@article { author = {جعفرنژاد, دکتر احمد and آقاجانی, حسن علی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {58}, number = {0}, pages = {-}, year = {2002}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The scholars and researchers of management and organizational studies have spoken about the significance of coordination in organizational processes. For the first time, Henry Fayol, considered it among the five elements of management. Mitzburg too considered it as one of the two crucial organizational measures. The necessity of paying attention to the issue of coordination stems from the interdependency and interrelationship among various sections of an organization or those of various organizations. Keeping the viewpoints and theories of scholars and researchers about inter-organizational coordination and its various aspects, the present article attempts to design and develop a coordinating model for the transit organizations of Iran and their application assessment in the real world with the help of statistical and mathematical regression methods, statistical correlation and planning. The mentioned model, includes an organizational coordinating committee (council) and eight subcommittees (councils) to coordinate transit activities of these organizations}, keywords = {coordination,dependency,interdepen¬dency,inter-organizational coordination,organizational relations.}, title_fa = {تدوین مدل هماهنگی بین سازمانی برای سازمان های متولی ترانزیت در ایران}, abstract_fa = {علما و دانشمندان مطالعات مدیرتی و سازمان هر یک به شکلی از اهمیت هماهنگی در فرآسیندهای سازمانی سخن رانده اند اولین بار فایول فرانسوی آن را به عنوان یکی از عناصر (وظایف) پنج گانه مدیریت دانسته و مینتزبرگ نیز آن را به عنوان یکی از دو اقدام اساسی و مهم سازماندهی معرفی کرده است ضرورت وجودی و توجه به موضوع هماهنگی در اثر وابستگی ها و روابط موجود بین بخش های مختلف یک سازمان با هم و یا بین سازمان های مختلف با یکدیگر است. در مقاله حاضر با در نظر داشتن دیدگاه ها و نظریات علما و دانشمندان در مورد 9هماهنگی بین سازمانی و جوانب آن به طراحی و توسعه مدل هماهنگ کننده سازمان های متولی ترانزیت در ایران و ارزیابی اجرای آن در دنیای واقعی با استفاده از فنون آماری – ریاضی رگرسیون – همبستگی و برنامه ریزی آرمانی اقدام شده است. مدل مذکور شامل یک کمیته (شورا) اصلی و هشت کمیته (شورا) فرعی هماهنگ کننده سازمان های متولی ترانزیت در ایران است.}, keywords_fa = {ایران.,ترانزیت,روابط بین سازمانی,مدل هماهنگی بین سازمانی,وابستگی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11511.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11511_228e7281f69e3c6fd5d780ad8871630d.pdf} }