@article { author = {رضائیان, دکتر علی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {مدیریت اعتماد}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15954.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15954_e4d65163aa037e59245988cdba640689.pdf} } @article { author = {حسینی, دکتر سید محمود}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The vast and comprehensive developments and changes in the domain of politics, economics and technology which causes crisis creates a world which is much more different than the world of yesterday. The fundamental characteristics of this new world is uncertainty. The managers in this kind of situation for the preservation of their status and managing the competitive and multi-dimensional activities, do need new methods and concepts. methods and concepts which can yield appropriate reaction in due circumstances. Long range planning, strategy formulation and strategic management are of concepts and processes that have been seriously considered and emphasized in the industrialized countries. Nowadays strategic management concepts and its related components such as long range planning is being considered as the only way of effective and efficient administration and management of institutions in dynamic and volatile environment. The way that the role of strategic manager s to be confident of details of strategy, correct implementation and consistent evaluation, This article deals with the strategic management processes fo Iranian Auto Industry, its impediments and problems, growths and evolutions. The article is composed of three major sections: I. Strategic planning in Auto Industry (First Phase, 1362 - 136). II. Strategic planning in Auto Industry (Second Phase, l36 - 1371). III. Impediments and problems of strategic planning in Auto Industry of Iran.}, keywords = {}, title_fa = {برنامه ریزی استراتژیک در صنعت خودروسازی ایران}, abstract_fa = {تغییرات و دگرگونی های وسیع و همه جانبه سیاسی ، اقتصادی ، تکنولوژیکی و بحرانهای ناشی ازاین دگرگونی ها ، دنیایی بسیار متفاوت از دنیای دیروز به وجود آورده است ؛ دنیایی که مدیران را با چتلشهایی متعددی روبرو ساخته به گونه ای که ویژگی اصلی آن ، عدم اطمینان است . مدیران ، در این وضعیت برای حفظ موقعیت خود در درون محیط رقابت و اداره فعالیتهای چند بعدی و پیچیده به ابزارها و مفاهیم جدیدی نیازمندند ؛ ابزارها و مفاهیمی که امکان عکس العمل مناسب را برای آنان در برخورد با رویدادهای غیر قابل انتظار و ناگهانی فراهم سازد. برنامه ریزی بلند مدت ، تنظیم استراتژی و مدیریت استراتژیک از جمله مفاهیم و فرایندهایی هستند که برای این منظور در کشورهای صنعتی مورد توجه جدی مدیران و صاحبنظران قرار گرفته و تحقیقات و تألیفات متعدد در این زمینه انجام می شود . تحقیقاتی که انتخابهای مبتنی بر تجربیات گذشته و استقرار را کافی ندانسته و بر این فرض استوارند که استراتژیها باید با دقت و هوشیاری بیشتری تغییرات محیط آینده را پیش بینی ، و دامنه وسیعتری از راه حلها را بررسی نمایند تا امکان دستیابی به هدفهای سازمانها فراهمتر گردد؛ به عبارت دیگر ، مدیریت باید بیاموزد که چگونه با تغییرات اجتماعی ، سیاسی ، تکنولوژیکی ، که غیر قابل انتظار و سریع است ، برخورد ، و تصمیمات استراتژیک اتخاذ نماید ؛ تصمیماتی که دارای ویژگیهای زیر هستند : 1- مقدار زیادی از منابع شرکت را به خود اختصاص می دهند . 2- بر چشم انداز و موقعیت بلند مدت مؤسسه مؤثر هستند . 3- نیازمند تصمیمات مدیران عالی رتبه هستند. 4- نتایج چند جانبه یا چند بعدی دارند. 5- گرایش به آینده نگری دارند . 6- در اتخاذ اینگونه تصمیمات باید نقش عوامل محیطی را به طور جدی مورد توجه قرار داد. خلاصه اینکه امروزه مدیریت استراتژیک و مفاهیم مربوط به آن از جمله برنامه ریزی استراتژیک به عنوان « راه اداره کارآمد مؤسسات در محیط های پویا شناخته می شود ، راهی که در آن نقش مدیر استراتژیک ، اطمینان از تنظیم دقیق استراتژی ، اجرای صحیح و ارزشیابی مستمر آن است .» مقاله حاضر در پی آن است که به بررسی وضعیت برنامه ریزی استراتژیک در صنعت خودروسازی ایران پرداخته ، موانع و تنگناهای رشد و تکامل آن را بیان کند.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15955.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15955_8626cc5ff406cdaa685f178b29a5cd54.pdf} } @article { author = {رضائیان, دکتر علی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Conceptual data modeling is a technique for analyzing and describing the data needed by the users of a system. In analyzing the data, one must focus on understanding the conceptual structure of the data. The data description has to be readable by users, programmers, and other technical specialists, because it is a blue print for data base design. Describing the data for a system is difficult. Not only does a typical system have many users who employ many different inputs and outputs, hut the analyst is usually not familiar with the system and must learn about it as he or she analyzes and describes the date. The description of data must he detailed, to satisfy the processing needs of the system. Yet the description must also he general so that it results in a database that satisfies the overall data needs of the organization. As if the task were not difficult enough already, the analyst must produce the data description within the time and budget constraints for the project. A data model, on the other hand, encourages the analyst to base the analysis of data on the needs of the organization and on the way the users view or conceptualize, the data. Because the data model describes data from the perspective of the organization not from the perspective of the detailed system processes - it leads to data base that is more adaptable to the data needs of the organization. In this article, for the purpose of conceptual data modeling, a set of constructs (entity, relationship, attribute, identifier, and dependency) for defining data, rules controlling how the constructs are drawn to form a data model; and a method for constructing the data model using the constructs and rules, have been defined.}, keywords = {}, title_fa = {مدلسازی مفهومی اطلاعات}, abstract_fa = {مدلسازی مفهومی اطلاعات ، یکی از فنون تجزیه و تحلیل و تشریح اطلاعات مورد نیاز کاربران سیستم است . در تجزیه و تحلیل اطلاعات باید ذهن خود را بر شناخت مفهومی اطلاعات متمرکز ساخت. در تشریح ماهیت اطلاعات باید از جملات موجز ، دقیق و خوانا استفاده کرد . از آنجایی که تشریح اطلاعات ، راهنمای طراحی پایگاه اطلاعاتی بشمار می آید باید برای کاربران ، برنامه نویسان و سایر متخصصان فنی خوانا باشد. زیرا راهنمای طراحی پایگاه اطلاعاتی بشمار می آید. از آنجایی که هر سیستم کاربران متعددی دارد و آنان نیز از داده و بازداده های گوناگون استفاده می کنند و همچنین تحلیلگر معمولاً با سیستم آشنا نیست و ضمن تجزیه و تحلیل و تشریح با آن آشنا می شود تشریح اطلاعات برای سیستم دشوار است . تشریح اطلاعات برای پاسخگویی به نیازهای « فرایند سیستم » باید به صورت تفضیلی صورت پذیرد و در عین حال از کلیتی برخوردار باشد که به تشکیل یک پایگاه اطلاعاتی منجر شود و نیازهای کلی سازمان را در بعد اطلاعات برآورده سازد. و چون تا این مرحله به اندازه کافی کار طراحی آسان شده است تحلیلگر باید تشریح اطلاعات را در محدوده زمانی و بودجه ای پروژه مکتوب نماید . اکنون این پرسش ممکن است مطرح شودکه چرا « نمودار جریان اطلاعات » شرح کاملی از اطلاعات ارائه نمی دهد؟ پاسخ این است که نمودار جریان اطلاعات تنها چگونگی بکارگیری اطلاعات در فرایندهای سیستم را نشان می دهد و روابط مورد نیاز میان موجودیتهای سازمان را به نمایش نمی گذارد . بدین ترتیب پایگاه اطلاعاتی مبتنی بر یک نمودار جریان اطلاعات نمی تواند از شاخص روانی سازمانی برخوردار باشد. از سوی دیگر ، مدل مفهومی اطلاعات ، تحلیلگر را تشویق می نماید تا تحلیل اطلاعات را بر مبنای نیازهای سازمان و از دید کاربرای یا نحوه تجسم ذهنی آنان قرار دهد . شرح تفصیلی نیازهای اطلاعاتی سیستم مانند بازداده ها و غیره بعداً به مدل افزوده خواهد شد . از انجایی که مدل مفهومی ، اطلاعات را از دید سازمان تشریح می کند نه از دید فرایندهای تفصیلی سیستم بنابراین پایگاه اطلاعاتی حاصل از آن با نیازهای اطلاعاتی سازمان قابلیت انطباق بیشتری خواهد داشت . تشریح اطلاعات با استفاده از مدل مفهومی مستلزم موارد زیر است: 1- مجموعه ای از ساخته ها ( موجودیت ، رابطه ، صفت ، نشانگر ، وابستگی ) برای تعریف اطلاعات . 2- قوانینی برای کنترل چگونگی ترسیم ساخته ها در شکل دهی مدل. 3- روشی برای ساختن مدل مفهومی اطلاعات با استفاده از ساخته ها ، و قوانین برای نمایش ساخته ها ، قوانین و روش ساختن مدل مفهومی اطلاعات .}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15956.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15956_e64302cd21997697cc30a11fd1426a83.pdf} } @article { author = {آذر, عادل}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Statistics in one of the most important instruments of researcher. So understanding the terminologies, statistical logics and methods for those who utilize researches is necessary. More over there are limitations in application of statistical methods and inferences based on evidences which should be recognized thoroughly. If we accept that true definition and description of the research hypothesis as given then one of the problematic position of the process of research is how to convert the research hypothesis into statistical hypothesis. Mistakes in this phase is one of the statistical pitfalls which misleads the researcher in choosing the appropriate statistical techniques for testing hypothesis and analyzing data. In statistical literature frequent endeavors have been taken place for the conversion of research hypothesis into statistical hypothesis, hut the reality if that the current law (rule) is not that much easy and a vast knowledge of statistics is needed. Moreover this method from the stand point of mathematical logic has short-coming perhaps it can he said that one of the best approach in this matter is a rule that is called “current rule”. In this approach it is held that the refutation of the research hypothesis is described as null hypothesis (H0) and the claim against it to he described as (H1) and then the (H0) to he tested. Althought this approach provides a correct and appropriate method , con t a ins mathematical problems and dues not always yield productively in behavioral researches. The summary study of some one range and two—range statistical hypothesis crystallized this subtle point that if we consider (H)) (null hypothesis as criterion of test, necessarily the null hypothesis must have a limit. Otherwise testing the null hypothesis (Ho) would he impossible. For this purpose a rule is recommended which is called “Proposed rule. Based on this rule the behavioral researcher considers the null hypothesis (if the research hypothesis has a limit) as an equivalent of research hypothesis, otherwise the opposited of research hypothesis can he termed as null hypothesis (H0). This algorithm which is very simple causes the behavioral researchers to carry out this very critical phase in a safe manner without having extra statistical information. In this article different approaches in regard to behavioral researches have been outlined which can he classified as following: 1- descriptive approaches 2- comparative approaches 3- causal approaches.}, keywords = {}, title_fa = {تبیین آماری فرضیات در پژوهشهای مدیریتی – رفتاری}, abstract_fa = {آمار یکی از ابزارهای مهم پژوهشگران به شمار می رود و فهمیدن اصطلاحات ، روشها و منطق آماری برای کسانی که از مطالب تحقیقی استفاده می کنند ، اهمیت زیادی دارد. در هر حال ، در کاربرد روشهای آماری و نتیجه گیری از شواهد آن محدودیتهای وجود دارد که باید آنها را شناخت . یک روش آماری را نباید در تحلیل داده ها به کار برد مگر اینکه پیش فرض ها و محدودیتهای اساسی که زیر بنای کاربرد آن را تشکیل می دهد به روشنی فهمیده شود. نتایج حاصل از تحلیلهای آماری از داده های اصلی دقیقتر و معتبرتر نخواهند بود. هرگاه داده های آماری از داده های اصلی دقیقتر و معتبرتر نخواهند بود . هرگاه داده های آماری نتیجه اندازه گیریهای ناپخته و غیر واقعی باشد حتی به کاربران تمامی فنون و مهارتهای لازم در مراحل بعدی موجب نخواهد شد که به نتایج واقعی و درست بینجامد . تردیدی نیست که روشها و قواعد آماری را می توان برای اثبات تقریباً هر آنچه شخص می خواهد ثابت کند مورد استناد قرار داد. پژوهشگری که جهتگیری خاصی دارد با شروع کردن از فرضیه های غلط ، به کاربردن روشهای نامناسب یا با حذف داده های مربوط می تواند به نتایج غلطی برسد. این نتیجه گیریها بویژه خطرناکند زیرا مطالعات آماری غالباً به عنوان سند مورد استفاده قرار می گیرند . نباید از روشهای اماری در یک تحقیق استفاده شود مگر اینکه تحلیل داده ها را با معناتر و روشن تر سازد. هرگز نباید از امار به عنوان پرده پشت پنجره برای تحت تأثیر قرار دادن خواننده استفاده کرد. آمار خدمتگزار منطق است نه ارباب آن ؛ وسیله تحقیق است نه هدف آن . آمار برای صحت و درستی یک تحقیق هیچ کمکی نمی کند مگر اینکه فرضیه های اساسی آن معتبر ، داده های آن به درستی جمع آوری ، ثبت و تنظیم شده و بالاخره تحلیل و تعبیر و تفسیر آن منطقی باشد. بدین جهت است که محقق رفتاری هیچ گاه نتایج تحقیق را برای تعیین میزان پایایی تحقیق خود آزمون نمی کند بلکه داده های جمع اوری شده را برای تعیین اعتبار تحقیق خود مورد استفاده قرار می دهد. به منظور بررسی میزان اعتبار تحقیقات از نوع پرسشنامه و مصاحبه ، تحقیقی توسط نگارنده ، انجام گرفته است که نشان می دهد متوسط اعتبار برای نگارنده انجام گرفته ست که نشان می دهد متوسط اعتبار برای یک نمونه 20 تایی از تحقیقات پرسشنامه ای 87% بوده است در حالی که متوسط اعتبار برای همین تعداد تحقیق مصاحبه ای 6/75% بوده است . نتایج این تحقیق نشان می دهد که در ایران احتمالاً استفاده از پرسشنامه برای تحقیقات از مصاحبه مفیدتر است . علت آن شاید عدم مهارت کافی مصاحبه کنندگان باشد . البته نباید فراموش کرد که این توصیه در خصوص آن دسته از تحقیقات صادق است که قابل انجام به هر دو شیوه هستند و گرنه استفاده از مصاحبه در برخی از تحقیقات منحصر بفرد است . فرضیات پژوهشی در مدیریت به دو دسته تقسیم می گردند : دسته اول ؛ فرضیاتی هستند که به کمک فنونی غیر از آمار آزمون می گردند ؛ به عناون مثال ، اگر فرضیه ای در مورد چگونگی کاهش هزینه در سازمان باشد و این فرضیه به کمک یک تکنیک تحقیق در عملیات ( مثل برنامه ریزی خطی ) صحت یا سقم آن آزمون گرد، یک فرضیه غیر آماری است. دسته دوم ؛ فرضیاتی را شامل می گردد که صرفاً آزمون آنها به کمک فنون آماری امکانپذیر است. ما این دسته از فرضیات را فرضیات را فرضیات رفتاری واین گونه تحقیقات را پژوهشهای رفتاری می نامیم. قصد ما در این مقاله آن است که به بررسی این فرضیات و چگونگی تبدیل آنها به فرضیات آماری بپردازیم. تبدیل آنها به فرضیات آماری بپردازیم. تبدیل فرضیه پژوهشی به فرضیات آماری به عنوان یک گلوگاه در روش تحقیق مطرح است . واقعیت این است که تبدیل فرضیه پژوهشی به فرضیات آماری به اندازه تعریف خود فرضیه پژوهشی اهمیت دارد. خطای در تبدبل فرضیات ممکن است محقق را در انتخاب تکنیک مناسب آماری و یا تحلیل نتایج تحقیق به بیراهه بکشاند . آنچه اهمیت طرح این موضوع را دو چندان می سازد، ناتوان و نارسا بودن روشهای جاری برای تبدیل فرضیات است . در این مقاله سعی خواهد شد ، ضمن بیان مشکلات روشهای فعلی ، قاعده ای برای طرف کردن این گلوگاه ارائه گردد. در نهایت فنون مناسب آمار استنباطی برای استفاده محققان رفتاری معرفی خواهند شد. شاید بدین وسیله پژوهشکران مدیریتی – رفتاری در استفاده از آمار و جنگل فنون آن مطمئن تر گام بردارند.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15957.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15957_fc9204753a5f9ac8675fa6c396d140af.pdf} } @article { author = {یزدانی, بدرالدین اوراعی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {انگیزه توفیق طلبی ، عامل خود کنترلی و کارآفرینی}, abstract_fa = {یکی از بزرگترین هدفهاسی مدیران افزایش کارآیی سازمان است و کارآیی سازمان ، هم به منابع غیر انسانی از قبیل تجهیزات ، کارگاهها ، محیط کاری ، نوع تکنولوژی ، میزان سرمایه گذاری و نقدینگی و هم به عوامل انسانی وابسته است. اما مقیاس و مرکز همه چیز در هر سازمان انسان است . اگر هر دشواری را ژرف بشکافیم سرانجام به انسان خواهیم رسید . برای مدیریت موفق ، به ایجاد و حفظ محیطی نیاز است که افراد برای دستیابی به هدفهای مشترک با یکدیگر همکاری کنند . مدیر زمانی می تواند خوب کار کند که بداند چه چیزهایی در افراد انگیزش ایجاد می کند . شغل مدیریت ، تشخیص نیازهای کارکنان و فعال کردن این نیازها در جهت انجام کار است . یکی از نیازهای تعیین کننده رفتار انسانی نیاز به موفقیت است که به عنوان یکی از جلوه های نیاز به خودیابی شناخته شده است. این نیاز به ترتیبی که خواهیم دید یکی از عمده ترین ابزاری است که انگیزش را از برون به درون انسان می کشاند و کنترل را به خود فرد منتقل می سازد. علاوه بر آن نیاز به موفقیت یکی از کلیدهای رشد اقتصادی است ، زیرا افرادی که دل بسته انجام کارها به صورت بهتر هستند ، کارآفرینهایی فعال می شوند که مؤسسات بازرگانی بالنده را خلق می کنند و این مؤسسات سنگ بناهای یک اقتصاد رو به توسعه را تشکیل می دهند.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15958.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15958_2bb93d93873f2694139a656993fb012a.pdf} } @article { author = {جوادین, دکتر سید رضا سید}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر جبران خدمات در نگهداری نیروی انسانی}, abstract_fa = {یکی از وظایف مهمی که مدیران منابع انسانی جهت اداره کارکنان با آن مواجه می باشند ، طرح برقراری نظام جبران خدمات کارآرا است . این نظام که به منظورهای متفاوتی طراحی می گردد ، هدف عمده اش ارائه حقوق و دستمزد منصفانه ، تعادل در پرداختها ، مزایا و پاداش برای همه کارکنان در یک بازار رقابتی است ؛ بگونه ای که سازمان را در نگهداری نیروهای مؤثر خود موفق نشان دهد. اهمیت طراحی مؤثر این نظام هنگامی بیشتر ملموس می شود که دیده می شود به طور تقریبی بیش از 50 درصد مخارج مربوط به اداره کارکنان صرف جبران خدمات می گردد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15959.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15959_dd79c32f799a1d5aeeceba59eacd0eb0.pdf} } @article { author = {مشبکی, دکتر اصغر and کاظمی, سید عباس}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Transnational corporations (TNCs) are increasingly designing their production and distribution strategies with the global economy in view, thus expanding the scope of international production. Recent trends in FDI and TNC activites illustrate the deep and ongoing occurring in the world economy and management. The nuivers of TNCs in the early 1990s was composed of at least 37,000 parent firms that controlled over 200/000 foreign affiliates worldwide. Transnational corporations and their activites have not only grown in quantitative terms they also have had a qualitative on the global economy and management, within the broader process of globalization. The purpose of this article is expressing this reality that without scientific approach we are not able to recognize TNCs, their management style, and how they controlled over developing countries’ resources. Thus there is not any possibility to bargain about equity. The developing countries must provide conditions, plans to behave versus TNCs in a rational way, and also identify their internal weaknesses and strengths and also external opportunities and threats to he able to design relevant strategies to acquire their objectives.}, keywords = {}, title_fa = {شرکتهای فرامیلی ، ابزار مدیریت جهانی (1)}, abstract_fa = {با توجه به افزایش قدرت شرکتهای فرامیلی در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و رشد فراگیر آنها به اهرمهای مدیریت جهانی ، بدون شک شناخت این شرکتها می تواند بر تبیین استراتژیها و برنامه ریزیهای کشورهای در حال توسعه و رو به رو رشد تأثیر زیادی داشته باشد. هدف این مقاله بیان این واقعیت است که بدون شناخت صحیح و علمی از شرکتهای فرامیلی و بدون آگاهی از روشها و سبکهای مدیریتی و چگونگی سلطه یابی آنها بر منابع کشورهای در حال توسعه و افزایش سودآوری از طریق سرمایه گذاری در کشورهای روبه رو رشد ، امکان چانه زنی و تحقق منافع عادلانه امکان پذیر نخواهد بود. همچنین به منظور افزایش آمادگی برای رویارویی با گرایش سلطه طلبانه این شرکتها ، افزایش آمادگی برای رویارویی با گرایش سلطه طلبانه این شرکتها ، کشورهای در حال توسعه و رو به رشد باید به گونه ای معقول و منطقی ، استراتژیها و برنامه های مورد نیاز را برای رفتار با شرکتهای فراملیتی و دولتهای پشتیبان آنها تدوین نموده و از طریق شناسایی صحیح این شرکتها و همچنین شناخت نقاط قوت و ضعف خود نسبت به مطالعه تهدیدات و فرصتهایی که در رویاروی با این شرکتها ضروری است اقدام و طراحی لازم را نیز به عمل آورند ؛ به عنوان مثال در سال 1990، بر اساس آمار منتشره از طرف سازمان ملل متحد ، تعداد 37000 شرکت اصلی و تعداد 170000 شرکت وابسته به آنها بالغ بر 5/5 تریلیون دلار فروش داشته اند و در سال 1992 سرمایه گذاری مستقیم آنها بالغ بر 2 تریلیون دلار بوده است . این در حالی است که این شرکتها به نوبه خود از نظر چهار چوب اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در مقایسه با بسیاری از کشورهای در حال توسعه و روبه رشد و بعضی از کشورهای توسعه یافته دارای برتریهای نسبی هستند . از طرفی از آنجا که این گونه شرکتها نقش بسیار تعیین کننده ای در تبیین مواضع کشورهای مبدأ و میزبان دارند ، بدون شک شناخت واقعی آنها نیز می تواند در برنامه ریزیهای آینده کشورهای در حال توسعه نقش مهمی داشته باشد ؛ در این راستا بعضی معتقدند که سازماندهی آزادانه ملتهای مستقل در یک نظام واحد جهانی ، که هم اکنون با محور قرار دادن شرکتهای فراملیتی در حال شکل گیری است ، حیاتی به نظر می رسد و این در حالی است که پدیده تعیین کننده نظام واحد جهانی موجود ، عمدتاً ماهیت و اساس اقتصادی دارد و طرح تفکر توسعه درون زا در سطح اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی نیز امری ضروری است . تنها روش درک استقلال ملی کشورها در چشم انداز نظام واحد جهانی نیز شناخت همین ضرورت خواهد بود . با این وصف به نظر می رسد که در دهه های آینده قدرت شرکتهای فراملیتی نقش عمده ای را در نظام واحد جهانی خواهند داشت و مرزهای جغرافیایی با تقسیم بندیها و محدودیتهای موجود در تجارت جهانی دیگر معنی و مفهومی نخواهد داشت . حال این سؤال مطرح است ، که آیا کشورهای در حال توسعه آمادگیها ی لازم را برای رویارویی با این پدیده در دهه های آینده دارند ؟ آیای به نقش حساسی که اینگونه شرکتها در تبیین سیاستهای جهانی و نظام واحد جهانی ایفا می کنند توجه لازم دارند؟ آیا اعمال سلطه از طریق سبک مدیریت این شرکتها برای مدیران در کشورهای در حال توسعه شناخته شده است ؟ آیا جایگاه و سبک مدیریتی شرکتهای فراملیتی به درستی روشن است ؟ بدیهی است به منظور احراز شرایط لازم برای رویارویی با این پدیده ، باید شناختی درست از سبک و روشهای مدیریتی شرکتهای فراملیتی حاصل نمود و به گونه ای معقول و منطقی راهبردهای مورد نیاز را برای ارائه رفتار مناسب در مقابل کنشهای اینگونه شرکتها و دولتهای پشتیبان آنها در راستای تحقق منافع عادلانه اتخاذ نمود.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15960.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15960_f8b01141201a32aa27a7de29426ffd34.pdf} } @article { author = {انصاری, عبدالحمید}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The great and amassing changes and developments of the last decades of 20th century based on the consensus of experts and researches has been due to concern of educational processes with the objective of transferring human knowledge to other generations and increasing and boosting the morale and interests for further research. Since education is one of the most influential element of adjustment and adaptation of employees with respect to ever changing nature of to days world, as well as creating changes in managers attitude and familiarizing them with the core problems of education, and training and upgrading the status of employess in acquiring administrative competence for accepting higher capacities and positions and their level of efficiencies. It is obvious that the growth and development of organization and equipping their human elements as the fundamental resource completely of education and training is so important and pressing that even the committees for educational evaluation in developed countries do consider the existing level and budget for education, less than what is required. In this article which referring to characteristics of educational processes of employees different phases of educational evaluation and the systems of evaluation as well as the study of educational situation in Iranian Central Bank.}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی برنامه های آموزشی بانک مرکزی در زمینه افزایش مهارتهای شغلی کارکنان ( در فاصله سالهای 1370-1375 )}, abstract_fa = {مقدمه تحولات شگرف و حیرت افزای دهه های پایانی قرن بیستم بر اساس باور قریب به اتفاق پژوهشگران و صاحبنظران موهون عنایت بشریت به آموزش با هدف انتقال دانش بشری به نسلهای آینده و افزایش آگاهیها به منظور ایجاد روحیه تحقیق و پژوهشگری و در نتیجه ، تحقق توسعه علمی و کشف حقایق هر چه بیشتر جهان آفرینش بوده است. از آنجا که آموزش از مؤثرترین وسایل و ابزارهای انطباق و سازگاری کارکنان با شرایط متحول دنیای کنونی است ، ایجاد دگرگونی در طرز تلقی مدیران و آشنانمودن آنان با مسایل اساسی آموزش و همین طور آماده سازی کارکنان به منظور افزایش شایستگی های اداری آنان برای پذیرش مسئولیتهای بالاتر و ارتقای سطح کارآیی کارکنان و سازمان به عنایت ویژه ای نیازمند است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15961.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15961_00660b7c773930d7d7437d969f79dbbf.pdf} } @article { author = {معین, عبدالرضا}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {مورد کاوی شماره (14) محکی برای نظریه ها در عرصه عمل}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15962.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15962_0b75e9b0f2337ef62c1bf8724d37e648.pdf} } @article { author = {وند, اسفندیار فرج}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {معرفی پایان نامه : « مدیریابی و بهبود شیوه گزینش داوطلبان ورود به دوره های مدیریت »}, abstract_fa = {مقدمه در طول تاریخ آثار عظیم و سریعی که مدیریت دریافت و ساخت اجتماعی – اقتصادی جهان داشته بی سابقه بوده است . از ابتدای رشد پدیده مدیریت وظایف اصلی آن ثابت مانده اما کیفیت کار به کلی تغییر کرده است . این مدیریت است که برای اولین بار توانسته هزاران نفر از افراد مختلف در رشته های مهندسی ، طراحی ، اقتصاد ، روان شناسی ، حسابداری و ... را در یک کار دسته جمعی به کار گیرد و دانش را به سرمایه ملی تبدیل کند.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15963.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15963_222d569299a631ba8edd9521c6889b19.pdf} } @article { author = {رنانی, دکتر قاسم انصاری}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {برگزاری جلسه دفاعیه دوره دکتری مدیریت}, abstract_fa = {روز سوم مهر ماه 1373 جلسه دفاعیه دکترای آقای قاسم انصاری رنانی در رشته مدیریت گرایش رفتاری با عنوان « تحلیل و تبیین جایگاه انگیزش نیروی انسانی از طریق بررسی تشویق و تنبیه در کارخانجات گروه ملی صنعتی فولاد ایران – اهواز » انجام شد . اعضای هیأت داوران عبارت بودند از : دکتر اسفندیار سعادت ( استاد راهنما ) ، دکتر علی اکبر فرهنگی و دکتر علی رضائیان ( استادان مشاور) ، دکتر سید مهدی الوانی و دکتر حسن میرزایی اهرنجانی ( استادان ناظر ) . در پایان این جلسه که با حضور جمع کثیری از اساتید و دانشجویان برگزار شد رساله مذکور به اتفاق آراء هیأت داوران با امتیاز عالی مورد تصویب قرار گرفت.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15964.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15964_0ca843782e4f0548ed7829f50d434d6a.pdf} } @article { author = {ونوس, دکتر داور and سلمانی, دکتر داود}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {معرفی کتاب : زبان تخصصی مدیریت (4)}, abstract_fa = {معرفی کتاب : زبان تخصصی مدیریت (4) نام نویسنده : دکتر داور ونوس – دکتر داود سلمانی ناشر انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تیراژ : 2000 نسخه – 168 صفحه – قطع رحلی نوبت چاپ : اول چاپ : مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران تاریخ انتشار : مهرماه 1373 قیمت : 3500}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15965.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15965_f3cf43c2156010ee04d298d809346d4f.pdf} } @article { author = {شکوری, دکتر فرید}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {26}, number = {0}, pages = {-}, year = {1994}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Introduction The innovations in the world of computer, software, hardware, and microelectronic have resulted in a number of improvements in banking system and financial services. As the philippine banking industry rides with the surge of computer advancement, more and more banks are promoting better service innovations to their clients through the use of Electronic Funds Transfer or EFT. One of the major steps undertaken by private and government financial institutions to improve and modernize their services is the introduction of electronic and computerized equipments in their operations. Automated Teller Machine or (ATM) and point - of - Sale Terminals or (POS) are two of the most visible manifestations of EFT in the philippines. ATM and POS which are directly connected to financial computers are owned by financial institutions. Automated Teller Machines (ATM) are high technology Computer hardware that have changed the life style of people in the urban areas. Automated Teller Machines (ATM) have made convenience banking possible by allowing clients to withdraw, deposit, transfer funds. Or inquire about their balances anytime and anywhere (Paglomaton , 1991). On the other hand, point - of - Sale Terminal or (POS) is cashless payment scheme that allows a card holder to buy on cash basis without having to carry cash (Fact sheets on Electronic Fund Transfer [EFTs , 1991]). The amount of purchase is automatically transferred from the account of the cardholder to that of the store at point - of - Sale (POS) which are located at the check - out counter of stores, hotels, restaurants, hospitals and other business establishments.}, keywords = {}, title_fa = {-}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_30743.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_30743_3c62237ca9baf433b893afd9d16c81d2.pdf} }