@article { author = {تسلیمی, دکتر محمد سعید}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {43}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The suggestions systems should be considered as an organizational efficient context for emerging "Ellitizm" ; and as well should be known as the most common and usefull method for solving the organizational problems. Either one of the mentioned dimensions clearly adjusts the organization's commonality as well as it's environmental admirsability. Also it will visiualize the virtual (non illusary) participation of people, together with system's crucial functions. In fact the suggestions system reduces the degree of centralizm in management system, and seriously disaproves the superior's negligence about the attitudes, willing and comentary positions of the subordinates. In other Words the suggestions system is the starting point for emerging the personnel's creativity and makes the management to become acquainted with the expectations abilities, desires and thoughtfull needs of the people dealing with organizations as well. Further it helps managers to discover the dormant capabilities of personnel whom are the main assets for the organizations development; and fro in the other aspect, the institutionalization of sugges1ion system will not allow the null Bureaucratizm to demotivate personnel and also will prevent Management from "Autocracy,,"}, keywords = {}, title_fa = {موانع رفتاری پایه در نهادینه سازی نظام پیشنهادها}, abstract_fa = {از نظام پیشنهادها باید به عنوان زمینه شکل گیری فرهنگ نخبه پروری و مؤثرترین روش حل و فصل مسایل سازمان تلقی داشت؛ که هر یک از ابعاد مذکور بنحوی جاذبه های سازمان تلقی داشت؛ که هر یک از ابعاد مذکور بنحوی جاذبه های سازمان و بالندگی فکری – مهارتی و اجتماعی را تعیین نموده ، مشارکت عملی و نه اسمی و تصوری آنان در اقدامات سازنده سازمان را عینیت ، و پیوند آنان به سازمان را استحکام می دهد . نظام پیشنهاد عملاً از تمرکز شدید سیستم مدیریت کاسته و بی توجهی ما فوق ها به استعدادها و نظرات کارکنان را مردود می داند و به بیان دیگر نظام پیشنهاد سرآغاز بروز ابتکارات و خلاقیت های منابع انسانی است که از سویی مدیریت را با انتظارات ، توان ها ، نیازهای فکری – مهارتی کارکنان آشنا می نماید و کمک می کند مدیران به کشف استعدادهای نهفته در نیروی انسانی به عنوان مطمئن ترین سرمایه پیشرفت سازمان نایل آیند؛ و از سوی دیگر مانع از آن می شود که دیوانسالاری بازدارنده ، سازمان را بی جانبه ، نیروی انسانی را بی انگیزه و مدیریت را خود محور نماید.}, keywords_fa = {اظهارگری,پیشنهاد,خلاقیت ذهنی,خود شکوفایی,شبکه ارتباطی,شخصیت اجتماعی,فضای سازمان,قدرت فرهنگی,مشارکت نظری,هم اندیشی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_14977.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_14977_e431d7171115f82cccf2d10b4235dca2.pdf} } @article { author = {موحدی, مسعود and عباسی, دکتر مسعود}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {43}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Management professionals and public administrators are facing a new challenge on how to use information and cope with the economic era of information. The answer to this question depends on how I11anagenlent information and decision-making support systems are organized and utilized in an organization. The understanding and support of the management play very important roles in how these systems are developed and applied. Improper managell1ent vision coupled with conflicting views results in organizational InisI11anagelnent and deteriorating effects of information on decision making process. This in turn leads to managment mistrust and confusion a bout its role in the organization. In this paper different views on top management roles in the information technology are examined and discussed. And then their implications, specifically, for public adI11inistration in Iran are emphasized. Sollie reCOlnI11endations are suggested on how the public sector may portion the task out in order to make effecfive use of this information technology.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تطبیقی نقش مدیران عالی در پیاده سازی و به کارگیری سیستم های اطلاعاتی – با تأکید بر DSS – در سیستم های دولتی ایران و خارج از کشور}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {اطلاعات,تکنولوژی اطلاعات,سیستم اطلاعات مدیریت (MIS),سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS),سیستم های دولتی ایران,مدیریت عالی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_14978.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_14978_d10456887d41dbfcd68f5034edbb29db.pdf} } @article { author = {منوریان, دکتر عباس}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {43}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Through factual analysis of the adopted 19-item climate questionnaire, its relationship with reforn1 program dimensions is examined. The results indicate that some of the environmental factors worked as facilitators arid some as inhibitors. Perceptual assessment of the subjects of study from various work setting characteristics are being used as a basis for evaluation of organizational environment or atmosphere of reform agencies. The respondents' assessments indicate that, in general, organizational environment may not have been conducive to achieving expected reforms.}, keywords = {}, title_fa = {جو سازمانی و تأثیر آن بر میزان موفقیت یا عدم موفقیت اصلاح اداری}, abstract_fa = {تجزیه و تحلیل تأثیرات جو سازمانی حاکم بر واحدهای مسئوول اصلاح اداری بر عملکرد عوامل اصلاح در تحقق برنامه اصلاح اداری تدوین شده در برنامه پنجساله اول (74/73-69/1368 ) موضوع اصلی این مقاله است. این ارزابی بر مبنای پرسشنامه تعدیل شده لیتوین واسترینگر با عنوان « پرسشنامه جو سازمانی یا OCQ » صورت گرفته است. از طریق تحلیل عاملی پرسشنامه 19 مقوله ای، رابطه جو سازمانی با ابعاد مختلف برنامه اصلاح اداری مورد آزمایش قراار گرفته است. نتایج بدست آمده مبین آن است که برخی از عوامل جو سازمانی تسهیل کننده و برخی دیگر مانع تحقق اهداف اصلاحی بوده اند. ارزیابی ادراکی آزمون های تحقیق از ویژگی های گوناگون محل کار به عنوان مبنایی برای ارزیابی جو سازمانی واحدهای مسئوول اصلاح مورد استفاده قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها نشان می دهد که به طور کلی جو سازمانی برای رسیدن به اصلاحات مورد انتظار چندان مطلوب نبوده و به عبارت دیگر ، به عنوان مانع و رادع تحقق اهداف اصلاحی عمل کرده اند.}, keywords_fa = {اصلاح نظام اداری,برنامه توسعه,جو سازمانی,سازمان,سازماندهی,فرهنگ سازمانی,واحدهای سازمانی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_14979.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_14979_2f859947f9a75fb2197df215d1b039e8.pdf} } @article { author = {فربودی, دکتر یوسف}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {43}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {روش های مقابله با ایستادگی در برابر تغیر}, abstract_fa = {یقیناً در عرصه حیات جانداران و جهان طبیعت ، تغییر لازمه تحول دائم ، رشد و تکامل است. بدون تردید به این واقعیت انکار ناپذیر از روی تدبر و ژرف نگری باید گردن نهاد و تسلیم آن شد. دولت هم اگر بخواهد همگام با نیازهای زمان پیش رود و در ارائه خدمات ارزنده و حیاتی خود به ملت به درجات بالای رشد ، توسعه و تکامل نایل آیدباید در برابر پذیرش تغییر و نوآوری ، سیاست خود را کاملاً روشن و معلوم سازد. یه دیگر سخن ، باید قبلاً دانست که آیا دولت در برابر تغییر سازمان های دولتی خود از جمله سازمان و مدیریت آموزشی و همچنین خط مشی های اساسی و کلان خود، روی خوش نشان می دهد و از آن با آغوش باز استقبال می کند و با دست رد بر سینه آنها می زند و همچنان حامی حفظ وضع موجود است. در غیر این صورت ، اقدام به طرح و برنامه ریزی در راستای تجدید سازمانی و مدیریت آموزشی نمودن و یا دست به تغییر و ترکیب سازمان های مشابه یا موازی هم زدن و یا در ادغام آنا کوشیدن ، عملی بیهوده و عبث خواهد بود. در واقع، صرف نیروهای انسانی دراین راه و بسیج اندیشه ها درحکم خود مشغول سازی و یا به تعبیر دیگر ، آهن سدر کوفتن است. زیرا بر اساس نظریه نظام ها ، هر موج تغییری به دنبال خود امواج تغییرات بعدی و وابسته به آن را خواهد آورد. و الا اگر از سوی دولت درباره هرگونه تغییر و نوآوری ، جوانب کار کاملاً سنجیده و حساب شده نباشند ، ضربه شدیدی بر سیاست های کلان دولت وارد خواهد آمد که جبران آن مستلزم صرف هزینه های هنگفتی خواهد بود.}, keywords_fa = {ایستادگی در برابر تغییر,تغییر,نیروهای بازدارنده تغییر,نیروهای پیشبرنده تغییر}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_14980.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_14980_2ed79bc8d7e6af0f08b54f5190f2b560.pdf} } @article { author = {شهیدی, مهراندخت نظام}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {43}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this research attempts have been made to find out a relationship between the characteristics of an organization and the motivation of manpower. If so, the focus is on the type and shape of this relationship. The unit which has been chosen in the present research is named the Urban and Rural Economic Organization. This research is of great significance in that the success of an organization hinges on two elemental factors of its structure and manpower Whenever an organization comes into existence, first its structure is shaped and then the manpower is employed to steer the newly-formed unit towards achieving its pre-set targets. On the heels of our research on the urban and rural economic system we discovered a close relationship between the organizational structure and human stimulus. This relationship tends to be converes and strong because the more encumbersom (much red-tape) the organizational structure is, the lower the human stimulus will be and, in consequence of the organizations' rigid and stilted laws and regulations, an office worker is hobbled by strictures with little leeway which will ultimately result in less productive performance. Since an individual is not highly motivated to render services, his job performance will reduce and the organization's goals will remain a remote possibility to attain. But if the organizational structure, being formed with fewer labyrinthine complexities, appeals to the interests of the personnel, :it 'will help enhance their motivation and will try to do their ut1Tl0St to achieve the goals set down for the organization. So it is absolutely crucial to stimulate the workers' interests in an organization and empower them with considerable leeway in a less decentralized office environment so as to have them work more efficiently and curtail the rigidity and complexity of the organizational structure. M. R. Mehregan, Ph.D. Editor}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه ساختار سازمانی انگیزش نیروی انسانی در سازمان اقتصادی شهر و روستا}, abstract_fa = {در این تحقیق ما به دنبال آن هستیم که بدانیم آیا بین ویژگی های یک سازمان و انگیزش نیروی انسانی رابطه ای وجود دارد یا خیر؟ و اگر جواب مثبت است و رابطه وجود دارد رابطه به چه شکلی است. سازمان مورد نظر در این تحقیق سازمان اقتصادی شهر و روستا می باشد. با توجه به آن که موفقیت هر سازمان به دو عامل مهم ساختار سازمانی و نیروی انسانی بستگی دارد این تحقیق بسیار حائز اهمیت است. هر کجا که سازمان به وجود می اید ابتدا ساختار ( شکل) آن به وجود می اید و سپس نیروی انسانی آن تأمین می شود و نیروی انسانی با استفاده از شکل و ساختار موجود ، سازمان را به سمت اهداف از پیش تعیین شده رهنمون می باشد. پس از تحقیقاتی که در سازمان اقتصادی شهر و روستا انجام دادیم معلوم شد که بین ساختار سازمانی و انگیزش نیروی انسانی رابطه نزدیکی وجود دارد که این رابطه به صورت معکوس و قوی می باشد . به این ترتیب که هر قدر ساختار سازمانی دست و پاگیرتر و پیچیده تر باشد انگیزش نیروی انسانی پایین تر می اید و بالطبع عملکرد و بهره وری نیز کاهش می یابد ، چون فرد خود را اسیر قوانین خشک سازمان می بیند و فکر می کند که در سازمان هیچگونه اختیار و آزادی ندارد. پس او انگیزه ای برای کار کردن ندارد و عملکرد او پایین می اید و باعث می شود که سازمان از رسیدن به اهداف خویش دور بماند ولی اگر سازمان به گونه ای باشد که موافق میل اغراد بوده و دارای پیچیدگی و رسمیت زیاد نباشد، انگیزش آنها بالا رفته و سعی می کنند که تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف سازمان به کار گیرند و حتی در بعضی اوقات از جان خود مایه گذارند. بنابراین برای آن که سازمان بتواند به اهداف خود نایل شود باید سعی و تلاش کند که در افراد انگیزش ایجاد کند و تا حد امکان از عدم تمرکز در سازمان استفاده نماید تا افراد نیز تا حدودی اختیار و ازادی عمل داشته باشند و همچنین از رسمیت و پیچیدگی سازمان بکاهد.}, keywords_fa = {انگیزش,پیچیدگی,تمرکز,رسمیت,رهبری,ساختار سازمانی,سازمان,مدیریت}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_14981.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_14981_278d2fd26b2609ae311590eab508f76a.pdf} } @article { author = {فقیه, نظام الدین}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {43}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper presents the state space modeling and simulation of ergodic phenomena with known autocorrelation functions. The method is based on white noise filteration and for this, the state space approach to design and representation is employed. Therefore, the continuous filter characteristics and also the recurrence equations, for digital computer simulations, can be derived. The method is applied to second order Gaussian phenomena with a prescribed decaying cosine autocorrelation function. The discrete data are then simulated, on a digital computer, by exciting the filters with discrete white noise and sampling the response. The autocorrelations estimated from the simulated phenomena are plotted and compared with the truly expected values.}, keywords = {}, title_fa = {-}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_30731.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_30731_04930a363da5fc57561b141fb1b439b8.pdf} }