per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1998-02-20
39و40
0
15095
توسعه فراکتالی در سیستم های پویا و تحول در سیستم های سازمانمند
-
دکتر نظام الدین فقیه
92232296
1
این مقاله با پژوهش در نظریه توسعه و رشد برخه ای (فراکتالی) در سیستم های پویا، چگونگی رشد و تحول را در سیستم های طبیعی ، سازواره ها و تشکیلات بغرنج، مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد. سیستم های انسانی و مدیریتی نیز معمولاً ، همچون سازواره ها و سیستم های طبیعی ، تشکیلاتی سازمانمند و بغرنج با اوصاف حیاتی و خصلت های رشد و توسعه ، محسوب می گردند. از اینرو بهره جویی از مدلسازی در فضای برخه ای ، می تواند ابزاری توانمند را برای پژوهش های مدیریت و سنجه های کمّی درخوری را برای ارزیابی و مقایسه فرآیندهای کیفی، رشد و توسعه ، استحکام و انسجام سازمانی و ضرورت های تصمیم گیری ، تأمین نماید. لذا ، ابتدا نظریه فراکتال ، چگونگی ایجاد پدیده های فراکتالی و مفهوم ابعاد خود همانندی در فضای برخه ای ، از نظر می گذرد. سپس فراکتال های تصادفی و نا متنظم ، نحوه پیدایش آنها ، ارتباط ابعاد برخه ای با فرآیندهای تصادفی و توابع چگالی طیفی ، مفاهیم خود همانندی آماری و خود خویشی ( خود خویشاوندی )، مورد ملاحظه قرار می گیرد. آنگاه ، توسعه و رشد فراکتالی ، سیستم های لیندنمایر و نحوه رشد و تحول در سیستم های طبیعی ، الگوهای ریاضی تواندار مانند پدیده های رشد آلومتریک، روش تعیین ابعاد فراکتالی در سازواره ها و سیستم های سازمانمند و بغرنج ، مورد بررسی قرار می گیرد و استفاده از آن در توضیح و تفسیر پدیده های دگرگونی و تحول تبیین می گردد.
This paper conducts a research on the fractal growth in dynamic systems and hence explains the change and development
. in organized and complex systems. I t is hoped that the pa per paves the way for fractal modelling and analysis applications in
the management science. The main focus he re is on, fractal growth and d development phenomena. Furthermore , Self
similarity, self affinity, random fractals, Linden Mayer systems, power law and allometric growth are also explained.
https://jmk.ut.ac.ir/article_15095_3555c06d8ffc82ee20fad6c20ca5ea98.pdf
رشد برخه ای
سیستم های پویا
شبیه سازی
فراکتال های تصادفی و نامنظم
فرایندهای تصادفی
مدل سازی
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1998-02-20
39و40
0
15096
فشار روانی در سازمان و مدیریت
-
دکتر سید محمد میر کمالی
87129777
1
پدیده فشار روانی در چند دهه اخیر در جوامع و سازمان ها رو به افزایش بوده است و سلامتی مردم ، کارمندان و مدیران را به خطر انداخته است. مقاله حاضر به بررسی مفاهیم ، علل و راه کارهای کاهش فشار روانی در سازمان پرداخته است. ابتدا ، با استناد به چند تعریف، نویسنده تعریف خود از فشار روانی را ارائه داده است. پس از بیان چگونگی شکل گیری و مراحل فشار روانی ، علائم فشار روانی توضیح داده است.در این مقاله ، علائم به 3 دسته بزرگ بیولوژیکی ، روانی و رفتاری تقسیم بندی شده اند. نکته مهمی که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است ، رابطه فشار روانی و عملکرد سازمانی می باشد. نویسنده کوشیده است که رابطه فشار روانی با تصمیم گیری ، تمرکز فکر برای جمع آوری اطلاعات ،میل به ترک سازمان و کاهش رضایت شغلی و روحیه و به طور کلی انگیزه های افراد را توضیح دهد. بدین ترتیب ، نتیجه گیری می شود که فشارهای روانی طولانی و حاد سبب اختلال و کاهش عملکرد کارمندان در سازمان می شود . عوامل بوجود آورنده فشار از گسترده ترین بخش های مقاله است که عوامل مؤثر بر فشار را به پنج دسته تقسیم می کند:
1- عوامل فردی که شامل نوع شخصیت ، کانون کنترل ، خود پنداری و بیماری های جسمی می شود.
2- عوامل شغلی که به ماهیت شغل، ابهام نقش ، تعارض بین نقش ها ، پر حجمی یا کم حجمی نقش و روش انجام کار تقسیم شده است.
3- عوامل مدیریتی که قدرت مدیریت، شخصیت و سبک مدیریت و برنامه ریزی و سازماندهی مدیریت را در بر دارد.
4- عوامل سازمانی که شامل جو سازمانی ، ارگونومی ، سیستم پاداشی و ساختاری سازمان می شود.
5- عوامل بیرونی که به وضعیت اجتماعی ، وضعیت اقتصادی ، وضعیت تکنولوژی و تغییرات جغرافیایی شغل تقسیم می شود.
نویسنده در انتهای مقاله ، راه کارهای کاهش فشار را به عنوان نتیجه گیری ارائه می دهد . در توضیح این بخش ، هدفدار بودن، برنامه ریزی و سازماندهی کار و منابع ، اصلاح جو سازمانی، اصلاح ادراک ، افزایش پشتیبانی اجتماعی ، کاهش کمال طلبی ، روش های آسودگی ، و اهلش و آرمیدن آگاهانه و ورزش و تفریحات سالم را به عنوان اساسی ترین راه کارهای کاهش فشار و حفظ بهداشت روانی معرفی می کند.
The Mental stress phenomenon has increased in societies and organizations during the recent decades and jeopardized the
health of people, employees and managers. This article has surveyed the concept and CII uses of and approaches to mental
stress. First, Some definition_" have been reviewed, and then the author has presented his definition of mental stress. After showing
stress forllu1tion and its stages, stress symptoms have been explained. In this article, the symptoms have been categorized
info three major groups of bio1ogica1, l11enta1, and behavioral.
One important point, which has been considered in this article, is the relationship between mental stress and organizational
performance. The author has tried to explain the relationship between mental stress and decision-making, concentration of
thought for collecting information, inclination to leave the organization, the diminishing of motivation, job-satisfaction and
morale. The article has come to the conclusion that protracted and severe mental stresses cause disorder and decreae employee's
performance in organization.
Stressors are the vastest section of the article that has divided
stressors into five groups.
1- Individual stressors which include personality type, focus of control, self-concept, and physical illnesses.
2- Job stressors which have been divided into job nature, job
ambiguity, role conflict, conflict between roles, job overload or underload and job arrangement policy.
3- Management factors which include management power, management style and personality, and management planning and
organizing.
4- Organizational stressors that contain organizational c1imate,
ergonomics, rewarding system and organizational structure.
5- External factors which refer to social, economic and
technological conditions as well as geographical job changes.
The author suggests some approaches to lessen the ll1ental
stress at the end of the article: goal orientation, job and resource p1anning and organizing, improvement of organization,
atmosphere perception correction, increase of social support, reduction of perfectionism, mental and physiological health,
maintenance of logical balance in work, participation of people in job perfofll1ance, maintenance of physically suitable working
conditions, use of relaxation techniques, sports and healthy recreations are the basic approaches to cope with mental stresses.
https://jmk.ut.ac.ir/article_15096_fa9c5db06f170e17d91e69c8b5768b09.pdf
راه کارهای کاهش فشار روانی
علائم فشار روانی
علل فشار روانی
فشار روانی
مراحل تکوینی فشار روانی
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1998-02-20
39و40
0
15097
محیط های فرهنگی و اجتماعی در بازار جهانی (2)
-
دکتر عبدالحمید ابراهیمی
96895763
1
فرهنگ اثر نفوذ کننده و تغییر دهنده ای در هر یک از محیط های بازار ملی دارد. مدیران بازاریابی جهانی باید تأثیر فرهنگ را تشخیص دهند و آماده باشند تا به آن پاسخ ، و یا اینکه آن را تغییر دهند. مدیران بازاریابی جهانی نقش مهم و حتی رهبری کننده را در تأثیرگذاری بر تغییرات فرهنگی در سرتا سر جهان به عهده دارند. این نقش در مواد غذایی آشکارتر است اما شامل تمام صنایع مخصوصاً محصلات صنعتی نیز می شود. تولیدکنندگان صابون و پاک کننده ها ، عادت شستشو ، صنایع الکترونیکی ، الگوهای تفریح و مدیران بازاریابی البسه ، مدها را تغییر داده اند. در مورد محصولات صنعتی ، فرهنگ بر خصوصیات کالا و تقاضا اثر می گذارد اما تأثیر آن بر فرایند بازاریابی مخصوصاً در مورد شیوه های بازرگانی بیشتر است. مدیران بازاریابی جهانی یاد گرفته اند از افرادی که عادت و گرایش های محلی را از نظر بازاریابی درک می کنند، استفاده نمایند. ما در عصری زندگی می کنیم که جریان ملی گرایی در دو جهت در حال حرکت است. در میان کشورهای مختلف تمایل شدید برای ایجاد جامعه جهانی از یک طرف و وابستگی متقابل بین ملت ها از طرف دیگر وجود دارد؛ اما هدف کلی آنها تقویت احساسات ملی در جامعه است. روابط بازرگانی بین کشورها ی مختلف ، که فرهنگ های متفاوتی دارند، چالش های زیادی را به وجود آورده است. به علاوه ، کشورهای مختلف به علت اختلاف در قوانین و اجرای آن با مشکلات متعددی روبرو هستند. هدف هر برنامه آموزشی برای درک فرهنگ کشورهای مختلف ، آشنایی با شیوه تفکر ، احساس و فعالیت های آنهاست. مدیران بازاریابی جهانی برای درک فرهنگ کشورهای دیگر باید بر « معیار ارجاع به خود » فائق آیند. یکی از شیوه ها برای کسب آگاهی در مورد فرهنگ های مختلف ، استفاده از ترکیبی از مطالعات موردی و ایفای نقش است. در قسمت اول این مقاله مباحث ذیل مورد بحث قرار گرفت:
1- جنبه های زیربنایی فرهنگ
2- شیوه های تحلیل عوامل فرهنگی در بازاریابی جهانی
در این قسمت نیز در ادامه مطالب قبلی به طرح مسایل مطروحه ذیل خواهیم پرداخت:
3- مذاکرات بازرگانی
4- محصولات صنعتی در بازاریابی جهانی
5- کالاهای مصرفی در بازاریابی جهانی
6- ملی گرایی در بازاریابی جهانی
7- پیچیدگی های فرهنگی بین کشورهای مختلف و راه حل های پیشنهادی در بازاریابی جهانی.
Culture imposes a penetrating and changing effect on the national market media. The international marketing managers
would have to recognize the cultural effects and prepare to respond to , or otherwise, change it. They would play an
important and even directive role, in affecting cultured changes, throughout the world. This role is more evident in foods, but
contains all industries, especially industrial products. The soap and detergent producers would change the washing ha bits;
electronic industries, the amusements , and the cloth marking
managers, the fashions. As far as the industrial products are concerned, culture affects the characteristics of goods and
demands and especially the marketing and commercial approaches. The international marketing ll1anagers have learned
to employ those who understand the domestic habits and trends. In the contemporary world, due to the nationalistic trends leading
to national emotions, the commerce is challengeable and faces different rules and problems Jin the various countries. These
should be included and covered in the educational programs soas to surmount the self reference criteria and incorporate case
studies as an approach. This paper, hence, studies the fol1owing
https://jmk.ut.ac.ir/article_15097_2184ec35d6d7a0b01d04c243078b186d.pdf
بازارهای جهانی
بازارهای ملی
بازاریابی و مدیریت بازار
رفتار مشتریان
طبقه بندی بازار
عوامل فرهنگی بازار
کالاهای مصرفی
مذاکرات بازرگانی
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1998-02-20
39و40
0
15098
انگیزش مدیریتی و آموزش مدیریت : یک شکاف
-
دکتر علی نقی مصلح شیرازی
17286418
1
ناهید جغتائی
17136513
2
این مقاله مبتنی بر کار تحقیقی در زمینه مقایسه انگیزش مدیریتی دانشجویان رشته مدیریت و دانشجویان سایر رشته ها با استفاده از مقیاس تکمیل جمله ماینر( MSCS ) نگاشته شده است. در این مقاله طی بحثی اجمالی بر این نکته که مدیریت امروزه یک « تخصص » و یک « حرفه » چالشی مورد لزوم است تأکید شده است. تخصص و حرفه ای که همانند سایر تخصص ها و حرفه ها قابل فراگیری بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است. لیکن به لحاظ پیچیدگی فزاینده در روابط اقتصادی – اجتماعی- سیاسی جوامع امروزی و بزرگتر شدن سازمان های بوروکراتیک صنعتی و بازرگانی ، قاضای فزاینده ای نیز متوجه مدیران برای گسترش مهارت ها و توانمندی های مدیریتی ایشان است. مجموعه این مهارت ها و ویژگی های لازم برای اداره موفق امور سازمان های پیچیده – که « لازمه های نقش مدیریتی » خوانده می شود – به مراتب گسترده تر از مهارت در انجام وظایف معمول اداری است. در حالی که به نظر می رسد نظام رسمی آموزش مدیریت بازرگانی و صنعتی در کشور ، تنها و در بهترین حالت این جنبه اخیر از لازمه های نقش مدیریتی را به دانش آموختگان خود آموزش می دهد. لذا این سؤال مطرح می شود که آیا دانش آموختگان این رشته ها واقعاً مجهز به تخصص و مهارت های لازم برای ایفای نقش در سمت های چالشی و پویای مدیریتی در اینگونه سازمان ها می باشند؟
برای یافتن پاسخی نظام مند به سؤال فوق از تئوری انگیزش مدیریتی و ابزار سنجش آن یعنی مقیاس تکمیل جمله ماینر استفاده شده است. مقیاس مزبور برای اجرا بر روی گروهی از دانشجویان سال آخر رشته های کارشناسی مدیریت و گروهی از دانشجویان سال آخر دوره های کارشناسی سایر رشته های دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز ترجمه و آماده سازی شد و روائی و پایانی آن اجرا گردید. یافته های این تحقیق نشان داد که اولاً در کل نمونه به نظر می رسد هر چه محتوای دروس رشته های دانشگاهی از جنبه های عملی و کاربردی و اجرایی بیشتری برخوردار باشد دانشجویان آن رشته ها از انگیزش مدیریتی بالاتری برخوردارند. ثانیاً انگیزش مدیریتی دانشجویان آن رشته ها از انگیزش مدیریتی بالاتری برخوردارند. ثانیاً انگیزش مدیریتی دانشجویان رشته های مدیریت در مقایسه با سایر دانشجویان تفاوت چندانی ندارد. به دیگر سخن، آموزش های رسمی دوره های کارشناسی مدیریت ، به عنوان یک کاربری جهت تربیت کادرهای مدیریتی ، با دو استثناء برای این منظور بی اثر است. این دو استثنا در زمینه های انجام وظایف معمول اداری و موقعیت های رقابتی است که دقیقاً همان هایی است که در مدارس مدیریت ما بیشتر مورد توجه قرار دارند و دانشجویان رشته های مدیریت درباره آنها بیشتر می آموزند.
برای اصلاح این وضعیت، به نظر می رسد که لازم است محتوای دروس و روش های آموزش و تدریس در این دوره ها مورد تجدید نظر قرار گیرد. در پایان مقاله تعدادی از روش های آموزش مدیریت که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله مورد پژوهی ، ایفای نقش ، شبیه سازی ، آموزش برنامه ای و آموزش آزمایشگاهی به اختصار توضیح داده شده و پیشنهاد گردیده است.
This article is based on recent research work conducted to
compare the managerial motivations among management students with students of other fields at Shiraz University,
pointing to the fact that management today is a demanding and increasing complexity of managerial role requirements and the
managerial motivations of management students. According to the prevailing observations made by many authors, modern
managers must possess some other skills and capabilites besides
the ability to accomplish the routine administrative function. This research adopted the elements of the managerial motivations
theory as being the skil1s and capabilites needed to run modern business organizations successfully. This article, then, addresses
the question of suitability of the formal Iranian educationa1 courses in business management.
To answer this question systematically, the MSCS-H scale is
used to measure the managerial motivations of a random sample
of students taken from various departments of Shiraz University. If such management courses are effective in enabling their
graduates to assume managerial positions, then the management
students should score much higher on MSCS scale than the students fnl111 other disciplines.
In order to use the said scale in Iran, it was translated into Farsi and changed slightly to take into account the cultural
differences. This was done carefully with expert help. The validity and reliability of the prepared scale was tested and found to be
acceptable.
The statistical analysis of the results showed, that.
1) the students of the fiedls whose course materials generally involve more practical activities are superior in managerial
motivations to other students, 2) no significant differences were found in managerial motivations of the management students in
, comparison with other students, 3) management students scored
significantly higher only on two subscales, the routine
administrative function and competitive situations - apparently because these two subjects are covered with further details
throughout the management courses. It is concluded that the content of management courses and the current teaching methods
should be subjected to a thorough revision, and changed accordingly.
https://jmk.ut.ac.ir/article_15098_71c8b0215549ee0884d79a4daf5c43c1.pdf
آموزش مدیریت
آموزش های رسمی
آموزش های کاربردی
انگیزش
انگیزش مدیریتی
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1998-02-20
39و40
0
15099
ارتباط با پژوهش و تأثیر آن بر تصمیم گیری
-
دکتر سیدرضا برقعی
78419811
1
چنانچه تصمیم گیرندگان سازمان های اجرایی ، از تحقیقات حوزه کاری خود بهره برداری کرده ، آن را در تصمیم گیری ها تأثیر دهند نقش مهمی در توسعه جوامع خواهند داشت ؛ این امر در گرو ارتباط عمیق تصمیم گیرندگان با دستگاه های تحقیقاتی و پژوهشی است. در این مقاله ابتدا مفاهیم بهره برداری از تحقیقات ، تصمیم گیری مؤثر است برشمرده ، به تشریح تأثیر همگنی و اعتماد متقابل تصمیم گیرندگان و محققین در استفاده از تحقیقات پرداخته می شود. علاوه بر این توضیح داده خواهد شد که عواملی چون سطح توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع ، شیوه اجتماعی شدن افراد و تفاوت های فرهنگی تصمیم گیرندگان و محققان می تواند بر چگونگی ارتباط این دو گروه و در نتیجه بر بهره برداری از نتایج تحقیقات مؤثرواقع شود. لذا می توان گفت که تکنولوژی و سازماندهی مناسب ، همگرایی اجتماعی شدن در دوران های کودکی ، نوجوانی و اشتغال در برقراری ارتباط مؤثر و کاهش فاصله فرهنگی بین تصمیم گیرندگان و محققان مؤثر بوده ، می تواند امکان استفاده از نتایج تحقیقات در تصمیم گیری را افزایش دهد.
Whenever decision markers of executive organizations use the outcome of research in their decision making, they could playa
better role in development of their society. To achieve this end, an effective communication between decision makers and
research institutions must beesta.
This article explains the concept of: research utilization, decision making and communication as well as comparing the
process of communication with research utilization. It also deals
with the factors, such as, h omogeneity and interpersonal
confidence between decision makers and researchers, having an impact on the way of using research in decision making. Finally
the article explains the relationship between the level of economic and social development, the way of socialization and cultural
diferences of these two groups and the use of research in decisk1n making.
Thus, an appropriate technology, proper organization, homogeneity of socialization in childhood, adolescence, and
durning the occupational period, can have an impact on effective Communication. It also can decrease the cultural
misunderstanding among decision makers and researchers. These
factors, as a result, could be of great assistance to a better use of research in decision making.
https://jmk.ut.ac.ir/article_15099_e589a480b9a707d656d9e81549fae8a8.pdf
اثر تحقیق بر تصمیم گیری
بهره برداری از تحقیقات
تحقیقات علمی
روش های مختلف بهره برداری از تحقیقات
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1998-02-20
39و40
0
15100
آموزش از راه دور ، رهیافتی بدیل در نظام آموزش کارکنان
-
دکتر غلامحسین زمانی
27829644
1
مهندس شهرام مقدسی
56199218
2
امروزه تغییراتی که مستمراً در جامعه رخ می دهد تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است . آموزش نیز مصون از این تغییرات نبوده است . پیشرفت در فن آوری های ارتباطی و افزایش افراد متقاضی آموزش ، آموزش را وادار به تغییر نموده است . آموزش از راه دور به عنوان راه حلی برای این چالش ها در قرن نوزدهم بوجود آمد و مسیری تکاملی طی کرده است . آموزش از راه دور نوعی روش ارتباطی با استفاده از رسانه به منظور یادگیری سیستماتیک است که در آن فراگیر و آموزشگر در مسافتی دور از یکدیگر قرار دارند. خصوصیت عمده آموزش از راه دور گفتگوی آموزش هدایتی است که نشانگر ارتباط دو طرفه و پیوسته بین فراگیر و آموزشگر است. نظام آموزش از راه دور همانند دیگر نظام های آموزشی دارای اجزایی است . اجزای اصلی این نظام با توجه به ویژگی های خاص خود شامل :
1- کارکنان آموزشی ، که آموزشگر رکن اصلی آن است ،
2- مؤسسه آموزشی که می تواند به صورت مستقل یا مرکب باشد.
3- رسانه و مواد آموزشی است که به صورت ساده و ترکیبی وجود دارد.
این رسانه ها در انواع انسانی ، چاپی و الکترونیکی می باشد . این پژوهش که از طریق مطالعه کتابخانه ای انجام شده است به بیان ضرورت ، تعاریف ، خصوصیات ، موارد کاربرد و اجزاء این نظام می پردازد. این مقاله پس از تشریح ضرورت ، تعاریف و ویژگی های نظام آموزش از راه دور به بررسی تفصیلی اجزاء ان پرداخته و در نهایت مدلی از اجزاء نظام آموزش از راه دور ارائه می دهد ، که از آن برای آموزش کارکنان می توان بهره گرفت.
In the nineteenth century, the ever-extending demand for education introduced a new approach as "distance education". It
has received continued developmental changes, and is known as an effective means of communication between a teacher and
learners. Through distance education a learner can follow learning programs without requiring personal contact with or
presence in a training center. This two-way communication system has three major component:
1- trainer,
2- institute (autonomous institution, or mixed institution),
3- instructional materials and aids (publications, electronic devices, human resources, ...)
This paper presents the results of a study on the importance, concepts, characteristics, applications, and different parts of a
distance education system, Finally, a new model of distance education appropriate for personnel training is suggested.
https://jmk.ut.ac.ir/article_15100_8371f712159e0f038b4624a2eb0e8bc0.pdf
آموزش
آموزش از راه دور
رسانه ها و مواد آموزشی
کارکنان آموزشی
مؤسسات آموزشی
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1998-02-20
39و40
0
15101
ارائه چارچوب نظری جهت تدوین برنامه های بلند مدت آموزش عالی ایران در افق 1400
-
دکتر ایرج سلطانی
84367129
1
نهادهای متولی نظام آموزش عالی کشور با عنایت به حوزه تخصصی آموزش عالی فاقد چارچوب مشخصی برای طراحی و برنامه ریزی بلند مدت می باشند و این امر موجب ابهام در حرکت آموزش عالی به سمت آینده ای روشن و شفاف گردیده است. حرکت فعلی آموزش عالی عمدتاً مشتمل بر برنامه ریزی ها، تصمیم گیری های آنی و برنامه ریزی های مقطعی است. در این راستا خلاء برنامه های راهبردی و درازمدت کاملاً محسوس و مشهود است . از نتایج خلاء مذکور اینکه نمی توان تصویری از وضعیت حال و آینده آموزش عالی بطور شفاف ترسیم نمود. بنابراین لزوم و اهمیت تدوین چارچوب نظری برای تدوین برنامه های بلند مدت آموزش عالی کاملاً احساس می گردد. در زمینه تدوین چارچوب نظری برای طراحی و برنامه ریزی برنامه های بلند مدت آموزش عالی تحقیقی صورت گرفته که نتایج آن در دو بخش ؛ مبانی نظری تدوین برنامه های بلند مدت آموزش عالی در افق 1400 در چهار محور اساسی شامل معیارها ، چشم اندازها، پیش نیازها و چالش ها و در نهایت چارچوب نظری تعاملی در خصوص چگونگی طراحی و برنامه ریزی ، برنامه های بلند مدت آموزش عالی کشور ارائه می شود که می تواند مبنای کار متولیان و مسئوولان نظام آموزش عالی کشور قرار گیرد تا به مدد آن برنامه های بلند مدت آموزش عالی را طراحی و اجرا و ارزیابی نمایند.
The organizations that are responsible for the planning of the state higher education system notwithstanding their professional
scope of performance, have not formulated a concrete strategy
for long-term educational planning. This defect has resulted in an ambiguity in the education;'11 trend without a bright outlook and in
a rather sketchy and adhoc treatment of educational planning or decision-making process. The total vacuity of 10ng-tenTI and
strategic planning is quite evident and it is very unlikely to provide a clear picture of the higher educational system at present: and in
future. In view of the need being significantly felt for this purpose, the research paper include:-; an investigation on the higher
educational system which is presented in two parts:
Firstly a conceptual framework for long-term educational
planning which 100111S on the horizon for the year 1400 comprising
criteria, perspectives, prerequisites and challenges. Secondly, an interactive fran1ework which introduces the nature and
characteristics of designing and long-tern1 planning in the state higher educational system. These fran1eworks will provide great
assistance for those who are in charge of long-tern1 policY-making for planning, designing and assessing higher educational
programs.
M. R. Mehregan, Ph.D.
Editor
https://jmk.ut.ac.ir/article_15101_31898e5d97688a41813f36697bed726e.pdf
آموزش عالی
برنامه ریزی
برنامه عمرانی
برنامه های بلند مدت آموزش عالی