ORIGINAL_ARTICLE
وزن دهی و رتبه بندی شاخصهای موثر بر کیفیت لاستیک خودرو با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری چند شاخصه مطالعه موردی: شرکت کویر تایر
یکی ازمهمترین قسمتهای یک وسیله نقلیه را میتوان تایر به شمارآورد به نوعی که عملکرد هر وسیله نقلیهای تاحدزیادی وابسته به تایرهای آن است. درمیان روشهای گوناگونی که برای مطالعه رفتارمکانیکی تایر به کاربرده میشود، مدلسازی ریاضی به خاطرقابلیت بالایی که دراین زمینه ازخود نشان میدهد، ازجایگاه ویژه ای برخورداراست. دراین زمینه، تاکنون مدلهای ریاضی گوناگونی مورداستفاده قرارگرفته است.دراین تحقیق، مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) به منظور رتبه بندی شاخصهای مهم مؤثر برکیفیت تایرها به کاربرده شده است. به این صورت که درراستای تحقق انتظارات مشتری وجلب رضایت او که هدف هرتولیدکنندهای میباشد، شاخصهای مهم مؤثر برکیفیت لاستیک خودرو توسط کارشناسان امر و تعدادی ازمشتریان، شناسایی و رتبهبندی میشود. در این پژوهش شاخصهای انتخاب شده توسط کارشناسان، از طریق تکنیکهای AHPو ENTROPY وزن داده شده و رتبهبندی میگردند. پنج نوع تایربا کیفیتهای متفاوت به عنوان گزینههای تصمیم انتخاب شده، سپس این گزینهها با توجه به وزنهای بدست آمده از دو تکنیک ذکر شده برای شاخصها، از طریق تکنیکهای TOPSIS و ELECTRE رتبهبندی گردیده و در مورد آنها تصمیم گیری میشود. درنهایت چهارحالت رتبهبندی حاصل شده که ازطریق تکنیکهای ادغام MADM (روشهای میانگین حسابی، بردا و کاپلند) به نتیجهگیری واحد در این زمینه خواهیم رسید.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18496_217f6ab3964ee7975e716f2395a88cf5.pdf
2007-02-20
تایر
تصمیمگیری چند شاخصه
رتبه بندی
شاخص
عزت اله اصغری
زاده
63436449
1
AUTHOR
منوچهر
انصاری
79979549
2
AUTHOR
زهرا کیانی
ماوی
58162338
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل رفتار مصرف کننده در اینترنت
در ادبیات بازاریابی و علوم انسانی کلیة کنشها، رفتار و تصمیمات انسانی بر اساس الگوی عقلانیت بنا گذاشته شده است. از دیدگاههابرماس، نگرش و الگوی حاکم بر عقلانیت انسانی تنها بعد کارکردی و محاسبة سود و زیان را در برنمی گیرد بلکه عوامل فرهنگی و ارزشی نیز در فرایندهای عقلانی دخیل میباشند. تحقیق حاضر سعی دارد تا برداشتهابرماس از عقلانیت را در مورد فرایند تصمیم گیری مصرف کننده در اینترنت در سطوح تحلیل خرد و میانی به ارزیابی بگذارد. هدف نهایی بازنمایی مدل تصمیم گیری مصرف کننده در اینترنت میباشد و بدین منظور از دو روش کمی و کیفی و همچنین تطابق یافتههای تحقیق مدد گرفته شده است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18497_2ea472389ccccde9d1002cde38331b42.pdf
2007-02-20
تصمیم گیری مصرف کننده در اینترنت
عقلانیت
نظریه برخاسته از دادهها
نظریه کنش ارتباطی
هابرماس
محمد
حقیقی
mhaghighi@ut.ac.ir
1
AUTHOR
کاملیا احتشامی
اکبری
96634893
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحلیل محتوای گرایشهای پژوهشی در مجلات علمی تخصصی مدیریت
ارتباط علمی یکی از محورهای اساسی نهاد اجتماعی علم است. مجلات علمی تخصصی یکی ازمجاری تولید علمی و ارتباط علمی تلقی شده و سعی در ایفاء دو کارکرد فوق میان اندیشمندان درحوزه های مختلف علمی را عهدهدار هستند. بررسی تاریخی علوم نشان می دهد که عوامل موثری درشکلگیری، پیدایش، رشد و توسعه یافتگی علوم به طور عام و دانش مدیریت به طور خاص نقش داشتهاند که از آن میان میتوان مجلات علمی تخصصی را مورد نظر قرار داد. مجلات علمی تخصصی نشریات تخصصی هستند که با فاصله زمانی منظم و در مدت نامعلوم منتشر شده وبه ایفاء دو کارکرد اجتماعی تولید علمی و ارتباط علمی میپردازند. تعداد متعدد، متنوع و مختلفی مجلات علمی تخصصی در حوزه دانش مدیریت منتشر میشود که گذشت دهههای مختلف 1930 تاکنون معرف آن است که برتعداد مجلات علمی منتشره افزوده گردیده است. مقاله حاضر سعی در بررسی تحلیل محتوای گرایشهای پژوهشی در مجلات علمی تخصصی مدیریت دارد.براین اساس پژوهشی بااستفاده ازاطلاعات موجوددرپایگاه اطلاع رسانی اینترنتی مطالعات سازمانی(کامیینگز، 2005)و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انجام گردیده است. اطلاعات مربوط به 2868 فهرست مقالات چهار مجله علمی تخصصی مدیریتی جمعآوری گردید که در طی سالهای 2001-1981 میلادی منتشر شده و فهرست مقالات مذکور قابل چاپ در 197صفحه بودهاند.متغیرهای مستقل تحقیق شامل تعداد مقاله، سال انتشار، نوع مجله، تعداد نویسنده و متغیر وابسته مربوط به گرایشهای 24 گانه پژوهشی سازمانی در نظر بوده است. دادههای پژوهش پس از جمعآوری برای طبقهبندی و تجزیه و تحلیلهای آمار توصیفی و استنباطی از برنامه کامپیوتری SPSS کدبندی و استخراج شده است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18498_20f4c67de27ead9bcb854b060a37fced.pdf
2007-02-20
تحلیل محتوا
مجله علمی
مدیریت
محمد علی
زکی
87864532
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد مصداقی سنجش عملکرد زنجیره عرضه همراه با مطالعه موردی در صنعت خودرو
اگرچه تحقیقات بسیاری در زمینه نظریههای علمی و تجربههای عملی در حوزه مدیریت زنجیره عرضه (SCM ) بهعمل آمده و ارزیابی عملکرد آن نیز از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، باوجود این، موضوع ارزیابی عملکرد SCM از نقطه نظرهای متعدد از جمله انتخاب مقیاسها و شاخصهای مناسب ، توسعه فنون ریاضی اندازه گیری عملکرد و نیز دستیابی به بسیاری از ویژگیهای کاربردی حاصل از محاسبات عملکرد، میتواند توسعه یابد. اشکالها و نقصهای اساسی بسیاری باعث میشوند تا سیستمهای ارزیابی عملکرد فعلی در توسعه و بهبود SCM از کارایی و اثربخشی کافی برخوردار نباشند. بهمنظور پاسخگویی و پوشش نارسائیهای ماهوی سیستمهای ارزیابی عملکرد در زنجیره عرضه و نیز جامعیت ارزیابی زنجیره ، در این مقاله مدل جامعی تدوین و ارایه میشود که بر دو رویکرد اصلی اثربخشی اجرای اهداف استراتژیک زنجیره و تامین رضایت مراکز ذینفع در آن مبتنی بوده و در صدد نمایش توانمندی زنجیره عرضه در یک مدل چندسطحی و رویکردی فرایند محور است. رویکرد ابتکاری مدل در مورد تامین رضایت مراکز و گروههای ذینفع در زنجیره سبب شده تا شاخصهای مناسب سنجش نیز بر مبنای روش جدیدی , تحت عنوان روش مصداقی استخراج شاخصها تعیین و مورد بررسی قرار گیرند. این روش بر ملاحظه مصادیق اهداف راهبردی زنجیره عرضه و تبیین عوامل کلیدی موفقیت در هر رده از زنجیره مبتنی است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18499_e1a6c6d0d499254952d3d70580c88997.pdf
2007-02-20
ارزیابی عملکرد
روش مصداقی
رویکرد فرایند محور
عوامل کلیدی موفقیت
مدیریت زنجیره عرضه
داریوش محمدی
زنجیرانی
51367316
1
AUTHOR
محمد مدرس
یزدی
43439627
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هیدروکراسی یا بوروکراسی
عقلانیت ابزاری کارایی مدار مدیریتی در اندیشه جامعه شناسیهای خود را به عقلانیت زمینه مدار میدهد که در آن مشروعیت برون سازمانی به اندازه کارایی درون سازمانی اهمیت دارد. منطق مدیریتی کارایی طراحی ساختارهای کارا و منطق اجتماعی مشروعیت، کارکرد سمبلیک ساختارها را برای سازمان مؤثر دانسته و کنار گذاشتن وظیفه شناسانه کارایی را در طراحی ساختار خاطر نشان میسازد. این مقاله در صدد تبیین دو نوع ساختار سازمانی به صورت همزمان در ایران کنونی است. اول ساختار سازمانی نمایشی که به دلیل نهادی شدن دموکراسی به صورت رسمی بیان میشود تا با اسطورههای جهانی همشکلی ایجاد کند و دوم ساختار سازمانی واقعی که حاصل ساختار اجتماعی ایران و چگونگی رسوب گذاری دوران کهن بوده و در عمل مورد استفاده قرار میگیرد؛ یعنی یافتههای تحقیق حاکی از وجود همزمان دو ساختار در سازمانهای ایرانی است: ساختار دموکراتیک نمایشی و ساختار هیدرولیک واقعی.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18500_4aac4baaab727a4a7abdf4ae6e16a5b7.pdf
2007-02-20
استبداد شرقی
ساختار سازمانی هیدرولیک
سبک رهبری استبدادی
ناخودآگاه تاریخی
همشکلی نهادی
آرین قلی
پور
23983324
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان (مطالعه دو شرکت خودرو ساز ایرانی)
در اقتصاد مبتنی بر دانش از سرمایه فکری به منظورخلق و?افزایش ارزش سازمانی استفاده می شود و موفقیت یک سازمان به توانایی اش درمدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. به علاوه، یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که میتواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیارنماید و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر « مزیت سازمانی پایدار» ایجاد کند، سرمایه اجتماعی است. از این رو، هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری دو شرکت خودروساز ایرانی است. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی و جامعه آماری این تحقیق نیز مدیران شرکتهای مورد مطالعه بودند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در این دو شرکت بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری شان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. به عبارت واضح تر، با افزایش سرمایه اجتماعی، سرمایه فکری شان در ابعاد انسانی، ساختاری و رابطه ای افزایش یافته است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18501_bd0339070264e1337a37ff0c22671031.pdf
2007-02-20
سرمایه اجتماعی
سرمایه انسانی
سرمایه رابطهای
سرمایه ساختاری
سرمایه فکری
بهروز قلیج
لی
91578422
1
AUTHOR
اصغر
مشبکی
97465991
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی زنجیره تأمین مبتنی بر نوع و چرخه عمر محصول
یکی از جنبههای بسیار مهم مدیریت زنجیره تأمین عبارتست از انتخاب نوع زنجیره تامین مناسبی که بتوان از آن طریق به عملکرد بهینه در سرتاسر زنجیره دست یافت. در این مقاله زنجیرههای تأمین ساخت به سه نوع ناب, چابک و ترکیبی طبقه بندی شده است. همچنین زنجیره تأمین متناسب با نوع محصول که به سه نوع محصول استاندارد (کارکردی), محصول ابداعی و محصول ترکیبی تقسیم میگردند, مورد تشریح قرار گرفته است. سپس چارچوبی را جهت طبقه بندی زنجیرههای تأمین مبتنی بر مشخصات محصول و مراحل چرخه عمر محصول ارائه گردیده است. در ادامه مدلی جهت انتخاب زنجیره متناسب با نوع محصول توسط هر سازمان, مورد بحث قرار گرفته است.
https://jmk.ut.ac.ir/article_18502_26875bd2c3c157b7d90d42fa5a7868f9.pdf
2007-02-20
چرخه عمر محصول
زنجیره تأمین ترکیبی
زنجیره تأمین چابک
زنجیره تأمین ناب
مدیریت زنجیره تأمین
محمد مدرس
یزدی
41394879
1
AUTHOR
جهانگیر یدالهی
فارسی
97241583
2
AUTHOR
احمد
جعفرنژاد
98169553
3
AUTHOR
غلامرضا
جمالی
gh_jamali@yahoo.com
4
LEAD_AUTHOR