per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-08-23
19
3
18510
سازوکارهای یادگیری سازمانی، مبنایی برای ایجاد یک سازمان یادگیرنده
-
محمد سعید تسلیمی
99519491
1
علی اکبر فرهنگی
46586119
2
وجیهه اسماعیلی
59622396
3
بهرغم گذشت بیش از ده سال از طرح نظریة سازمان یادگیرنده توسط پیترسنگه، به دلیل عمق و وسعت بسیارش هنوز جنبههای مبهم بسیاری در این ایده وجود دارد که آشکار سازی آنها نیازمند تحقیقات بیشتری است.
در این مقاله چیستی سازوکارهای یادگیری سازمانی همراه با مدلی از سازمان یادگیرنده بحث شده و همچنین سازوکارهای یادگیری سازمانی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفت ایران با روش میدانی مورد بررسی قرار گرفته است.ضمن اعتبار سنجی پرسشنامه، نتایج بهدست آمده از آزمون دو جملهای حاکی از آن است که شرکت مذکور از سازوکارهای مناسب یادگیری سازمانی جهت تسهیل یادگیری سازمانی، تشخیص نیازهای یادگیری و توسعه، بر آوردن نیازهای یادگیری توسعه و اجرای دانش فراگرفته شده در عمل، بر خوردار است.
Despite the passage 10 years since Peter Senge's theory of "learning organization", there are many ambiguous in the theory which to need be ecarified through doing further research. In this paper, the nature of organizational learning mechanisms along with the model of learning organization is discussed and also organizational learning mechanisms in the national company of oil refinement and distribution of oil products of Iran-Tehran is discussed through a field research .Time domain of assessment of OLMs has been considered for about one year. With valuing of the questionnaire , the result of the Binomial test indicate that the mentioned company has utilized appropriate organizational learning mechanisms including the learning environment, identifying learning and development needs, meeting learning and development needs and applying learning in the workplace.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18510_8a75523556625460b06423c04349346e.pdf
سازمان یادگیرنده
سازوکارهای یادگیری سازمانی
یادگیری سازمانی
Capital structure
Financing Resources
Industry
Profitability Ratios
Security Exchange
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-08-23
19
3
18511
طراحی و تدوین الگوی تغییرات در بنادر تجاری کشور، قبل از الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی
-
منوچهر شجاعی
17132128
1
ابراهیم عزیزآبادی
14374365
2
بخش خدمات و تجارت مربوط به آن در اقتصاد حمل و نقل دریایی کشور به دلیل تأثیری که میتواند در فرآیند تولید، افزایش اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی جدید داشتهباشد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. از سوی دیگر، به لحاظ دسترسی کشور به آبهای آزاد بینالمللی، بستر ویژهای برای کشور فراهم است.ماهیتی به شرح فوق، امکانی را برای حضور در تجارت جهانی، برای کشور جمهوری اسلامی ایران تدارک میآورد و در شرایط عدم عضویت، الزاماتی را نیز، به دنبال دارد. این امر، زمینهساز انتخاب راهبردها و روشهایی است که به پشتوانه آن، شیوه پیوستن، تدوین و پیش زمینههای آماده سازی، فراهم گردند.سازمان تجارت جهانی،بهرهمند از اصول و دیدگاههای ویژهای است. به این ترتیب کشورهایی که ایده و لزوم پیوستن به آن را دارند، میبایستی تا در مرتبه نخست، اصول سازمان تجارت جهانی را پذیرفته و در گام دوم، در تدوین پیمانها و توسعه زوایای سیستم تجارت چندجانبه، مشارکت پویا داشته باشند. براین اساس، ضرورت دارد تا بنادر، پیرامون اصول اساسی داور بر تجارت جهانی، توانا شوند تا کارآموزدگیهای جدید، برای به حقیقت پیوستن آرمانهای همگرا با الگویهای فعالیت تجارت جهانی را بیاموزند و خود را با شرایط تجارت جهانی هماهنگ سازند. این پژوهش براساس توصیف تشریح ویژگیهای انطباق با اصول داور بر سیستم تجارت جهانی است. که از طریق انجام گفتگوهای تخصصی، که کادر خبره در حمل و نقل دریایی، جامعه آماری آن را تشکیل دادهاند، و هم چنین انجام بررسیهای تطبیقی در چند کشور نمونه، که به سازمان تجارت جهانی پیوستهاند، مبادرت به پردازش روش و ترسیم شیوه پیوستن نموده است.
Due to their impact on increasing job opportunities and production, services and the related trade in maritime economy are the most important factors. In addition to the aforesaid factors, Iran's accessibility to international waters provides the country with an appropriate prospect. Based on a long history, this valuable potential makes the country capable of playing an active role in trading between the Persian Gulf and other countries in the Far East, Near East as well as European and African countries. The above-mentioned advantages facilitate Iran's presence in the World Trade and naturally impose some obligations to be undertaken under non-membership conditions. This situation paves the way for developing proper strategies and procedures to provide necessary prerequisite for Iran's accession to WTO. Obviously, the World Trade Organization follows special principles and approaches. Hence, it is essential for the countries which wish to join WTO to recognize its principles and play a dynamic role to draft treaties and develop the multilateral trade. In this respect, firstly ports should obtain needed capabilities for implementation of WTO principles, secondly they should apply new experiences concerning WTO activities to meet their objectives and lastly they are to adapt to World Trade circumstances. Achieving these goals, which necessitates careful planning, requires to combine practice and theory together. This research which is presented on the basis of professional discussions with an expert group in Maritime Transportation, describes characteristics of adaptation to the World Trade principles. Also, there has been carried out a comparative analysis of some member countries to process and explain the procedures of accession to WTO.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18511_9f5133793e1253f150508c48d5c6f909.pdf
اصول اساسی داور بر تجارت جهانی
تجارت جهانی
سیستم سازمان تجارت جهانی و آمادهسازی شرایط الحاق
Eight principles of World Trade
providing necessary conditions for accession to WTO
Reforms and Evolutions
World trade
World Trade Organization Discipline
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-08-23
19
3
18512
کاربرد تکنیک شبکه عصبی برای ارزیابی روابط بین خریدار وفروشنده
-
محمودآقا حسینعلی شیرازی
29234596
1
هر چند در حال حاضر جذابیت مباحث مفهومی در مباحث مربوط به مدیریت و بازاریابی بهخوبی قابل درک است، اما تلاش برای تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت روابط بهخاطر پیچیدگی در عوامل پایهای و مشکل بههم پیوستگی این عوامل چالشانگیز است. فنونی سنتی رگرسیون در تجزیه و تحلیل دادههایی که خطوط چندگانه داشته یا اطلاعات ناقص هستند مؤثر عمل نمیکنند. به همین دلیل استفاد از فن جدیدی به نام تحلیل شبکه عصبی تلاش میکند تا عوامل مؤثر بر کیفیت روابط بهویژه روابط خریدار و فروشنده را شناسایی کند. این فن بر اساس روش یادگیری از اطلاعات آماری با الگوبرداری از عملکرد مغز انسان طرحریزی شده و به این وسیله روابط بین متغیرهای داده و ستاده از طریق یک متغیر بینابین و پنهانی تعیین میشوند. در این مطالعه یک شبکه عصبی با ترکیب دو جزء اصلی کیفی روابط یعنی رضایتمندی و اطمینان و پنج داده بین فروشنده و خریدار ایجاد شده است. در مقایسه دو فن رگرسیون چندگانه و شبکه عصبی، دومین فن، نتاج آماری و علمیتری را ارایه میدهد. به طوری که به همین دلیل کاربردهای جدیدی از این فن در مدیریت و بازاریابی بهوجود آمده است.
Conceptual arguments favoring a relational rather than a transactional approach to the study of buyer- seller relationships are now well understood. However, attempts to quantify the factors contributing towards relationship quality have been held back by the complexity of the underlying factors and their interrelatedness. Traditional regression techniques are not effective in analyzing data with high levels of multi- collinearity and missing information, typical in many studies of buyer behavior. The Neural Network technique uses a statistically-based learning procedure modeled on the workings of the human brain which quantifies the relationship between input and output variables through an intermediate “hidden” variable level analogous to the brain. For this study, a neural network was developed with two outcome components of relationship quality:
Reationship satisfaction and trust. And five input antecedents. In a comparison of mutiple regression and neural network techniques, the latter was found to give statistically more significant outcomes. New applications within marketing for neural network analysis are being found.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18512_1677011ca6a3fed88076ed2c43c13851.pdf
ارزیابی رابطه خریدار و فروشنده
رابطه خریدار و فروشنده
شبکه عصبی
Buyer Seller Relationships
Evaluation of Buyer
neural networks
Seller Relationship
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-08-23
19
3
18513
مدل مرجع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دانشگاه های ایران
-
علیرضا علی احمدی
59862894
1
محمد فتحیان
82184222
2
فرزاد سلطانی
59956268
3
امروزه یکی از دغدغههای اصلی سازمانها، استفاده از امکانات و ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بهمنظور یکپارچه سازی اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در سطح سازمان و افزایش بهرهوری در کلیه سطوح است. به این منظور مدلها، چارچوبها و متدولوژیهایی مختلف معماری سازمانی(مانند FEAF،TOGAF) ارایه شده است که سازمانها را در جهت دستیابی به یک طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات یاری مینماید. از آنجایی که این متدولوژیها عام بوده و بهصورت تخصصی برای صنایع مختلف طراحی نشدهاند، ازاینرو ممکن است زمان و هزینه بسیار زیادی را جهت پیاده سازی به خود اختصاص دهند و بهعلاوه باعث عدم یکپارچگی برنامهریزیهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات برای صنایع مختلف گردند. به جهت گستردگی فعالیتهای مرتبط با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها و همچنین تنوع صنایع، نیاز به مدلهای مرجع فنی ویژه صنایع احساس میشود تا بتوان بر اساس آنها اصول و جوانب مختلف فنی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در سازمانها با توجه به نیاز تخصصی صنایع مورد توجه قرار داد. افزون بر این، بتوان فعالیتهای مرتبط با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در صنایع بهویژه در راستای تحقق دولت الکترونیک یکپارچه نمود. در این مقاله پس از بررسی مدلهای مرجع معتبر در سطح جهان به انتخاب یک مدل مرجع مناسب پرداخته شده و سپس با توجه به اسناد بالادستی دانشگاههای ایران در سطح کشور این مدل بومیسازی شده است.
Todays, one of the main affairs in organizations, is making use of ICT tools and capabilities in order to integrate information and information systems across the organization and increase productivity in all levels. For this, there are different Enterprise Architecture(EA) models, methodologies, and frameworks such as FEAF, TOGAF, etc. which contribute organizations in achieving an ICT Master Plan. Whereas these methodologies are general and they are not designed for different industries in an expert manner, therefore they might consume much time and cost for being implemented and also cause disintegration of plannings associated with ICT in those industries. In respect to wideness of ICT development activities in organiza- tions and also variety of industries, there is need for ICT reference models for specific industries so that we can consider all technical aspects of developing ICT in organizations. Furthermore this way we will be able to integrate activities for ICT development in it’s industry to reach e-government. In this research, after surveying the well- known ICT Reference Model, an appropriate model have been selected and customized according to Iran conditions.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18513_4e84f034a9f18fad12e30c6237c1476d.pdf
مدل مرجع
مدل مرجع فنی فناوری اطلاعات و ارتباطات
معماری سازمانی
enterprise architecture
Reference Model
Technical Reference Model of ICT
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-08-23
19
3
18514
بررسی رابطه صفات شخصیتی و انگیزشی مدیران با ارزیابی آنان از میزان موفقیتشان در سازمانهای دولتی شهر کرمان
-
محمد حسین متقی
89648295
1
ملیکه بهشتی فر
48188945
2
با شناخت صفات شخصی مدیران موفق، ترسیم الگوی موفقیت در جامعه امکان پذیر گشته و صفات معینی که به رفتارهای مطلوب در سازمان منجر میشود، مشخص میشود.
در این پژوهش از روش همبستگی و همچنین جامعه آماری که شامل کلیه مدیران سازمانهای دولتی شهر کرمان به تعداد 68 نفر بودند، برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه صفات شخصیتی، صفات انگیزشی و موفقیت مدیران استفاده شد.
یافتههای حاصل از این مطالعه نشان داد که بین صفات شخصیتی مدیران مثل ابتکار، توانایی سرپرستی، اعتماد به نفس، قاطعیت و بلوغ و کمال با ارزیابی آنان از میزان موفقیتشان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، و بین برخی صفات شخصیتی مدیران مثل هوش، وابستگی با کارکنان و مردانگی با ارزیابی آنان از میزان موفقیتشان رابطهای وجود ندارد. از طرفی، بین صفات انگیزشی مدیران مثل نیاز به پیشرفت حرفهای و نیاز به خود شکوفایی با ارزیابی آنان از میزان موفقیتشان رابطه معنیداری وجود دارد، و بین برخی صفات انگیزشی مدیران مانند نیاز به قدرت، نیاز به پاداش مالی و نیاز به امنیت شغلی با ارزیابی آنان از میزان موفقیتشان رابطهای وجود ندارد.
در نتیجه مدیرانی که ارزیابی مثبتی از موفقیت خود دارند دارای صفات شخصیتی و انگیزشی خاصی هستند که بهواسطه آن به رفتارهای مطلوب معینی در سازمان مبادرت میورزند. پی آمد این رفتار مطلوب موفقیت است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18514_6b8ca19bcd2aa21170ead6b429c2d23d.pdf
انگیزش
شخصیت
صفت
موفقیت
Characteristic
Motivation
Personality
Success
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-08-23
19
3
18515
بررسی نقش قابلیت یادگیری بازار در خلق محصولات نوآورانه
-
غلامعلی منتظر
96671299
1
نرجس ناصر بخت
56938971
2
کسب مزیت رقابتی، از مباحث چالشبرانگیز در دنیای رقابتی امروز است و محققان بسیاری این موضوع را مطالعه و بررسی کردهاند. نتیجه این تحقیقها، بنیان سازمانهای بازار راهبر را شکل داده است. سازمانهای بازار راهبر، مشتری و بازار را مبنای کسب و کار خود قرار دادهاند. صاحبنظران، شاخصترین قابلیت متمایز این نوع سازمانها را، قابلیت یادگیری بازار در نظر گرفتهاند. از طرف دیگر، در منابع نظریة مبتنی بر منابع، که فلسفة آن تأکید بر منابع و قابلیتهای سازمان در جهت خلق مزیت رقابتی است، تحقیق و توسعه به عنوان قابلیت نوآورانه در نظر گرفته شده است. سازمانهایی که بر قابلیت تحقیق و توسعه تأکید میورزند، توانایی بالایی در خلق محصولات جدید دارند، بنابراین با توجه به اهمیت ایجاد محصولات جدید و نوآورانه در دنیای رقابتی امروز و ارتباط تنگاتنگ آن با قابلیت یادگیری بازار به عنوان قابلیت متمایز سازمانهای بازار راهبر، در این مقاله، فرایند خلق محصولات جدید و نوآورانه بر مبنای قابلیت یادگیری بازار، تشریح شده و با تبیین اجزای این فرایند، اثر آن در خلق محصولات نوآورانه بررسی شده است.
The fundemental challenge in the competitive world is how firms achieve and sustain competitive advantage. This question leads to market-driven firms. The base of market-driven firm is that the market and customers should be the starting point in business strategy formulation. Researchers regard market learning capability as a distinctive capability of this kind of organizations. In other dimension, in the field of strategic management, research and development (R & D) is determined as an innovative capability in Resource Based View (RBV) literature. The organizations that emephesize on R & D capability have high performance in New Product Development (NPD). Therefore with importance of mentioned topic, in this paper, the process of innovative product development based on market learning is introduced. The components of this process are explained in each step and the effect of this process on NPD is determined.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18515_31a704d71124970e6437a500f5e8798e.pdf
توسعة محصول جدید
سازمان بازار راهبر
فرایندِ خلقِ محصول جدید مبتنی بر قابلیت یادگیری بازار
مزیت رقابتی پایدار
یادگیری بازار
Market Driven Organization
Market Learning
New Product Development (NPD)
Process of NPD Base on Market Learning Capability
Sustainable competitive advantage (SCA)
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2006-08-23
19
3
18516
توسعه استراتژی مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی
-
احمد جعفر نژاد
89554771
1
حسین صفری
44765232
2
مدیریت زنجیره تأمین عبارتست از ایجاد یک هماهنگی کارا بین تمامی سازمانهای موجود در زنجیره یهمنظور فراهمسازی محصولات و خدمات موردنیاز مشتریان نهایی.در حال حاضر مفهوم جدیدی از ترکیب دو موضوع کسب و کار الکترونیکی و مدیریتی زنجیره تأمین با عنوان مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی ظهور یافته است. ظهور فناوری اطلاعات فرصتهایی را برای شرکتها فراهم نمود که زنجیره تأمین خود را کاراتر نمایند. در حالیکه جنبههای عملیاتی مدیریت زنجیره تأمین همچنان در حال پژوهش و بررسی است، یکی از سئوالات بدون پاسخ در این حوزه این است که چگونه میتوان در محیط نامعین زنجیره تأمین، استراتژی مناسب توسعه داد. در این مقاله بمنظور پاسخ به این سئوال مدلی دو مرحلهای ارائه شده است.
Supply chain management deals with the efficient coordination of enterprises along with a value chain to provide goods and services to end users. Current state of the art e-Business and supply chain management, combined with the concept of e-SCM. The emergence of information technologies has created innumerable opportunities for businesses to develop and streamline their supply chains. While the operational aspects of supply chain management have been researched to some extent, one of the questions for enterprises is the strategy development process in the uncertainty situation. In this article, a model has been presented that shows the process of strategy development in two steps: preliminary step and develop step.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18516_16d6c7d7d7800b52ce933ed7bdecbaf8.pdf
توسعه استراتژی
کسب و کار الکترونیکی
مدیریت زنجیره تأمین
e Business
e Supply Chain Management
strategy development