@article { author = {فرهنگی, علی‏اکبر and پور, آرین قلی and اربطانی, طاهر روشندل}, title = {Designing and Expressing the Institutionalizing Model of Strategic Plans via Mass Media The Case of Twenty- year Vision of the Islamic Republic of Iran:}, journal = {Management Knowledge(Not Publish)}, volume = {21}, number = {2}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article tries to design and explain a model through which TV programs can result in institutionalization of the twenty- year vision deed (Iran 2025). Since the influence of Television on cognitive, normative and regulative frameworks of the societies has a consolidated theoretical base, this research is looking for the indirect influences of this media on the institutionalization process of the national vision. By using the Delphi method, expected characteristics of national vision designers were limited to enthusiasm, national pride and cooperation. In order to measure the level of adaptation of the TV programs and cultural adaptation of the society with the mentioned characteristics and also their degree of institutionalization, the survey research was conducted. The research subjects were citizens of Tehran in the age range of 20 to 64, from which an appropriate sample was selected randomly. In order to test the presented model, Structural Equations Modeling (SEM) method and LISREL software were applied. By applying the Path analysis test all the significant effects were approved and in a way the model was recognized to be appropriate based on fitness indexes of a model. In other words the results of the model test showed that it has had an acceptable explanation power. According to the findings, the mentioned model explains 38% of the changes in the level of institutionalization of the characteristics; and the rest lies within other factors rather than TV programs.}, keywords = {Institutionalizing,Mass Media,National Vision,strategic plans,television}, title_fa = {طراحی و تبیین مدل نهادی کردن برنامه‏های راهبردی جامعه از طریق رسانه‏های جمعی : مورد سند چشم انداز بیست ساله( ایران 1404)}, abstract_fa = {هدف این مقاله ارائه الگویی رسانه‏ای به‏منظور نهادینه کردن برنامه‏های راهبردی جامعه می‏باشد. بر اساس الگوی ارائه شده رسانه‏های جمعی از طریق اثرگذاری بر چارچوب‏های شناختی، هنجاری و تنظیمی جامعه واقعیت‏‏های اجتماعی را نمودار می‏‏دهند، وانگهی مهمترین ویژگی یک عمل نهادی شده نیز واقعیت اجتماعی شدن آنست. بدین‏منظور می‏بایست محتوای رسانه‏ای خود از انطباق‏شناختی، هنجاری و تنظیمی لازم با اهداف و ویژگی‏های مورد انتظار برنامه‏ریزان برخوردار باشد. با استفاده از روش دلفای مهم‏ترین ویژگی‏های مورد انتظار یاد شده در مورد برنامه چشم‏انداز بیست ساله مشخص شده و از بین رسانه‏های جمعی نیز تلویزیون به دلیل فراگیر بودن آن انتخاب شد. به‏منظور آزمون مدل به تحقیقی پیمایشی پرداخته شد که جامعه آماری آن کلیه شهـروندان ساکن شهـر تهران در فاصله سنی 20 الی 64 سال بوده و با استفاده از فرمول کوکران نمونه معرفی از آنها انتخاب و به روش تصادفی ساده مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه‏های تلویزیون انطباق محتوایی لازم را با ویژگی‏های مورد انتظار طراحان چشم‏انداز ملی از ابعادشناختی، هنجاری و تنظیمی ندارند، همچنین در جامعه نیز این انطباق فرهنگی از حیث شناختی، هنجاری و تنظیمی وجود نداشته و از سویی ویژگی‏های یاد شده در جامعه نهادینه هم نیستند. به‏منظور تبیین مدل به روش مدلسازی معادلات ساختاری و از نرم‏افزار لیزرل استفاده شد. با به‏کارگیری آزمون تحلیل مسیر کلیه اثرات معنی‏داری در مدل تأیید شده و از سویی براساس شاخص‏‏های تناسب مدل، آن مدل مناسبی تشخیص داده شد، به‏عبارتی نتایج آزمون مدل نشان داد که آن از قدرت تبیین مطلوبی برخوردار است، به‏نحوی که الگوی رسانه‏ای یاد شده 38 درصد تغییرات در میزان نهادی شدن ویژگی‏های مورد بررسی را در جامعه تبیین می‏‏کند و بقیه به عوامل دیگری غیر از برنامه‏های تلویزیون مربوط می‏‏شود.}, keywords_fa = {برنامه‏های راهبردی,تلویزیون,چشم‏انداز ملی,رسانه‏های جمعی,نهادی کردن}, url = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19299.html}, eprint = {https://jmk.ut.ac.ir/article_19299_64028a1ad0a1cd56f194a027ebd34693.pdf} }