@article { author = {زهرا, دکتر شاکر and یزدی, محمد عرب مازاد}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {21}, number = {0}, pages = {-}, year = {1993}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Should the board he involved in making out and performing the company strategies? This question has attracted the attention of America and European companies during recent years. On one side, some managers and professionals believe that the members of the board have known their main duty as the representatives of shareholders and support from their benefits. Therefore, any deviation from doing the job should have been condemned. One the other side, others hold that the board should have an active role in the making out the company strategies in a large extent. They also state that the hoard, to do their job completely, need to have such a potential role. It is a long time since the board are considered to be of no use in the process of the company progress. This essay paves the way for the hoard revival through having it involved in planning the strategic company orientations. According to the recent experiences, the companies, to change the board’s behaviour and the results of such a shift, should also propose eight rules for the effective involvement of the board in strategy and identify the scopes most cared by the hoard. It is expected that the application of these recommendations results in the consistent and systematic involvement of the hoard in strategic fields and consequently helps the companies to have effective performance.}, keywords = {}, title_fa = {افزایش مشارکت هیأت مدیره در تدوین استراتژی شرکت}, abstract_fa = {مدتهاست که هیأت مدیره ها را به عنوان نهادهایی که کمک مؤثری به پیشرفت شرکتها نمی کند ،نگریسته اند . این مقاله راهی را برای احیای هیأت مدیره از طریق مشارکت دادن آن در ترسیم جهت گیری های استراتژیک شرکت ، پیشنهاد می کند. بر مبنای تجربیات اخیر شرکتها در زمینه تغییر رفتار هیأت مدیره ها و نتایج این تغییرات ، هشت مورد از شرایطی که برای مشارکت اثر بخش هیأت مدیره در تدوین استراتژیها وجود دارد مطرح گردیده و حوزه هایی که بطور بالقوه مورد توجه و نظر هیأت مدیره است ، مشخص شده اند . انتظار می رود که بکارگیری توصیه های این مقاله ، موجب مشارکت مداوم و البته منظم و با قاعده هیأت مدیره ها در حوزه های استراتژیک و نهایتاً منجر به عملکرد مؤثر شرکتها شود. آیا هیأت مدیره باید در تدوین و اجرای استراتژیهای شرکت دخیل باشد؟ این سؤال طی سالهای اخیر در کانون توجه شرکتهای آمریکایی و اروپایی بوده است . برخی از مدیران و متخصصان معتقدند اعضای هیأت مدیره وظیفه اصلی خود را نمایندگی سهامداران و حمایت از سود آنها می دانسته اند و بنابراین هر گونه انحراف از این نقش باید تقبیح می شد. در عوض ، دیگران بر این باورند که هیأت مدیره ها باید به صورتی فعال در مقیاسی قابل توجه به تدوین استراتژی شرکت کنند . حتی این نکته را مطرح می سازند که بدون این کمک ، هیأت مدیره نمی تواند طور کامل وظیفه نمایندگی و مباشرت سهامداران را ایفا کند.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15775.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_15775_b176d3276089bcc490cc6b9ee8252dd6.pdf} }