@article { author = {نصیری, علی رضا and طباطبایی, دکتر سعید قاضی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {16}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Increasing developments in Technology and especially in Information Technology, has caused many and extensive changes in distance Learning. The ease of presence in online courses and more flexibility of e-learning, are some of the factors that have been effective in spreading these lessons seriously. Although e-learning in Iran is a new method in educational technology, but universities’ effort is directed to present a suitable pattern for educational and cultural structure of the country in the field of e-learning. In this study, the effort is made to present a suggestion for suitable organizational structure which could run a virtual university while using experiments of e-learning centers in the world and previous studies relied on organizational theories and available information in Iran and field information. In this research, the characteristics of the virtual university were Searched and those duties which do these abilities and characteristics, were extracted and after classifying the types of duties and their nature, those jobs which can do duties and also finally the parts of each university and their corresponding duties and the jobs of each part were determined.}, keywords = {Designing the Organizational Structure,Distance Education,E-learning,Virtual Education,Virtual University}, title_fa = {ساختار سازمانی مناسب برای دانشگاه های مجازی}, abstract_fa = {پیشرفت روزافزون فناوری – به ویژه فناوری اطلاعات باعث ایجاد تغییرات گسترده ای در زمینه آموزش از راه دور شده است. سهولت حضور در کلاس های Online و انعطاف پذیری بسیار زیاد آموزش الکترونیکی از جمله عمواملی است که در گسترش این دروس تاثیر فراوانی داشته است هرچند آموزش های الکترونیکی در ایران صنعتی نو پا در فناوری آموزشی می باشد. تلاش دانشگاه ها بر این است تا هرچه سریع تر الگویی مناسب با ساختار آموزشی و فرهنگی کشور در زمینه آموزش مجازی ارایه نماید. در این تحقیق سعی شده است بر اساس تجربیات به دست آمده از مراکز آموزش الکترونیکی دنیا و مطالعات قبلی صورت گرفته با اتکا به تئوری های سازمانی و هم چنین اطلاعات موجود در ایران کسب اطلاعات میدانی ساختار سازمانی مناسبی برای اداره یک دانشگاه مجازی پیشنهاد گردد. در این پژوهش ویژگی های دانشگاه های مجازی شناسایی شد و وظایفی که بتواند قابلیت ها و ویژگی های موصوف را تامین کند استخراج گردید و پس از دسته بندی نوع وظایف و ماهیت آن ها مشاغلی که بتوانند هر کدام از وظایف را انجام دهند مشخص و در نهایت بخش ها و دوایر هر دانشگاه مجازی و وظایف متناظر با هر کدام از آنها و مشاغل هر دایره تعیین گردید.}, keywords_fa = {آموزش از راه دور,آموزش الکترونیکی,آموزش مجازی,دانشگاه مجازی,طراحی ساختار سازمانی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11564.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_11564_f2ebf31d582419ca4f6323c56cf34d02.pdf} }