@article { author = {اهرنجانی, دکتر حسن میرزایی and لطیفی, محمد حسین}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {53}, number = {0}, pages = {-}, year = {2001}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Decision-making process is a central issue in the management science which is regarded to be the most common and abstract concept in this discipline: that is to say, any activity in the managerial domain is a type of decision-making. Decision-making seeks to find a solution to the problem (problem-solving purpose) and is ordinarily named "rational Decision -making" in the management where by two options arc at least developed and then 1hc best one is employed 1'01' problem-solving. Owing to some reasons (subjective and executive -objective process). the rational decision-making has some shortcomings which arc referred to as "bounded rationality ", In order to recoup the insufficiencies or the bounded rationality in the decision-making process, some methods. which underlie positivism and axiomatization. have been formulated as a solution to qualitative reasons in the research area. Since the human involvement the inclusion of qualitative aspects (esthetic dillll'llsil11l) (11' I Ill' research. then. which method(s) can best explore the qualitative (esthetic) dimensions'! At this point the phenomenological paradigm and hermeneutics rush in to provide contribution to the management research and human science in a broad sense and encroach on the convergent lines of subjectivity and objectivity in the critical situations or overlapping. Thus, the axiomalized constructs are in reality [hl' q range propositions which arc derived and developed from an extensive range or managerial literature so as to remove the mental deficiencies and research fault in the course or rational decision-making (bounded rationality). In the final analysis, the hermeneutic method discovers the qualitative and esthetic grounds which have already been integrated into research processes.}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل هرمونیکی سازه های آگزیوماتیزه شده تئوری های مدیریت}, abstract_fa = {تصمیم گیری از اساسی ترین و بنیادی ترین فعالیت های مترتب به دانش و عمل مدیر مدیریت است. به زبان دیگر می توان عنوان کرد که تصمیم گیری، عام ترین . مجردترین مفهومی است که در دانش مدیریت مطرح است؛ یعنی هر فعالیتی که در حوزه مدیریت صورت می گیرد نوعی تصمیم گیری است. تصمیم گیری جهت حل مسأله صورت می گیرد و در مدیریت معمولاً با عنوان تصمیم گیری عقلانی شناخته می شود. فرایند تصمیم گیری عقلانی برای حل مسأله یعنی تدوین حداقل دو گزینه جهت حل مسأله و انتخاب یک بهترین گزینه برای آن. تصمیم گیری عقلانی بنا به دلایل و علل ذهنی و نیز فرایند اجرایی – عینی با کمبودهایی همراه است که اصطلاحاً بدان عقلانیت محدود در فرایند تصمیم گیری روش های متعددی تدوین شده که همگی آنها را می توان در قالب روشهای پوزیتوسیم تجربی قرار داد، روشهایی که صرفاً جهت حل و کشف علل کمی در فرایند پژوهش بکار می روند. از آنجا که درگیری انسان در علوم انسانی، مشکلات و فرایندهای تحقیق را از علل و ابعاد کیفی و زیبایی شناسانه را مورد مداقه و کشف قرار داد؟ در اینجا است که پارادایم پدیدار شناسانه و هرمنوتیک به یاری پژوهش های مدیریت و کلیت علوم انسانی می شتابد و در حقیق نقاط تماس عینیت و ذهنیت که در لحظات، موقعیت ها و وضعیت های خاصی بر هم منطبق می شوند را مورد هدف قرار می دهد. بر این اساس، آگزیوماتیزه شده در حقیقت خلق و استخراج گزاره های استراتژیک از متن گسترده ادبیات مدیریت جهت غلبه بر نقصان و کمبودهای ذهن و فرایند تحقیق در تصمیم گیری عقلانی(عقلانیت محدود و مفید) بوده که علل کمی را با دقت بالای اندازه گیری و صحت کامل تعیین می کند و روش تحلیل هرمنوتیکی کشف علل کیفی و زیبایی شناسانه جاری و ادغام شده و مزوج در مشکلات و فرایندهای تحقیق را بعهده می گیرد.}, keywords_fa = {آزیوماتیزاسیون,اصول موضوعه,پارادایم پدیدارشناسی,تصمیم گیری,تصمیم گیری عقلانی,زیبایی شناسی مدیریت.,عقلانیت مقید,معرفت شناسی پیچیدگی,هرمنوتیک}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13581.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_13581_48a09a110f0f8c4627fe19189c4f6acf.pdf} }