@article { author = {ولی, دکتر منصور شاه and امین, مهندس حامد چهار سوقی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {50}, number = {0}, pages = {-}, year = {2000}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Personnel's enhancement of familiarity with communicative skills and their practices in an organization will guarantee its survivial and boost its performance. The present research is aimed at investigting the skill functions of "conflict resoution" towards improvement of job performance and human relations with the aid of workshop training. The target group comprises 45 experts of male fieldworkers from the Department of Natural Resources in the cities and towns of the Fars Province. The methodology used here is semi-empirical and is executed in the form of a project for the "final test on a single control group". Data collection has been based on open and closed questions as well as regular observations whereby the validity of the questions have been in conjunction with the nominal validity. We have employed the content-analysis method to analyse the open questions and the descriptive statistics for the closed questions. Accordingly, non-parametric statistics has been used to make a comparative study of the comments expressed by the target group on the connunication skill functions in respect of their idiosyncratic, educational and occupational characteristics and features. The results indicate that, owing to the learning process of the conflict resolution skills, differences still exist between the pre-and-post workshop situations. Furthermore, the low standard deviation listed by the target group is indicafive of a rather broad consensus of opinions on the age groups, educational degrees, disciplines, office terms in the presnt position, and number of the previous posts where there are meaningeful distinctions simply as regards the academic diplomas and majors. Where the opinion polls wihtout training and stated rehearsals appear to be a more likely certainty, it is thus suggested that more people be tanght this type of skill in the form of educational workshop. M. R. Mehregan, Ph.D. Editor}, keywords = {}, title_fa = {بررسی کارکردهای مهارت های ارتباطی حل اختلاف در تحقق وظایف و بهبود روابط انسانی در سازمان، به کمک آموزش کارگاهی}, abstract_fa = {ارتقای شناخت کارکنان از مهارت های ارتباطی و بکارگیری آنها در سازمان، باعث بقا و ارتقای سازمانی می شود. هدف تحقیق حاضر، مطالعه کارکردهای مهارت"حل اختلاف" در راستای بهبود تحقق وظایف و روابط انسانی به کمک آموزش کارگاهی، در بین 25 نفر از کارشناسان مرد میدانی منابع طبیعی شهرستان های استان فارس می باشد.روش تحقیق، نیمه تجربی و در قالب طرح"آزمون نهایی و یک گروه" است. برای جمع آوری داده ها از سؤالات مکتوب باز و بسته و مشاهده منظم استفاده گردید که روایی این سؤالات با کمک روایی صوری انجام پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل پاسخ های سؤالات باز، از روش تحلیل محتوایی و سؤالات بسته از آماره های توصیفی استفاده شد. همچنین، از آماره های غیر پارامتریک برای مقایسه نظرات شرکت کنندگان در باره کارکردهای مهارت مذکور از لحاظ ویژگی های شخصی، تحصیلی و شغلی آنان استفاده شد. نتایج نشان می دهند که به دلیل فراگیری آموزش مهارت حل اختلاف ، بین وضعیت پیش از برگزاری کارگاه و پس از آن، تفاوت وجود دارد. همچنین، دامنه انحراف معیار کم نظرات شرکت کنندگان، نشان دهنده اتفاق نظر نسبتاً بالا، درباره مهارت حل اختلاف در تحقق وظایف سازمانی و بهبود روابط انسانی است. مقایسه نظرات با توجه به گروه های سنی، مدارک و رشته های تحصیلی، مدت انجام وظیفه در سمت فعلی و تعداد مشاغل قبلی مشخص ساخت که تنها از لحاظ مدرک تحصیلی تفاوت معنی دار در بین شرکت کنندگان وجود دارد. از انجایی که نظرات، پس از دریافت آموزش کارگاهی و نیز تمرین آنها، ابزار شده است، نسبت به زمانی که این نظرات به صورت نظرسنجی و بدون آموزش و تمرین بیان شده باشند، متقن تراند لذا، پیشنهاد می شود که این مهارت در قالب کارگاه به افراد بیشتری آموزش داده شوند.}, keywords_fa = {آموزش کارگاهی,روابط انسانی,مهارت های ارتباطی,وظایف سازمانی}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13516.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13516_8a23c3e6e9130f8d1312d7c286bca56d.pdf} }