decreasing dissatisfaction obviously.}, keywords = {Car rescue,Customer Satisfaction,Regression,Service quality,Statistical quality control}, title_fa = {ارایه چارچوبی برای ارزیابی کیفیت ارایه خدمات یک شرکت امداد رسانی خودرو ( همراه با مطالعه موردی )}, abstract_fa = {در این مقاله دو رویکرد برای ارزیابی کیفیت خدمت یک شرکت امدادرسانی خودرو با نظرسنجی از مشتریان این شرکت ارائه می‌شود. یک رویکرد مبتنی بر بررسی آماری از طریق اندازه‌گیری رضایت مشتری می‌باشد و رویکرد دیگر مبتنی بر بررسی به وسیله روش‌های کنترل کیفیت آماری است که در این زمینه تاکنون به ندرت مورد استفاده قرار گرفته است. مبنای نظری بررسی مدل کیفیت خدمت (سروکوال)، می‌باشد. به‌طورکلی سه بُعد برای اندازه‌گیری کیفیت خدمت تعریف شده و مناسب بودن استفاده از این ابعاد به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس 18 عامل (3 عامل رضایت کلی و 15 عامل موثر بر رضایت کلی مشتری) شناسایی شده و مورد نظرسنجی و بررسی قرار گرفتند. داده‌های مربوط به طرز تلقی مشتریان از خدمات دریافتی در 15 ماه متوالی (هر ماه 2000 مشتری) در جوامع آماری مورد نظر جمع‌آوری و در نهایت روند این درک مشتری در مدت یادشده مورد مطالعه قرار گرفته است. یافته های حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از بازخوردهای این دو رویکرد به طور چشمگیری سبب افزایش رضایت و کاهش نارضایتی مشتریان می‌گردد.}, keywords_fa = {امدادرسانی خودرو,رضایت مشتری,رگرسیون,کنترل کیفیت آماری,کیفیت خدمت}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19078.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19078_a29183f780b54758f45eb38f326c23ae.pdf} } @article { author = {نوری, ایرج and اسدی, بابک and رضازاده, امیر}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {20}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Assessment of training quality needs particular methods because of its essence. In this article among various Techniques of evaluation and ranking, a modern method in quality assessment of training periods is presented. According to preference and finding the importance measure of quality training indicators, we used hierarchical analysis process (AHP) to prioritize and find training quality indexes. For evaluation performance of each training course based on training quality indexes, data collecting and summarizing has been performed by fuzzy sets theory. Finally TOPSIS method has been used to rank and compare training courses.}, keywords = {AHP,Fuzzy sets,TOPSIS,Training quality}, title_fa = {ارزیابی کیفیت آموزش با تکنیک MCDM فازی}, abstract_fa = {ارزیابی کیفیت آموزش به علت ماهیت آن نیازمند روش‌های خاصی می‌باشد. در این مقاله سعی شده است تا با به‌کار‌گیری تکنیک‌های مختلف ارزیابی و رتبه‌بندی، روش نوینی در ارزیابی کیفیت دوره‌های آموزشی ارایه شود. به‌منظور اولویت‌بندی و یافتن میزان اهمیت شاخص‌های کیفیت آموزش، از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است. برای ارزیابی عملکرد هر یک از دوره‌ها برمبنای شاخص‌های کیفیت آموزش، جمع‌آوری داده‌ها و تلخیص آن‌ها به کمک تئوری مجموعه‌های فازی انجام پذیرفته است و در نهایت برای رتبه‌بندی دوره‌های آموزشی و مقایسه آن‌ها نیز از روش TOPSIS سود برده شده است.}, keywords_fa = {کیفیت آموزش,مجموعه فازی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19079.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19079_d71886ad8071b9346dc417d7a0a7cddb.pdf} }