@article { author = {تسلیمی, دکتر محمد سعید and رحمانی, زین العابدین}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {50}, number = {0}, pages = {-}, year = {2000}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present article focuses on the behavioral characteristics of top managers in the community so as to introduce successful and effective managerial patterns and help train visionary practitioners, optimize the criteria for managerial appointments and fina11y improve the performance of upper echelons of management in the country. It further studies the relationship between the behavior, successes and effectiveness of managers in various community situations. The findings are based on the preliminary interviews with the rank-and -file members, general managers and key figures inside and outside the organization (inter-and-intra organizational relationships) whereby from 1 up \ to 5 top managers have been from ministries. The research, then continues with observation of behavioral patterns, records of activities, interviews and service of two types of questionnaires on the selected managers and on their entire manpower system whereby the final data has been collected with the following results: 1- The most significant element of effectiveness stems from managers' behavioral patterns, being appropriate to the the creedal, cultural and social values prevalent in the society. Over %98 of managers and %93 of personnel are of the opinion that success and effectiveness of managers are due to the suitability and appropriateness of their behavior to the prevailing creedal and cultural values in society. This situation shall be meaningful at the level of %001. 2- The top managers are endowed with special competency in galvanizing the manpower into motivation. The empirical results of the hypothesis through "Bionominal tests" have proved that %97 of managers and %86 of personnel have given positive (yes) answers and there is to exist a meaningful relationship at the level of %001. 3- Dissemination of the managers' moral principles and ethical standards into the territorial personnel will give rise to their perfection and professional superioriy whereby %84 of managers and %81 of personnel have confirmed the effectiveness and success of such endeavor. As evidenced by the results so far achieved, there are indications of %99 of reliability in the first instance and %99 of reliability in the second intance which will provide a meaningful relationship between moral-conforming patterns and their ascendancy. 4- The people endowed with the qualities of top managers shall playa pivotal role in raising the personnel's morale. More than %99 of managers and %91 of personnel emphasize that the qualities enumerated in the questionnaires shall playa significant role in boosting the satisfaction and morale of the workers which will establish a meaningful relationship at the level of %00l. There are indications that the top managers are crucially important to help the staff raise their morale towards organizational goal achievement and reduction of absenteeism, resignations and dismissals. Growing interest in job performance as well as establishing a close rapport with the organizational management will signify the high morale of personnel. Thus the statistical samples so selected contain the characteristics described here.}, keywords = {}, title_fa = {رفتار شناسی از مدیران برجسته در دستگاه های اجرایی کشور و ارائه الگوی بومی}, abstract_fa = {این تحقیق به بررسی ویژگی های رفتاری مدیران برجسته در جامعه پرداخته و بر پایه آن به ارائه الگوی بومی مدیریت مؤثر مبادرت نموده است. همچنین این تحقیق شیوه های مدیریت بومی موفق، تربیت انسانهای مدبر ، انتخاب و انتصاب صحیح مدیران و در نتیجه پیشرفت و بهبود مدیرت کشور را مستلزم تعمیم و ترویج الگوی معرفی شده می داند. بر این اساس سعی شده تا رابطه ای که بین رفتار و موفقیت و اثربخشی مدیران وجود دارد مورد مطالعه و برسی قرار گیرد. بدین منظور از طریق نتایج ارزشیابی و مصاحبه مقدماتی با کارکنان و مدیران به طور عام و افراد کلیدی درون سازمان و برون سازمان که شناخت نسبی از مدیران وزارتخانه ها داشته اند، اطلاعاتی بدست آمده و از آن رهگذر مدیران برجسته در راستای مقاصد این تحقیق شناسایی گردیدند، آنگاه از طریق فعالیت نگاری و مشاهده رفتار و مصاحبه با برگزیدگان و سر انجام توزیع دو نوع پرسشنامه در بین آنان و همچنین با توزیع پرسشنامه بین مجموعه نیروی انسانی تحت سرپرستی آنان، اطلاعات نهایی جمع آوری شده و نتایج حاصل نشانگر آن است که : تناسب رفتار مدیران با ارزش های اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه مهمترین عامل اثربخشی آنان است. 1-مدیران برجسته توانایی ویژه ای جهت ایجاد انگیزه در نیروی انسانی دارند. 2-انتقال کمالات و فضایل اخلاقی مدیران به افراد محیط خود موجب برجستگی آنان است و بین الگودهی اخلاقی با برجستگی آنان ارتباط معناداری وجود دارد. 3-افرادی که دارای خصوصیت مدیران برجسته هستند نقش اساسی در افزایش روحیه کارکنان خود دارند و این امر در جهت رسیدن به اهداف دارای نقش اساسی است. 4-رفتار شناسی 5-مدیران برجسته.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13511.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13511_1ac084b0239ae3a753070a58a93e9e0a.pdf} } @article { author = {احمدی, دکتر علیرضا علی and داعی, مهندس بهیار}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {50}, number = {0}, pages = {-}, year = {2000}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the methods of conducting an opinion survey is "Delphi Method" which is simple and, at the same time, with high reliability. This method is employed at a time when we are facing some constraints in the way of collecting precise information, designing mathematical and statistical models as well as applying the related formulae and prevailing rules. The opinion poll conducted by using the "Delphi Method" includes receipt of proposals, forecast for contribution towards decision-making as well as achieving the consensus of a number of experts by questionnaires. This article also focuses on some definitions, applications, different types of Delphi Method, phases of conventional Delphi along with ratings, appraisals, preferences and its applicability in prioritizing the strategic goals of an organization. The reader will, in the final analysis, become ful1y conversant with a case study in the area of leather industry.}, keywords = {}, title_fa = {کاربرد روش دلفای در تعیین اولویت اهداف استراتژیک سازمان ها}, abstract_fa = {یکی از روش های نظرسنجی که ضمن حفظ سادگی از اطمینان بالایی نیز برخوردار است، روش دلفای می باشد. این روش زمانی کاربرد دارد که در کسب اطلاعات دقیق و طراحی مدل های ریاضی و آماری و کاربرد فرمول ها و قوانین، محدودیت هایی وجود داشته باشد. روش دلفای مبتنی برنظرسنجی، اخذ پیشنهادات و پیش بینی آینده جهت کمک به تصمیم گیری ها و به دست آوردن توافق عام یک تعداد از متخصصان از طریق پرسشنامه می باشد. در طی این مقاله با تعریف، برخی از کاربردها، انواع روش های دلفای، مراحل روش دلفای سنتی به همراه وزن دهی و امتیاز بندی و کاربرد آن در اولویت بندی اهداف استراتژیکی یک سازمان و نهایتاً یک مطالعه موردی در صنعت چرم آشنا خواهیم شد.}, keywords_fa = {برنامه ریزی استراتژیک,تصمیم گیری,روش دلفای,صنعت چرم}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13512.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13512_4ed638ced2394c2e66cced2e12f5c6f1.pdf} } @article { author = {سنجقی, دکتر محمد ابراهیم}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {50}, number = {0}, pages = {-}, year = {2000}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Out of all types of mechanisms scrutinized by the transformational leaders for the purpose of bringing radical changes in their respective organizations, cultural mechamisns enjoy by far a much higher position than others The reason is that the degree of such leaders' success will be greatly subject to the degree of their capacity to upgrade the attidutes and beliefs of all managers and workers in an organization towards serious and vehement support as well as their backing for the target programs. The major goal of this article is to present a brief analysis of the quality of organizational needs for structural change and transformation whereby the executive challenges of the task ahead, showing lack of empathy (unwilligness) on the part of many organizational practitioners towards this goal, are conspicuously identified. The author then continues to underline that the main purpose of applying cultural mechanisms is, in reality, to integrate streaks of unwilligness and disinclination or resistant oppositions into a type of extreme enthusiasm, bloom of full energy and intense activity towards pushing forward the formidable and daunting processes of change and transformation which lie ahead of us.}, keywords = {}, title_fa = {نقش و کارکرد عوامل فرهنگی در رهبری تحول آفرین}, abstract_fa = {در میان انواع ساز و کارهایی که رهبران تحول آفرین به منظور ایجاد تغییرات بنیادی و تحول در سازمان های متبوع مورد توجه قرار می دهند، سازو کارهای فرهنگی از درجه اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار است. علت امر در این است که درجه موفقیت این رهبران بیش از هر چیز در گرو میزان توفیق آنان در ارتقاء سطح نگرش و باورهای فکری قاطبه مدیران و کارکنان سازمان ها جهت حمایت جدی و نیرومند از برنامه های مورد نظر می باشد. این مقاله تلاش دارد تا با ارایه تصویری اجمالی از کیفیت نیاز سازمان ها به تغییرات بنیادی و تحول، چالش های اجرایی فرایند کار را آشکار نموده و دلایل لازم را برای تبیین عدم تمایل شمار بسیاری از دست اندرکاران سازمانی در همسویی با تغییر و تحولات ارایه دهد.سپس نشان دهد که مقصود و منظور از بکارگیری ساز و کارهای فرهنگی در واقع تبدیل این نوع عدم تمایل ها و یا مقاومت های بازدارنده به نوعی تمایل وافر و انرژی سرشار همگانی در پیشبرد مراحل دشوار و پر مخاطره تغییر و تحولات می باشد.}, keywords_fa = {بسیج آرمانی,تحول فرهنگی,تغییرات بنیادی و تحول,رهبری تحول آفرین,مدیریت تعاملی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13513.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13513_2e4d6bfe32e3f334f0d6cb73996c95d9.pdf} } @article { author = {فربودی, دکتر یوسف}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {50}, number = {0}, pages = {-}, year = {2000}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article is aimed at making managers familiar with a variety of faults in decision making process whereby it will doubtless be contingent on the access to adequate information and data. Should a manager have access to more exhaustive, fresher and more up-to-date information, he will, in all likelihood, have a better chance of making appropriate and accurate decisions. Thus there is no denying the fact about the crucial and determining role of decision-making in man's life. Successful people in their social life are those who are equipped with adequate and timely information with repect to the various dimensions of the target problem and are endowed with the essential power and skill for proper and timely decision making accordingly. The role of managers' decision making may not be denied within the organizational territoriality in that their decision making process will inevitably be closely intertwined with economic, technical, administrative, social, political and cultural problems both at macro and micro levels. Therefore the article stresses that managers will indubitably playa far more sensitive and crucial role in the decision making process.}, keywords = {}, title_fa = {خطای تصمیم گیری مدیران}, abstract_fa = {بدون تردید، فرایند تصمیم گیری بستگی به وجود اطلاعات لازم و کافی دارد.هر چه این اطلاعات کامل تر، جدیدتر و به روز تر باشد، امکان تصمیم گیری درست و بجا بیشتر خواهد بود.پس منکر نقش حساس و سرنوشت ساز تصمیم گیری در حیات آدمیان نمی توان شد.انسان های کامیاب در طول زندگی خود،کسانی بوده اند که با داشتن اطلاعات کافی درباره ابعاد گوناگون مسأله مورد نظر، از نیرو و مهارت تصمیم گیری درست و به موقع برخوردار بوده اند. در این میان، نقش تصمیم گیری مدیران را در عرصه سازمان ها نباید انکار کرد زیرا تصمیم گیری آنان خواه نا خواه با مسائل اقتصادی ،فنی، اداری، اجتماعی،سیاسی و فرهنگی در سطوح خرد و کلان، ارتباط تنکاتنگی دارد. از این رو، نقش آنان در فرایند تصمیم گیری، بی حساس تر و خطیرتر است. هدف این مقاله، آشنا کردن مدیران با انواع خطاهای تصمیم گیری است.}, keywords_fa = {تصمیم گیری,چپ مغز,حالت من بزرگسالی,حالت من کودکی,حالت من والدینی,خطای تصمیم گیری,راست مغز}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13514.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13514_f1ca49b45d395cf4e0373722046d240d.pdf} } @article { author = {نیا, دکتر سید محمد مهدوی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {50}, number = {0}, pages = {-}, year = {2000}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this research, opinion surveys have been made with the experts involved in the state steel industry and by using the four marketing ps (product, price, place and distribution channels and promotional activities) as well as the secondary variables relating to each one of the four ps. The necessary matrix and decision making models for industrial marketing have also been presented so as to pave the ground for promotion of the state steel exports. The method used here is based on the fieldwork and analysis of the items extracted from the questionnaires which will contribute to achieving a decision-making model.}, keywords = {}, title_fa = {بازاریابی برای افزایش صادرات فولاد ایران}, abstract_fa = {در این تحقیق با نظرسنجی از خبرگان صنعت فولاد کشور و با استفاده از 4p بازاریابی، که عبارتند از: محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان و کانال های توزیع (Place) و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی (Promotion) و متغیر های فرعی مربوط به هر یک ازاین 4p ماتریس و مدل تصمیم گیری برای فعالیت بازاریابی صنعتی، جهت پیشرفت توسعه صادرات فولاد کشور طراحی گردیده است. روش تحقیق میدانی است و با استخراج از پرسشنامه ها به توصیف و تجزیه و تحلیل آنها تا رسیدن به مدل تصمیم گیری پرداخته ایم.}, keywords_fa = {بازاریابی,بازاریابی صنتی,صادرات,فولاد,مدل تصمیم گیری}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13515.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13515_acdc8832f22cf12ad2170a6bdc45ac99.pdf} } @article { author = {ولی, دکتر منصور شاه and امین, مهندس حامد چهار سوقی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {50}, number = {0}, pages = {-}, year = {2000}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Personnel's enhancement of familiarity with communicative skills and their practices in an organization will guarantee its survivial and boost its performance. The present research is aimed at investigting the skill functions of "conflict resoution" towards improvement of job performance and human relations with the aid of workshop training. The target group comprises 45 experts of male fieldworkers from the Department of Natural Resources in the cities and towns of the Fars Province. The methodology used here is semi-empirical and is executed in the form of a project for the "final test on a single control group". Data collection has been based on open and closed questions as well as regular observations whereby the validity of the questions have been in conjunction with the nominal validity. We have employed the content-analysis method to analyse the open questions and the descriptive statistics for the closed questions. Accordingly, non-parametric statistics has been used to make a comparative study of the comments expressed by the target group on the connunication skill functions in respect of their idiosyncratic, educational and occupational characteristics and features. The results indicate that, owing to the learning process of the conflict resolution skills, differences still exist between the pre-and-post workshop situations. Furthermore, the low standard deviation listed by the target group is indicafive of a rather broad consensus of opinions on the age groups, educational degrees, disciplines, office terms in the presnt position, and number of the previous posts where there are meaningeful distinctions simply as regards the academic diplomas and majors. Where the opinion polls wihtout training and stated rehearsals appear to be a more likely certainty, it is thus suggested that more people be tanght this type of skill in the form of educational workshop. M. R. Mehregan, Ph.D. Editor}, keywords = {}, title_fa = {بررسی کارکردهای مهارت های ارتباطی حل اختلاف در تحقق وظایف و بهبود روابط انسانی در سازمان، به کمک آموزش کارگاهی}, abstract_fa = {ارتقای شناخت کارکنان از مهارت های ارتباطی و بکارگیری آنها در سازمان، باعث بقا و ارتقای سازمانی می شود. هدف تحقیق حاضر، مطالعه کارکردهای مهارت"حل اختلاف" در راستای بهبود تحقق وظایف و روابط انسانی به کمک آموزش کارگاهی، در بین 25 نفر از کارشناسان مرد میدانی منابع طبیعی شهرستان های استان فارس می باشد.روش تحقیق، نیمه تجربی و در قالب طرح"آزمون نهایی و یک گروه" است. برای جمع آوری داده ها از سؤالات مکتوب باز و بسته و مشاهده منظم استفاده گردید که روایی این سؤالات با کمک روایی صوری انجام پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل پاسخ های سؤالات باز، از روش تحلیل محتوایی و سؤالات بسته از آماره های توصیفی استفاده شد. همچنین، از آماره های غیر پارامتریک برای مقایسه نظرات شرکت کنندگان در باره کارکردهای مهارت مذکور از لحاظ ویژگی های شخصی، تحصیلی و شغلی آنان استفاده شد. نتایج نشان می دهند که به دلیل فراگیری آموزش مهارت حل اختلاف ، بین وضعیت پیش از برگزاری کارگاه و پس از آن، تفاوت وجود دارد. همچنین، دامنه انحراف معیار کم نظرات شرکت کنندگان، نشان دهنده اتفاق نظر نسبتاً بالا، درباره مهارت حل اختلاف در تحقق وظایف سازمانی و بهبود روابط انسانی است. مقایسه نظرات با توجه به گروه های سنی، مدارک و رشته های تحصیلی، مدت انجام وظیفه در سمت فعلی و تعداد مشاغل قبلی مشخص ساخت که تنها از لحاظ مدرک تحصیلی تفاوت معنی دار در بین شرکت کنندگان وجود دارد. از انجایی که نظرات، پس از دریافت آموزش کارگاهی و نیز تمرین آنها، ابزار شده است، نسبت به زمانی که این نظرات به صورت نظرسنجی و بدون آموزش و تمرین بیان شده باشند، متقن تراند لذا، پیشنهاد می شود که این مهارت در قالب کارگاه به افراد بیشتری آموزش داده شوند.}, keywords_fa = {آموزش کارگاهی,روابط انسانی,مهارت های ارتباطی,وظایف سازمانی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13516.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13516_8a23c3e6e9130f8d1312d7c286bca56d.pdf} }