per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2000-06-21
49
0
13480
مدل برنامه ریزی حمل و نقل مرکب
با پارامترهای فازی
-
دکتر عزیزا... معماریانی
32765342
1
محمد علی پروین روحانی
72183397
2
در این مقاله مدلی ریاضی برای حمل ونقل شرکت های بزرگ ارائه می شود. مدلی که در این مقاله ارائه می شود، مدل حمل و نقل در حالت چند محصوله، چند وسیله نقلیه همراه با تقاط واسطه است. ویژگی دیگر این مدل، فازی بودن آن است؛ یعنی عوامل مورد استفاده در این مدل می تواند به صورت عددهای فازی مطرح شود.
از آنجا که در مدل های ریاضی فازی باید به نوعی اعداد فازی را به اندازه های قطعی تبدیل کرد، لذا در این مقاله از روشی جدید نیز برای تبدیل به اندازه های قطعی استفاده می شود.
In this article a mathematical model for planning transportation of major corporations is introduced. The model
explained here is the combined model for multiproducts and multimodal transport along with intermediary points. Being a
Fuzzy model, the factors used are treated in the form of Fuzzy numbers. Since in such mathematical models Fuzzy numbers are to be converted into definite sizes, the article deals with a new
method for this purpose.
https://jmk.ut.ac.ir/article_13480_75208aa18f7b0f21c32b1e70947f276c.pdf
برنامه ریزی
حمل و نقل
مدل فازی
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2000-06-21
49
0
13481
رفتار ریاضی انگیزش – کیفیت
-
دکتر محمدرضا مهرگان
35291427
1
بر اساس مشاهدات و تحلیل های انجام شده، این مقاله نشان خواهد داد که رابطه ریاضی انگیزش و کیفیت به صورت یک رابطه خطی نبوده و به عبارت دیگر، همواره افزایش انگیزش و کیفیت موجب بهبود کیفیت نمی گردد. بلکه در تحت شرایطی خاص رابطه انگیزش و کیفیت رابطه ای مستقیم و گاه معکوس دارد، به گونه ای که گویاترین نحوه ارتباط بین این دو تابعی درجه سه است که در بعضی از دامنه ها ارتباطی مثبت بین انگیزش و کیفیت را برقرار می کند.
In view of the observations and analyses conducted. This article argues that the mathematical relationship of stimulation and
quality does not necessariy emerge in the linear form. In other words, the increase of motivation does not entail the quality
improvement. Therefore the relationship between stimulation and quality is, under special circumstances, direct and often
converse to the extent that in the its most logical form, the manner of this dual relationship is a third degree-function,
working towards establishing a positive interconnection in some freguencies.
https://jmk.ut.ac.ir/article_13481_0efbe6684daaf7cac6fb825cd7f818c2.pdf
انگیزش
کیفیت
مدل مشخصات شغل
مدل های غیر خطی
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2000-06-21
49
0
13482
بررسی اثرات اجرای نظام مدیریت مشارکت از طریق
سیستم پیشنهادات کارکنان بر وضعیت سازمان ها
(مورد بررسی در شرکت تولیدی قطعات خودرو ایران )
-
محمد رحیم رمضانیان
37432249
1
رضا اسماعیل پور
54565485
2
سیستم پیشنهادات کارکنان به عنوان یکی از شیوه های اجرایی نظام مدیریت مشارکت، عبارت است از یک نظام مدون مشارکت برای فعال کردن ذهن افراد جهت ارائه ایده اه و نظرات خود برای بهبود روند کارها و محصولات سازمان و نیز برای افزایش انگیزه و ایجاد روحیه احساس مسئولیت و تعلق ازمانی در کارکنان نسبت به تمامی امور سازمان. اگرچه بحث مدیریت مشارکت و بیان شیوه های مختلف اجرایی آن بویژه سیستم پیشنهادات کارکنان موضوعی نیست که در کشود جدیداً مطرح شده باشد ولی فقط طرح موضوع و بیان مبانی نظری و تئوری آن کافی نیست و می باید در راستای اجرای آن در سازمان ها نیز کوشید و با ارائه نتایج حاصله از اجراء به مدیران، در نگرش و رفتار آنان راجع به سیستم مزبور تغییر ایجاد کرد تا آمادگی لازم را برای آن در سازمان خود بیابند.
مقاله حاضر که در صدد بیان اثرات اجرای نظام مدیریت مشارکت از طریق سیستم پیشنهادات کارکنان بر وضعیت سازمان ها است، نتیجه حاصل از اجرای این سیستم در شرکت تولیدی قطعات جلوبندی خودرو ایران است که قبل از اجرای سیستم، وضعیت شرکت مزبور با روشی علمی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و پس از اجرا نیز وضعیت با همان روش ارزیابی شد که نتایجی از قبیل افزایش صرفه جویی در هزینه ها، بالا رفتن روحیه همکاری گروهی، بهبود رابطه صمیمانه و احترام آمیز پرسنل با مافوق و احساس آزادی بیشتر برای بیان انتقادات و نظرات از سوی پرسنل و ...به همراه داشت.
The personnel suggestions system, being one of the executive styles in the participative management system, comprises a
methodical participatory management which primarily evokes mental activity in personnel to present their ideas and viewpoints for betterment of procedures and products as well as increasing motivation, sense of responsibility and organizational affiliation.
Although the topic of participative managenent along with the interpretation of its various executive styles especially the
personnel suggestions system is not the one with a recent record of explication in our society, it is simply insufficient to introduce
and focus on the theoretical principles of the topic. By presenting the practical results achieved in the course of implementation to managers and practitioners, we will launch an effort to nudge
them into changing their atitudes and behavior towards the system so as to build up their preparedness and put such results
to the test in their own organizations.
This article reflects the outcome of a research on the
participative management based on the personnel suggestions system implemented in the Iran Khodrow autoparts manufacturing (front part pieces) company. The company's status
has scientifical1y been scrutinized prior to this study. Upon implementation of the intended system, we have employed the same scientific method to evaluate the results which will include
the increase of economy in expenditures, enhancement of esprit de corps, establishment of rapport with personnel and
reinforcement of the sense of respectability towards superiors by subordinates. The last but not least, the personnel will feel more
freedom to express their viewpoints and the atmosphere will in all likelihood be more open to criticism.
https://jmk.ut.ac.ir/article_13482_261e3b4c6c1f8008793433119948e429.pdf
ارزیابی عملکرد
رضایت نیروی انسانی
سیستم پیشنهادات
نظام مدیریت مشارکت
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2000-06-21
49
0
13483
مدیریت مشارکتی ضرورتی اخلاقی است
-
دکتر عباس محمدزاده
25435581
1
مدیریت مشارکتی فرآیند مدیریتی پیچیده ای است که برای اجرای مؤثر نیازمند تلاش و فعالیت فوق العاده است. اگر مدیریت مشارکتی به درستی اجرا شود، در بهبود عملکرد، بهره وری و رضایت کارکنان مؤثر است. برای اجرای اثربخش مدیریت مشارکتی، درک و شناخت کامل از چگونگی استفاده از مجموعه پیچیده شدن مدیریت و در نظر داشتن عوامل اقتضایی متعددی که در موفقیت و یا عدم موفقیت آن مؤثر است ضروری است. شاید مهمترین عامل مفقیت درجه مهارت در بکارگیری مدیریت مشارکتی باشد.
در این مقاله آثار مدیریت مشارکتی و عوامل اقتضایی مؤثر بر آن و برخی از کاربردهای مدیریت مشارکتی به عنوان یک ضرورت اخلاقی در اداره سازمان ها مورد بحث قرار گرفته است.
The participative management, being a complex managerial process, entails a remarkable effort for its effective execution.
Should the participative management is properly executed, it will affect performance improvement, productivity and personnel
satisfaction. In order to prod an effective implementation of the participative management, it is essential to have a full perception
of the manner of using a corpus of managerial complications as well as reecognizing the contingency factors which may give rise to
its success or failure. The degree of skill is perhaps the most significant factor for success in the process of participative
management. This article argues the impacts of the participative management and effective contingency factors. Furthermore,
some applications of the participative management as a moral necessiy in the running of organizations are also explicated.
https://jmk.ut.ac.ir/article_13483_a90c899f462495d480235987412122b3.pdf
اثربخشی سازمانی
بهبود عملکرد نیروهای انسانی
تصمیم گیری
توسعه و بهبود سازمان
مدیریت اقتضایی
مدیریت مشارکتی
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2000-06-21
49
0
13484
عوامل مؤثر در ارتقای بهره وری در بخش صنعت
-
مهدی اعتمادی
56332351
1
در این تحقیق سعی شده است عوامل مدیریتی از بعد رفتاری که در ارتقاء بهره وری مدیران مؤثر است مورد بررسی قرار گیرد. این عوامل در قالب پنج متغیر توجیه مستمر، حمایت سازمانی، دادن بازخورد مستمر، آگاهی مدیر از محیط خارجی سازمان و مشارکت کارکنان مبنای تدوین فرضیه های تحقیق قرار گرفته و سپس با استفاده از روش های آماری مثل آزمون های علامت و میانگین به آزمون هر یک از فرضیات بنا شده، پرداخته شده است. فرضیه اصلی پژوهش عبارت است از : عوامل مدیریتی (توجیه مستمر، حمایت سازمانی، دادن بازخورد مستمر،انطباق مؤثر با محیط خارجی و مشارکت کارکنان) یا ارتقاء بهره وری در مدیران ارتباط معنی داری دارد.نتایج نشان می دهد که همه عوامل مدیریتی در ارتقاء بهره وری مؤثر بوده و از نظر رتبه بندی حمایت سازمانی، مشارکت، آگاهی مدیر از محیط خارجی و انطباق مؤثر با آن، توجیه مستمر و دادن بازخورد مستمر، به ترتیب از اولویت اول تا پنجم از نظر تأثیر در ارتقاء بهره وری مدیران اثر دارند.
This research attempts to investigate the managerial factors from a behavinural point of view, affecting the promotion of
productivity. Within the framework of five variables, i.e. continuous justification, organizational support, continual
feedback, external awareness of managers and employees' participa tion, the basis for the research hypotheses has been
formed.
The main hypothesis stresses that the above-mentioned
variables, served as managerial factors, tie up significantly with
the promotion of productivity.
Statistical methods of hypothetical experiments (sign and
mean) arc employed to show that the effective factors rank as follows: organizational support, participation, external process
and effective adaptation, continuous justification, and continual
feedback. They believe that the criteria of the organizational culture and organizational effectiveness fa11 within the framework
of multiple criteria and that improvement of the organizational culture in the effective organization, will enhance its effectiveness.
The research shows that the behavioural criteria affect mostly the human relations and the open system mode1. That is why the
structural criteria are the most effective as far as the internal process and rational objective models are concerned.
This research adds the function of the organizational culture to I he main functions. Special characteristics, such as cooping on the
analysis level, composing views, taking into account the organizational culture criteria, the dynamic and coalitive nature of
organizations, comparison of the definitions and studies, priorities, multiple goals, optimization and satisfaction of the
parties concerned, have also been examined.
https://jmk.ut.ac.ir/article_13484_6a8589785634dbf7835cb15142c158d7.pdf
بهره وری
حمایت سازمانی
کارآیی مدیریت
مشارکت
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2000-06-21
49
0
13485
دیدگاه نظام سرمایه داری و اسلام
نسبت به فلسفه بازاریابی اجتماعی
-
جمال خانی جزنی
43838682
1
فلسفه بازاریابی اجتماعی با دیگر فلسفه های رایج در بازاریابی از جهت اینکه نسبت به منافع آیندگان و جامعه و رفاه آنان تأکید دارد تفاوت داشته و به دنبال دخالت دادن موضوعات فرهنگی و ارزشی به صورت واقعی در مسایل بازاریابی می باشد. این فلسفه خواهان آن است که بین ارضاء منافع مشتریان، ارضاء منافع بلند مدت جامعه، ارضاء اهداف سازمان ها و بنگاه های اقتصادی توازن ایجاد نماید.
در این مقاله دیدگاه نظام سرمایه داری غرب و مکتب مقدس اسلام نسبت به فلسفه بازاریابی اجتماعی بیان شده است.
The philosophy of social marketing differs from other philosophies prevalent in marketing in that the benefits of future
generation, society as wel1 as welfare have been primarily emphasized and thus seeks the inclusion of cultural issues and
values in a true sense in marketing. The sphere of endeavor in this philosophy is also expanded to create a balance between
satisfaction of cutomers' needs, achievement of long-term interests in society, and ful1ilment of the goals set forth by
organizations and ecomomic concerns.
The article examines the approaches to the western capitalism and Islam in repect of the philosophy of social marketing.
M. R. Mehregan, Ph.D.
Editor
https://jmk.ut.ac.ir/article_13485_91a26c7a05424218759a61744d4fdd36.pdf
اقتصاد اسلامی
فلسفه بازاریابی اجتماعی
مدیریت بازاریابی
نظام سرمایه داری
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
2000-06-21
49
0
30717
-
-
unknown
89865434
1
An assessment of the statistical errors occurring in the digital estimation of probability density function maybe required in a variety of applied disciplines; eg. engineering, management and maintenance planning. In special, for such purposes, this paper studies the statistical errors in the computer estimation of probability density functions, by simulation of correlated and uncorrelated data. The estimate error, being composed of a random portion and a bias term is analyzed and applied to the cases of uniform and standard Gaussian density functions. Then further investigation is undertaken by employing simulated data with various conditions.
https://jmk.ut.ac.ir/article_30717_8395cddd155b8574c4484231d4a7a042.pdf