@article { author = {مقیمی, دکتر سیدمحمد and اهرنجانی, دکتر حسن میرزایی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {16}, number = {2}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Given the role of Non-Governmental Organizations (NGOs) in the process of sustainable development and the necessity of their institutionalization as well as the necessity of giving a greater role to them, empowerment and strengthening of their internal capacities seems to be an urgent need. In the present paper — which is based on the findings of a research-applied study in the field of organizational features of the Non-Governmental Organizations (NGOs) in Iran — in order to design an organizational entrepreneurship plan, attempts have been made to explain the significance of the problem, the objectives of the research, and also to review the related literature and then after enumerating the hypotheses of the study and explaining the methodology of research the collected data is analyzed through application of pertinent research toolts. The findings of the research are studied within the framework of three distinct models which have been defined on the basis of the hypotheses of the study and statistical samples. At the end some suggestions have forwarded for the establishment of a desirable organizational model for the NGOs in Iran.}, keywords = {Content Factors,Context Factors,Co-structure factor s,Non-Governmental Organizations (NGOs),Organizational entrepreneurship}, title_fa = {ارایه الگوی مطلوب سازمانی برای سازمان های غیر دولتی ایران با استفاده از رویکرد کارآفرینی}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت سازمان های غیر دولتی در فرآیند توسعه ی پایدار و لزوم ترویج نهادسازی در این زمینه و واگذاری نقش های جدیدتر به این تشکل ها توانمندسازی و تقویت ظرفیت های درونی آنها از اولویت های اساسی است. در این مقاله که برگرفته از نتایج پژوهشی علمی کاربردی درباره ی بررسی وضعیت سازمان های غیر دولتی ایران به منظور طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی در آن ها است کوشش شده ضمن بیان مساله اهمیت و اهداف پژوهش مروری مختصر بر ادبیات موضوع نیز صورت گیرد. هم چنین به بیان فرضیات تحقیق روش شناسی پژوهش ابعاد مدل مفهومی جامعه و نمونه ی آماری ابزار پژوهش و روش های تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است. در بخش دیگری از مقاله یافته های تحقیق در قالب مدل سه شاخگی و به تفکیک فرضیات تحقیق و با توجه به آزمون های آماری مربوط بررسی شده است. در پایان نیز ضمن نتیجه گیری پیشنهادها و راهکارهایی برای استقرار الگوی مطلوب سازمانی در سازمان های غیر دولتی کشورمان با توجه به مدل بومی برگرفته از این پژوهش در قالب رویکرد کارآفرینی ارایه شده است.}, keywords_fa = {سازمان های غیر دولتی,عوامل رفتاری (محتوایی),عوامل زمینه ای (محیطی),عوامل ساختاری,کارآفرینی سازمانی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11540.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11540_4acd5fdf5eb3d79684cc131a1d1b74b1.pdf} }