@article { author = {زاده, عزت اله اصغری and انصاری, منوچهر and ماوی, زهرا کیانی}, title = {-}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {19}, number = {1}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Tire as an important part of automobile has many effects on its performance. There are various methods to study tire's mechanical behaviors. Among these methods, Mathematical methods are more important and useable methods for their capabilities. Among mathematical models, we have used MADM (Multiple Attribute Decision Making) techniques in this research to rank effective factors (indicators) on tire quality. Customer satisfaction is the aim of all producers and productions. Noting this, the most important and effective factors on tire quality, are identified and ranked by specialists. Mathematical statement of this research is selecting effective and important factors (indicators) on tire quality and ranking them with AHP and ENTROPY techniques. Five tire brands with different quality are selected as alternatives in this project. Then TOPSIS and ELECTRE techniques are used for ranking these alternatives and decision making about them. Finally four states of ranking are resulted that other three MADM techniques (Mean, Borda and Copland techniques) are used for integrating these ranking and achieving acceptable result.}, keywords = {attribute,multiple attribute decision making,Ranking,tire}, title_fa = {وزن دهی و رتبه بندی شاخص‌های موثر بر کیفیت لاستیک خودرو با استفاده از تکنیک‌های تصمیم گیری چند شاخصه مطالعه موردی: شرکت کویر تایر}, abstract_fa = {یکی ازمهمترین قسمتهای یک وسیله نقلیه را می‌توان تایر به شمارآورد به نوعی که عملکرد هر وسیله نقلیه‌ای تاحدزیادی وابسته به تایرهای آن است. درمیان روش‌های گوناگونی که برای مطالعه رفتارمکانیکی تایر به کاربرده می‌شود، مدلسازی ریاضی به خاطرقابلیت بالایی که دراین زمینه ازخود نشان می‌دهد، ازجایگاه ویژه ای برخورداراست. دراین زمینه، تاکنون مدل‌های ریاضی گوناگونی مورداستفاده قرارگرفته است.دراین تحقیق، مدل‌های تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) به منظور رتبه بندی شاخص‌های مهم مؤثر برکیفیت تایرها به کاربرده شده است. به این صورت که درراستای تحقق انتظارات مشتری وجلب رضایت او که هدف هرتولیدکننده‌ای می‌باشد، شاخص‌های مهم مؤثر برکیفیت لاستیک خودرو توسط کارشناسان امر و تعدادی ازمشتریان، شناسایی و رتبه‌بندی می‌شود. در این پژوهش شاخص‌های انتخاب شده توسط کارشناسان، از طریق تکنیک‌های AHPو ENTROPY وزن داده شده و رتبه‌بندی می‌گردند. پنج نوع تایربا کیفیت‌های متفاوت به عنوان گزینه‌های تصمیم انتخاب شده، سپس این گزینه‌ها با توجه به وزن‌های بدست آمده از دو تکنیک ذکر شده برای شاخص‌ها، از طریق تکنیک‌های TOPSIS و ELECTRE رتبه‌بندی گردیده و در مورد آنها تصمیم گیری می‌شود. درنهایت چهارحالت رتبه‌بندی حاصل شده که ازطریق تکنیک‌های ادغام MADM (روش‌های میانگین حسابی، بردا و کاپلند) به نتیجه‌گیری واحد در این زمینه خواهیم رسید.}, keywords_fa = {تایر,تصمیم‌گیری چند شاخصه,رتبه بندی,شاخص}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_18496.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_18496_217f6ab3964ee7975e716f2395a88cf5.pdf} }