per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-02-20
18
1
18441
مدلسازی زنجیره ارزش در صنعت خودرو ایران به منظور دستیابی به استراتژی رهبری هزینه
-
هوشنگ اسدالله
27363116
1
احمد ماکوئی
22589649
2
کامبیز شاهرودی
shahroudi@iaurasht.ac.ir
3
در مقاله "مدلسازی زنجیره ارزش در صنعت خودرو ایران به منظور دستیابی به استراتژی رهبری هزینه " تلاش میشود تا مدلی به منظور طراحی و تبیین استراتژی رهبری هزینه در صنعت خودرو ایران توسعه داده شود. تاکید این مقاله دستیابی به مزیت رهبری هزینه از طریق تمرکر بر منابع درون سازمانی است. بنابراین از ادبیات مربوط به دیدگاه مبتنی بر منابع شرکت استفاده شده است. همچنین، به منظور تجزیه و تحلیل ساختار هزینه شرکتها و کمک به تصمیمات استراتژیک و نیز بررسی درون سازمانی، از مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر استفاده شده است. سهم اصلی این مقاله در توسعه دانش، بررسی مدل زنجیره ارزش و توسعه این مدل براساس ادبیات موجود است. بررسیها نشان میدهد که اگر فعالیت مدیریت زنجیره تامین و نیز فعالیت طراحی و توسعه محصول جدید در مدل زنجیره ارزش لحاظ شود، تصویر واقع بینانهتری از فعالیتهای سازمان و ابزار جامع تری برای بررسی و تجزیه و تحلیل ساختار هزینه و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است.
به منظور آزمون مدل پیشنهادی، ابتدا یک مدل برنامهریزی ریاضی تصمیم گیری چند هدفه بر اساس مدل پیشنهادی توسعه داده شد. سپس، به منظور سنجش اعتبار مدل ریاضی از دادههای مربوط به یک شرکت خودروساز استفاده شده است. نتایج حل مدل نشان میدهد که استفاده از مدل پیشنهادی موجب بهبود در هزینه استفاده از منابع، هزینه نگهداری، تخصیص بهینه بودجه، هزینه تامین مواد اولیه و هزینه حمل و نقل میشود.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18441_30b3b57137cb88cb3368e04536ef6cd5.pdf
توسعه محصول جدید
دیدگاه مبتنی بر منابع
رهبری هزینه
زنجیره ارزش
مدل تصمیمگیری چند هدفه
مدل ریاضی
مدیریت زنجیره تامین
Cost leadership
Mathematical model
Multiple objective decision making (MODM)
New product development
resource based view
Supply Chain Management
value chain
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-02-20
18
1
18442
بررسی موانع و ارایه راهکارهای توسعه روابط متقابل صنعت ودانشگاه در ایران
-
احمد جعفر نژاد
26973851
1
عبدالمحمد مهدوی
65188283
2
فریبا خالقی سروش
96176952
3
در این مقاله موانع ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه در ایران مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی اجرایی برای رفع این موانع پیشنهاد شده است. در این مقاله ضمن بررسی پیشینه تحقیق، به تبیین موضوع و روش تحقیق پرداخته شده است. برای اجرای پژوهش از روش تحقیق میدانی که با مطالعات گسترده کتابخانهای مورد پشتیبانی قرار گرفته، استفاده شده است. نمونه آماری شامل خبرگان بخش صنعت و دانشگاه در استانهای تهران، اصفهان و خراسان بوده و از تکنیکهای کیفی و کمی برای تحلیل اطلاعات استفاده شده است. براساس نتایج بهدست آمده از اجرای این پژوهش عدم هماهنگی مراکز تحقیقات دانشگاهی با مراکز صنعتی، عدم ارتباط میان سیاستهای راهبردی بخش صنعت با سیاستهای راهبردی تحقیقات دانشگاهی، کم توجهی مراکز صنعتی به بهرهبرداری از نتایج تحقیقات دانشگاهی، عدم ثبات مدیریت در مراکز صنعتی، نامناسب بودن سیاستهای کلان پژوهشی کشور، شناخت ناکافی مراکز تحقیقات دانشگاهی از مسایل و مشکلات مراکز صنعتی، تفاوت فرهنگ سازمانی مراکز تحقیقات دانشگاهی باصنایع و بالاخره عدم اعتماد مراکز صنعتی به کاربردی بودن تحقیقات دانشگاهی از مهمترین موانع توسعه روابط متقابل صنعت و دانشگاه در ایران هستند.
This paper driven from a research on barriers of Industry and University collaborative recommending improvements. The paper presents a Literature review and using a survey along with wide Library studies. Statistical sample is taken from industry as well as university in Tehran, Esfehan and Khorasan and use qualitative and quantitative technique for information analysis. Based on the research outcome lack of condination academic research centers and lack of communication between Industry and academic research strategies, ignoring academic research outcome by industry, in stability of management in industry, national research policy disagreement, lack of communication between academic centers and industry, lack of cultural academic support from research centers and industries, and finaly lake of trust in industry to employe academic research outcome the most important barieves in relationships between industry and university in Iran.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18442_8c4052e17ddaaeee7caca86e1bb28408.pdf
دانشگاه
روابط صنعت و دانشگاه
صنعت
موانع روابط صنعت و دانشگاه
Barriers of Relation between Industry and University
Industry
Industry and University Relation
University
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-02-20
18
1
18443
طراحی مدل بلوغ الکترونیکی فرایند صادرات کالا در ایران
-
طهمورث حسنقلی پور
78344994
1
کیومرث شریقی
11528666
2
جهانی شدن بازارها، یکپارچگی اقتصاد جهانی، رقابت شدید، عدم اطمینان و ناپایداری محیط تجارت در سطح جهان الزامات نوینی را برای کشورهایی که علاقهمند به بقا و رقابت در این محیط پیچیده و ناپایدار هستند، پدید آوردهاند. این الزامات، دربرگیرنده مواردی همچون استفاده از ابزارها، تکنولوژیها و روشهای جدید برای انجام فعالیتهای تجاری از جمله صادرات است. با توجه به اینکه به زعم برخی از صاحبنظران، اقتصاد آینده اقتصاد شبکه محور خواهد بود، برخورداری از توانمندیهایی همچون توان صادرات به روش الکترونیکی برای حضور موفق در چنین اقتصادی ضرورت دارد. از سوی دیگر کشور ایران یکی از کشورهای در حال توسعه است که در حال حاضر به درآمدهای بیثبات نفتی وابسته است، ولی در برنامهها و استراتژیهای توسعه کشور بر توسعه تجارت خارجی بهویژه توسعه صادرات غیرنفتی تأکید فراوانی شده است.
بنابراین برای تحقق اهداف استراتژی جهش صادراتی، کشور باید با توانمندیها و قابلیتهای لازم برای رقابت در محیط پویا و رقابتی تجارت در سطح جهان مجهز شود. یکی از مهمترین توانمندیهایی که میتواند کشور را به سوی کسب یک مزیت رقابتی عمده و توسعه پایدار رهنمون سازد، استفاده از ابزارها، روشها و فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی نوین است.
به همین دلیل در این تحقیق با عنوان "طراحی مدل بلوغ الکترونیکی فرایند صادرات کالا در ایران" با یک دید سیستماتیک، مدلی برای سنجش میزان بلوغ الکترونیکی سازمانهای صادرکننده، سازمانهای متولی صادرات، سازمانهای پشتیبانیکننده از صادرات، سازمانهای واردکننده خارجی، سازمانهای متولی واردات خارجی و سازمانهای پشتیبانیکننده از واردات طراحی میشود.
این مدل بر مبنای مطالعه بیش از 10 مدل مختلف بلوغ تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک، مکاتبه با صاحبنظران و کارشناسان خارجی و نتایج حاصل از تحلیل پرسشنامههای ارسالی به صاحبنظران و کارشناسان داخلی تدوین شده است و با یک دید سیستماتیک اجزای داخلی و خارجی تأثیرگذار بر فرایند صادرات را مورد ملاحظه قرار میدهد. مدل سیستماتیک طراحیشده در این تحقیق یک مدل ششبعدی است که از دو بعد کاربرد و سازمان، میزان بلوغ الکترونیکی فرایند صادرات را سنجیده و مراحل بلوغ الکترونیکی سازمانی و کاربردی(فرایندی) را در شش مرحله ارایه میدهد.
The main purpose of this research is designing e-Maturity model of Export process in Iran. Based on this purpose, in this research a model has been designed for determining e-Maturity of Domestic public organizations which are in charge of export, Domestic Exporting companies, Domestic Export logistic organizations, foreign public organizations which are in charge of import, Foreign Importing companies, and Foreign Import logistic organizations.
For designing this model, more than 10 e-commerce and e-government maturity models have been studied and a systematic approach has been used. Furthermore, many of internal experts in e-commerce and e-government field have been interviewed or answered the questionnaire. Indeed, authors have had some email interaction with some international experts around the world for confirming designed model.
Based on the results of this research, this model should have both organizational and application views. Six dimensions of his model show e-maturity level of processes and activities which be done by Domestic public organization, Domestic Exporting companies, Domestic Export logistic organizations, Foreign public organizations, Foreign Importing companies, and Foreign Import logistic organizations. E-maturity level of export process will be determined by interaction of these six dimensions. Based on this model we can determine e-maturity level of export process of Iran with any of its trade partners throughout the world.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18443_ac9e015a0d263134edaa86487c99df94.pdf
بلوغ الکترونیکی
بلوغ تجارت الکترونیک
بلوغ دولت الکترونیک
صادرات الکترونیکی
e Commerce Maturity
e export
e Government Maturity
e Maturity
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-02-20
18
1
18444
مقایسه معماری سازمان در شرکتهای تابعه پتروشیمی وگاز
-
فرج الله رهنورد
19784353
1
احسان داودی
82811391
2
معماری سازمان رویکرد جامعی بشمار میرود که سعی دارد استراتژیهای سازمانی را با معماری اطلاعات و معماری فرایندها پیوند دهد. مزایای معماری سازمان را میتوان در سه کلمه "بهتر، سریعتر، و ارزانتر" تجمیع کرد. به سخن دیگر، معماری سازمانی در پی خلق سازمانی است که بتواند با هزینه کمتر به ارایه خدمات بهتر و سریعتر به مشتریان بپردازد.
این مقاله ضمن تبیین مفهوم معماری سازمان سعی دارد به معرفی مدلهای معروف در این خصوص پرداخته، و تفاوتهای شرکتهای تابعه شرکتهای ملی پتروشیمی و شرکت ملی گاز را از نظر معماری سازمانی مورد توجه قرار دهد. معماری سازمانی را میتوان تلاشی برای ایجاد چسبندگی بین تدوین و اجرای استراتژی به حساب آورد. معماری سازمان یک حرکت استراتژیک است که در ارتقای بهره وری سازمان نقش کلیدی دارد.
Enterprise architecture as a comprehensive approach tries to link organizational strategies with information and process architecture. The benefits of enterprise architecture can be summed up using three words: better, faster, cheaper. In other words, enterprise architecture is about to create an organization to deliver services with low cost and in a quicker way to customers.
This article by defining enterprise architecture tries to compare various levels of the architectures in gas and Petrochemical industries in Iran. The Findings of this research provide a valuable insight into architecture differences between gas and petrochemical industries in four levels of business, information, applications, and technology.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18444_f528e11d358bb5f366c3e2974bc3e4fc.pdf
معماری اطلاعات
معماری سازمان
enterprise architecture
Information Architecture
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-02-20
18
1
18445
طراحی و تبیین مدل اعتماد افراد متقاضی تحصیل به دانشگاه های مجازی
-
حسن عابدی جعفری
21986496
1
محمد علی سرلک
92424126
2
این تحقیق با هدف شناسائی عوامل مؤثر بر اعتماد افراد به دانشگاههای مجازی و مشخص کردن وجود یا فقدان رابطه بین اعتماد افراد به دانشگاههای مجازی و تمایل آنها به انتخاب این دانشگاهها انجام گرفت. در این راستا مدل مفهومی تحقیق به کمک روش دلفی با 9 مؤلفه طراحی شد و سعی شد به کمک تحلیل عاملی و روش تحلیل مسیر، روابط بین متغیرها مشخص شود. در پایان مشخص شد، 5 مؤلفه شهرت علمی دانشگاه مجازی، کارآمدی اداری دانشگاه مجازی، اندازه دانشگاه مجازی، اقتصادی بودن تحصیل در دانشگاه مجازی و شرایط محیطی مساعد برای فعالیت دانشگاه مجازی از جمله عوامل مؤثر بر اعتماد افراد به این دانشگاهها هستند، با این وجود معلوم شد که میزان نقش هر کدام از این مولفهها در ایجاد اعتماد نسبت به دانشگاههای مجازی با موارد پیش بینی شده از سوی محقّقان تفاوتهایی دارد. همچنین مشخص شد تمایل افراد به انتخاب دانشگاههای مجازی متاثر از عامل اعتماد است.
The current research tries to offer a conceptual model in order to create trust among people for choosing these virtual universities. To this end, the conceptual model of research has been designed with nine factors. The relationship among factors tested by using statistical methods such as factor analysis and path analysis . In the end, five components were established to be among the affecting factors of student trust towards this type of universities. They are: academic reputation of virtual universities, administrative efficacy of virtual universities, size of virtual universities, economical factor of studying in virtual universities and the suitable environmental conditions for virtual universities activity. However, it was established that the role of each of these components in creating trust towards virtual universities were different from those predicted by the researchers. Also it was established that student's willingness toward choosing virtual universities is influenced by the trust factor.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18445_fcf29ed0d8a9f3d3782242508d4bb31c.pdf
اعتماد
انتخاب
تمایل به انتخاب
دانشگاه مجازی
Choice
e Learning
trust
Virtual University
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-02-20
18
1
18446
طراحی و ارایه مدلی برای بررسی و ارزیابی اقتصادی فعالیتهای پژوهشی واحدهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی
-
محمد ابراهیم محمد پور زرندی
28521674
1
آلبرت بغزیان
84267926
2
رضا اکبری
69124717
3
یکی از فرآیندهای مهم مدیریت تصمیمگیری است. تصمیمگیری بهینه نیازمند اطلاعات کافی، صحیح و به هنگام است. یکی از واقعیتها در زندگی، محدودیت منابع و امکانات است. از آنجا که این محدودیت در کشورهای در حال توسعه ملموستر است، بایستی منابع و امکانات به بهترین وجهی به کار گرفته شده تا بیشترین ارزش حاصل از آن کسب شود. در واحدهای علمی و تحقیقاتی ارزش موردنظر از انجام یک طرح گاهی اوقات با کلماتی مانند منفعت، سود و یا بهره وری حاصل از طرح مترادف میشود. اما موضوع اصلی ارزیابی اقتصادی یک طرح در همین راستا انجام میگیرد. ارزیابی اقتصادی یک فعالیت پژوهشی میتواند در سه مرحله قبل از اجرا، حین اجرا و پس از اجرا انجام پذیرد. عوامل موثر و شاخصهای ارزیابی در هر مرحله الزاماً یکسان نیستند. در این مقاله عوامل موثر بر ارزیابی اقتصادی فعالیتهای پژوهشی شناسایی شده، ابتدا در قالب یک مدل مفهومی تهیه و در یکی از مجتمعهای دانشگاهی به کار گرفته شده است. مدل یادشده امکان توجیه ارزش فعالیتهای پژوهشی را به نحو مطلوبی امکانپذیر میسازد.
The decision making is an important process in management. The Optimal decision making requires sufficient, accurate and in time information. While these limitations are more observable in developing countries, they should take the most advantage of them (resource and facility) to obtain the most value. Sometimes, in scientific and research units, the expected value of a project is referred to words as profit , utility and or productivity. But the main subject of economics appraisal of a project, is done in the same manner. The economic appraisal of a investigative activity can be done on three phases: Pre-implementation, during implementation and post implementation. In each phase, effective factors and evaluation measures, are not exactly the same. In this article, the effective factors on economic appraisal of investigative activities are recognized, and primarily, provided in a framework as a conceptual model and was used in one of the academic units. Using this model, justifying the value of investigative activities, is favorably possible.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18446_77e32ba799d09473d60ff51f2dd2ed75.pdf
ارزیابی اقتصادی
توجیه ارزش
فرآیند ارزیابی
فعالیتهای پژوهشی
مراکز علمی و تحقیقات
economic evaluation
Evaluation Process
research activities
Research and Science units
Value Reasoning