@article { author = {مقبل, دکتر عباس}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {21}, number = {0}, pages = {-}, year = {1993}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In many developing countries, we can see the actual government participation in many industries are being increased. Such countries in which the economic-political formulas have not been established completely, the governments are charged to accomplish a part of economic and political activities through which they try to provide people with their necessities and interests. If there are witnesses indicating the obligation of a shift in the economic-political structure, they should be studied and discussed by different theorists. Besides, it should be clarified how goverment economic entities are provided with duties and services. This essay explains the matter of privatization of the government industries along with its goals, benefits, and problems. The goals of privatization discussed here are economic, financial, social, and political ones. Regarding the problems and obstacles of privatization the implementation , organizational, socio - political and administrative problems have been discussed.}, keywords = {}, title_fa = {هدفها ، فواید و مشکلات خصوصی سازی صنایع دولتی}, abstract_fa = {در مفهوم عام و گسترده ، خصوصی سازی (Plivatization) در صنایع دولتی « کاهش فعالیتهای اقتصادی دولت و یا از میان برداشتن همه فعالیتهای اقتصادی دولت » است . در مفهوم خاص و محدود ، خصوصی سازی به معنی « واگذاری مالکیت صنایع دوتی به بخش خصوصی » است . عموماً دو دلیل و یا دو هدف برای واگذاری صنایع دولتی به بخش خصوصی ارائه می گردد: 1- کاهش مسئولیتهای دولت و خارج سازی صنایع دولتی از حیطه مدیریت دولت . 2- کاهش بار مالی صنایع دولتی بر بودجه کشور. برای تحقق هدف اول ، انتقال مدیریت صنایع دولتی به بخش خصوصی در صورتی میسر است که بیش از پنجاه درصد سهام این صنایع به بخش خصوصی فروخته شود و برای عملی نمودن هدف دوم کافی است که تمام صنایع دولتی بدون سود و همراه با ضرر سالیانه به بخش خصوصی عرضه گردد. طبعاً در صورتی که بخشی از سهام و یا تمام سهام صنایع دولتی همراه با ضرر سالیانه به بخش خصوصی فروخته شود ، مدیریت آنها هم در دست بخش خصوصی واقع خواهد شد. به زبان دیگر ، برای خصوصی سازی مدیریت صنایع دولتی ، فروش تمام سهام آنها به بخش خصوصی ضرورت ندارد، بلکه تامین تغییر مدیریت از دولتی به خصوصی هم از انواع خصوصی سازی صنایع دولتی است. بدیهی است که خصوصی سازی در مفهوم عام تأثیرات و پیامدهای بیشتری را در اقتصاد به دنبال دارد و در صورتی که در ارتباط با تولید درچارچوب مفهوم عام و گسترده عمل شود ، تولید خدمات و یا کالاها غیر دولتی خواهد بود. به عبارت دیگر ، خصوصی سازی گسترده به معنی خصوصی شدن تولید و خدمات از قبیل آموزشی و بهداشتی است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15772.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15772_e314e6d2611cdc656cb17e2b00293347.pdf} }