ORIGINAL_ARTICLE
سازوکارهای یادگیری سازمانی، مبنایی برای ایجاد یک سازمان یادگیرنده
بهرغم گذشت بیش از ده سال از طرح نظریة سازمان یادگیرنده توسط پیترسنگه، به دلیل عمق و وسعت بسیارش هنوز جنبههای مبهم بسیاری در این ایده وجود دارد که آشکار سازی آنها نیازمند تحقیقات بیشتری است.
در این مقاله چیستی سازوکارهای یادگیری سازمانی همراه با مدلی از سازمان یادگیرنده بحث شده و همچنین سازوکارهای یادگیری سازمانی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفت ایران با روش میدانی مورد بررسی قرار گرفته است.ضمن اعتبار سنجی پرسشنامه، نتایج بهدست آمده از آزمون دو جملهای حاکی از آن است که شرکت مذکور از سازوکارهای مناسب یادگیری سازمانی جهت تسهیل یادگیری سازمانی، تشخیص نیازهای یادگیری و توسعه، بر آوردن نیازهای یادگیری توسعه و اجرای دانش فراگرفته شده در عمل، بر خوردار است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18510_8a75523556625460b06423c04349346e.pdf
2006-08-23
سازمان یادگیرنده
سازوکارهای یادگیری سازمانی
یادگیری سازمانی
محمد سعید
تسلیمی
99519491
1
AUTHOR
علی اکبر
فرهنگی
46586119
2
AUTHOR
وجیهه
اسماعیلی
59622396
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تدوین الگوی تغییرات در بنادر تجاری کشور، قبل از الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی
بخش خدمات و تجارت مربوط به آن در اقتصاد حمل و نقل دریایی کشور به دلیل تأثیری که میتواند در فرآیند تولید، افزایش اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی جدید داشتهباشد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. از سوی دیگر، به لحاظ دسترسی کشور به آبهای آزاد بینالمللی، بستر ویژهای برای کشور فراهم است.ماهیتی به شرح فوق، امکانی را برای حضور در تجارت جهانی، برای کشور جمهوری اسلامی ایران تدارک میآورد و در شرایط عدم عضویت، الزاماتی را نیز، به دنبال دارد. این امر، زمینهساز انتخاب راهبردها و روشهایی است که به پشتوانه آن، شیوه پیوستن، تدوین و پیش زمینههای آماده سازی، فراهم گردند.سازمان تجارت جهانی،بهرهمند از اصول و دیدگاههای ویژهای است. به این ترتیب کشورهایی که ایده و لزوم پیوستن به آن را دارند، میبایستی تا در مرتبه نخست، اصول سازمان تجارت جهانی را پذیرفته و در گام دوم، در تدوین پیمانها و توسعه زوایای سیستم تجارت چندجانبه، مشارکت پویا داشته باشند. براین اساس، ضرورت دارد تا بنادر، پیرامون اصول اساسی داور بر تجارت جهانی، توانا شوند تا کارآموزدگیهای جدید، برای به حقیقت پیوستن آرمانهای همگرا با الگویهای فعالیت تجارت جهانی را بیاموزند و خود را با شرایط تجارت جهانی هماهنگ سازند. این پژوهش براساس توصیف تشریح ویژگیهای انطباق با اصول داور بر سیستم تجارت جهانی است. که از طریق انجام گفتگوهای تخصصی، که کادر خبره در حمل و نقل دریایی، جامعه آماری آن را تشکیل دادهاند، و هم چنین انجام بررسیهای تطبیقی در چند کشور نمونه، که به سازمان تجارت جهانی پیوستهاند، مبادرت به پردازش روش و ترسیم شیوه پیوستن نموده است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18511_9f5133793e1253f150508c48d5c6f909.pdf
2006-08-23
اصول اساسی داور بر تجارت جهانی
تجارت جهانی
سیستم سازمان تجارت جهانی و آمادهسازی شرایط الحاق
منوچهر
شجاعی
17132128
1
AUTHOR
ابراهیم
عزیزآبادی
14374365
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد تکنیک شبکه عصبی برای ارزیابی روابط بین خریدار وفروشنده
هر چند در حال حاضر جذابیت مباحث مفهومی در مباحث مربوط به مدیریت و بازاریابی بهخوبی قابل درک است، اما تلاش برای تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت روابط بهخاطر پیچیدگی در عوامل پایهای و مشکل بههم پیوستگی این عوامل چالشانگیز است. فنونی سنتی رگرسیون در تجزیه و تحلیل دادههایی که خطوط چندگانه داشته یا اطلاعات ناقص هستند مؤثر عمل نمیکنند. به همین دلیل استفاد از فن جدیدی به نام تحلیل شبکه عصبی تلاش میکند تا عوامل مؤثر بر کیفیت روابط بهویژه روابط خریدار و فروشنده را شناسایی کند. این فن بر اساس روش یادگیری از اطلاعات آماری با الگوبرداری از عملکرد مغز انسان طرحریزی شده و به این وسیله روابط بین متغیرهای داده و ستاده از طریق یک متغیر بینابین و پنهانی تعیین میشوند. در این مطالعه یک شبکه عصبی با ترکیب دو جزء اصلی کیفی روابط یعنی رضایتمندی و اطمینان و پنج داده بین فروشنده و خریدار ایجاد شده است. در مقایسه دو فن رگرسیون چندگانه و شبکه عصبی، دومین فن، نتاج آماری و علمیتری را ارایه میدهد. به طوری که به همین دلیل کاربردهای جدیدی از این فن در مدیریت و بازاریابی بهوجود آمده است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18512_1677011ca6a3fed88076ed2c43c13851.pdf
2006-08-23
ارزیابی رابطه خریدار و فروشنده
رابطه خریدار و فروشنده
شبکه عصبی
محمودآقا حسینعلی
شیرازی
29234596
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل مرجع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دانشگاه های ایران
امروزه یکی از دغدغههای اصلی سازمانها، استفاده از امکانات و ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بهمنظور یکپارچه سازی اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در سطح سازمان و افزایش بهرهوری در کلیه سطوح است. به این منظور مدلها، چارچوبها و متدولوژیهایی مختلف معماری سازمانی(مانند FEAF،TOGAF) ارایه شده است که سازمانها را در جهت دستیابی به یک طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات یاری مینماید. از آنجایی که این متدولوژیها عام بوده و بهصورت تخصصی برای صنایع مختلف طراحی نشدهاند، ازاینرو ممکن است زمان و هزینه بسیار زیادی را جهت پیاده سازی به خود اختصاص دهند و بهعلاوه باعث عدم یکپارچگی برنامهریزیهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات برای صنایع مختلف گردند. به جهت گستردگی فعالیتهای مرتبط با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها و همچنین تنوع صنایع، نیاز به مدلهای مرجع فنی ویژه صنایع احساس میشود تا بتوان بر اساس آنها اصول و جوانب مختلف فنی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در سازمانها با توجه به نیاز تخصصی صنایع مورد توجه قرار داد. افزون بر این، بتوان فعالیتهای مرتبط با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در صنایع بهویژه در راستای تحقق دولت الکترونیک یکپارچه نمود. در این مقاله پس از بررسی مدلهای مرجع معتبر در سطح جهان به انتخاب یک مدل مرجع مناسب پرداخته شده و سپس با توجه به اسناد بالادستی دانشگاههای ایران در سطح کشور این مدل بومیسازی شده است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18513_4e84f034a9f18fad12e30c6237c1476d.pdf
2006-08-23
مدل مرجع
مدل مرجع فنی فناوری اطلاعات و ارتباطات
معماری سازمانی
علیرضا علی
احمدی
59862894
1
AUTHOR
محمد
فتحیان
82184222
2
AUTHOR
فرزاد
سلطانی
59956268
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه صفات شخصیتی و انگیزشی مدیران با ارزیابی آنان از میزان موفقیتشان در سازمانهای دولتی شهر کرمان
با شناخت صفات شخصی مدیران موفق، ترسیم الگوی موفقیت در جامعه امکان پذیر گشته و صفات معینی که به رفتارهای مطلوب در سازمان منجر میشود، مشخص میشود.
در این پژوهش از روش همبستگی و همچنین جامعه آماری که شامل کلیه مدیران سازمانهای دولتی شهر کرمان به تعداد 68 نفر بودند، برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه صفات شخصیتی، صفات انگیزشی و موفقیت مدیران استفاده شد.
یافتههای حاصل از این مطالعه نشان داد که بین صفات شخصیتی مدیران مثل ابتکار، توانایی سرپرستی، اعتماد به نفس، قاطعیت و بلوغ و کمال با ارزیابی آنان از میزان موفقیتشان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، و بین برخی صفات شخصیتی مدیران مثل هوش، وابستگی با کارکنان و مردانگی با ارزیابی آنان از میزان موفقیتشان رابطهای وجود ندارد. از طرفی، بین صفات انگیزشی مدیران مثل نیاز به پیشرفت حرفهای و نیاز به خود شکوفایی با ارزیابی آنان از میزان موفقیتشان رابطه معنیداری وجود دارد، و بین برخی صفات انگیزشی مدیران مانند نیاز به قدرت، نیاز به پاداش مالی و نیاز به امنیت شغلی با ارزیابی آنان از میزان موفقیتشان رابطهای وجود ندارد.
در نتیجه مدیرانی که ارزیابی مثبتی از موفقیت خود دارند دارای صفات شخصیتی و انگیزشی خاصی هستند که بهواسطه آن به رفتارهای مطلوب معینی در سازمان مبادرت میورزند. پی آمد این رفتار مطلوب موفقیت است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18514_6b8ca19bcd2aa21170ead6b429c2d23d.pdf
2006-08-23
انگیزش
شخصیت
صفت
موفقیت
محمد حسین
متقی
89648295
1
AUTHOR
ملیکه بهشتی
فر
48188945
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش قابلیت یادگیری بازار در خلق محصولات نوآورانه
کسب مزیت رقابتی، از مباحث چالشبرانگیز در دنیای رقابتی امروز است و محققان بسیاری این موضوع را مطالعه و بررسی کردهاند. نتیجه این تحقیقها، بنیان سازمانهای بازار راهبر را شکل داده است. سازمانهای بازار راهبر، مشتری و بازار را مبنای کسب و کار خود قرار دادهاند. صاحبنظران، شاخصترین قابلیت متمایز این نوع سازمانها را، قابلیت یادگیری بازار در نظر گرفتهاند. از طرف دیگر، در منابع نظریة مبتنی بر منابع، که فلسفة آن تأکید بر منابع و قابلیتهای سازمان در جهت خلق مزیت رقابتی است، تحقیق و توسعه به عنوان قابلیت نوآورانه در نظر گرفته شده است. سازمانهایی که بر قابلیت تحقیق و توسعه تأکید میورزند، توانایی بالایی در خلق محصولات جدید دارند، بنابراین با توجه به اهمیت ایجاد محصولات جدید و نوآورانه در دنیای رقابتی امروز و ارتباط تنگاتنگ آن با قابلیت یادگیری بازار به عنوان قابلیت متمایز سازمانهای بازار راهبر، در این مقاله، فرایند خلق محصولات جدید و نوآورانه بر مبنای قابلیت یادگیری بازار، تشریح شده و با تبیین اجزای این فرایند، اثر آن در خلق محصولات نوآورانه بررسی شده است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18515_31a704d71124970e6437a500f5e8798e.pdf
2006-08-23
توسعة محصول جدید
سازمان بازار راهبر
فرایندِ خلقِ محصول جدید مبتنی بر قابلیت یادگیری بازار
مزیت رقابتی پایدار
یادگیری بازار
غلامعلی
منتظر
96671299
1
AUTHOR
نرجس ناصر
بخت
56938971
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه استراتژی مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی
مدیریت زنجیره تأمین عبارتست از ایجاد یک هماهنگی کارا بین تمامی سازمانهای موجود در زنجیره یهمنظور فراهمسازی محصولات و خدمات موردنیاز مشتریان نهایی.در حال حاضر مفهوم جدیدی از ترکیب دو موضوع کسب و کار الکترونیکی و مدیریتی زنجیره تأمین با عنوان مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی ظهور یافته است. ظهور فناوری اطلاعات فرصتهایی را برای شرکتها فراهم نمود که زنجیره تأمین خود را کاراتر نمایند. در حالیکه جنبههای عملیاتی مدیریت زنجیره تأمین همچنان در حال پژوهش و بررسی است، یکی از سئوالات بدون پاسخ در این حوزه این است که چگونه میتوان در محیط نامعین زنجیره تأمین، استراتژی مناسب توسعه داد. در این مقاله بمنظور پاسخ به این سئوال مدلی دو مرحلهای ارائه شده است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18516_16d6c7d7d7800b52ce933ed7bdecbaf8.pdf
2006-08-23
توسعه استراتژی
کسب و کار الکترونیکی
مدیریت زنجیره تأمین
احمد جعفر
نژاد
89554771
1
AUTHOR
حسین
صفری
44765232
2
LEAD_AUTHOR