دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
18
2
2005
06
22
بررسی میدانی بحران اولویت در مدیریت بحران
FA
محمد سعید
تسلیمی
99519491
طاهر روشندل
اربطانی
85679868
مهران عمادی
اندانی
69247647
میکائیل
برقی
26823484
حوادث و سوانح طبیعی از دیر باز بعنوان مخرب ترین عوامل آسیب رسان به انسان جامعه و زیست گاهش مطرح بوده اند از این رو تلاش های بشر برای مقابله با این حوادث به گشوده شدن دریچه جدیدی از فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی موسوم به مدیریت بحران منجر شده است به دیگر سخن امروزه برای مواجهه و مقابله با بحران ها ی ناشی از بلایایی طبیعی نیاز به رفتاری سازمان یافته است این مقاله به بررسی یکی از موضوعات مهم و اساسی مدیریت بحران که تا به حال مکتوم و مغفول مانده است می پردازد و آن مساله اولویت گذاری در اهداف استراتژی ها تصمیمات اقدامات عملی و به طور کلی شاخص های مطرح در اداره بحران های ناشی از زمین لرزه است بدین منظور با بهره گیری از آرا و نظرات خبرگان امر به شناسایی و تعیین شاخص های یاد شده درمراحل مختلف چرخه بحران پرداخته شده و سپس با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی نسبت به اولویت بندی آن ها اقدام شده است ناگفته پیداست مدیریت بحران های مورد بحث در این مقاله در صورتی قرین با موفقیت میشود که صرفا در محدوده ی برنامه های عملیاتی و کوتاه مدت قرار نگرفته و در گستره ای وسیع تر و افق هایی طولانی تر بدان نگریسته شود
اولویت گذاری,بحران,بلایای طبیعی,چرخه بحران,مدیریت بحران
https://jmk.ut.ac.ir/article_11579.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11579_0b7a7bcad6c8b257635190a800ebb745.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
18
2
2005
06
22
تعیین الگوی ارتباط میان اولویت رقابیتی کیفیت و تصمیمات استراتژیک و فعالیت های بهینه در قطعه سازان موفق صنعت
FA
احمد جعفر
نژاد
26973851
محمد رحیم
رمضانیان
37432249
با طرح مفهوم استراتژی تولید و محتوای آن موضوع دراز مدت بودن تصمیم گیری های تولید و نقش آن در ایجاد مزیمت های رقابتی آشکار شد محتوای استراتژی تولید شامل سه جز اولیت های رقابتی تصمیمات استراتژیک و فعالیت های بهینه جهت تحقق این اولویت تعیین می شود در این مقاله ضمن تعریف قطه سازان موفق در صنعت خودروسازی ایران و بیان دلایلی مبنی بر تعیین کیفیت بعنوان اولویت رقابتی از سوی آنها مجموعه تصمیمات استراتژیک و فعالیت های بهینه انتخابی برای تحقق این اولویت تعیین و از آن میان اقدام به ارائه یک الگوی ارتباط میان این سه مولفه شد در فرایند تعیین الگوی یاد شده که به روش نظریه بنیانی صورت گرفت نتایج دیگری نز از جمله تعریف کیفیت ابعاد کیفیت و معرفت شناسی کیفیت از دیدگاه قطعه سازان موفق حاصل شد
استراتژی تولید,تصمیمات استراتژیک,فعالیت های بهینه,کیفیت,نظریه بنیانی
https://jmk.ut.ac.ir/article_11580.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11580_af5a3e19e662e4d3488597a56bfca822.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
18
2
2005
06
22
تعیین وضعیت رقابتی صنعت ÷رورش میگوی ایران در بازارهای بین المللی بر اساس مدل الماس رقابت ملی مایکل پورتر
FA
محمد
حقیقی
mhaghighi@ut.ac.ir
پگاه
مختاری
29673625
از مشخصه های دینای امروزه تغییرات سریع و مداوم در محیط اقتصاد جهانی است که پیامد آن شکل گیری رقابت فزاینده در بازارها و فعالیت های تجاری و صنعتی است از این رو تمرکز بر موضوع رقابت پذیری و بهبود آن برای صنایعی که به منظور بقا در بازارهای بین الملل تلاش می کنند از اهمیت برخوردار است صنعت پرورش میگوی ایران از جمله صنایعی است که بهبود موقعیت رقابتی آن در بازارهای جهانی باید مورد تاکید قرار گیرد در این راستا گام اول شناسایی و تحلیل وضعیت موجود رقابتی این صنعت است که موضوع اصلی این پژوهش را تشکیل می دهد این بررسی با به کارگیری مدل الماس رقابت ملی مایکل پورتر انجام گرفته و نتایج آن نشان می دهد که صنعت پرورش میگوی ایران نسبت به رقبای جهانی خود از جایگاه ضعیف تری برخوردار است و این امر لزوم توجه جدی سیاست گذاران این بخش را به بهبود این وضعیت دو چندان می کند
رقابت پذیری,صنعت پرورش میگو,مدل الماس ملی,مزیت رقابت ملی
https://jmk.ut.ac.ir/article_11581.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11581_1ac5f87680522374b8fb95fffec14173.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
18
2
2005
06
22
مطالعه ویژگی های سازمان یادگیرنده در یک سازمان یاددهنده
FA
آرش رسته
مقدم
61233839
یکی از مدل هایی که به طور عملیاتی به شناسایی و تعریف ویژگی های سازمان یادگیرنده پرداخته است و مدل و یک ولئون است این دو با مطالعه گسترده در بین شرکت های موفق به ویژگی هایی از قبیل رهبر فرابین و برنامه / ارزیابی و اطلاعات ونوآوری و اتبکار و اجرا بعنوان ویژگی های سازمان یادگیرنده اشاره کرده اند پژوهش حاضر به مطالعه ویژگی های یاد شده در یک سازمان آموزشی پرداخته است روش پژوهش توصیفی از نوع زمین ه یابی و ابزار پژوهش پرسش نامه ای بود که در بین مدیران سازمان اجرا شده است با توجه به محدود بودن جامعه آماری سعی شده کل مدیران بعنوان نمونه در نظر گرفته شوند برای تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است یافته های پژوهش نشان داد سازمان یاد شده که از لحاظ آموزشی داعیه یاد دهندگی دارد در حال حاضر از لحاظ سازمانی به میزان خیلی کمی از ویژگی های سازمان یادگیرنده برخوردار است و با وضعیت مطلوب خود فاصله زیادی دارد در پایان بر مبنای نتایج پژوهش پیشنهادهایی به منظور تحول به یک سازمان یادگیری ارائه شده است
آموزش عالی,اولویت گذاری,توسعه سازمانی,سازمان یادگیرنده,مدیریت تغییر,یادگیری سازمانی
https://jmk.ut.ac.ir/article_11582.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11582_f4ccf926f683bc8781bb28423748ed2d.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
18
2
2005
06
22
انتخاب رویکرد مهندسی مجدد در تحول سازمان از بهبود مستمر تا بازسازی محدوده کسب و کار
FA
مهران
سپهری
18763556
علی
کرمانشاه
22725944
در این مقاله پس از مرور ادبیات موجود و در حال شکل گیری مروری نقادانه بر نظری های موجود مهندسی مجدد فرایندها انجام شده و از منظری راهبردی چارچوبی تکمیلی به هم راه چند فرضیه پیشنهادی به منظور درک نظر یو تبیین بهتر مهندسی مجدد در عمل ارائه گردد
تحول سازمانی,فرایندهای کسب و کار,مدیریت راهبردی,مهندسی مجدد
https://jmk.ut.ac.ir/article_11583.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11583_3a99e89f3fc3a608647866b104033bc0.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
18
2
2005
06
22
باز مهندسی اعتبار افزایی مدل های سازگار مدیریت تلفیقی تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ایران
FA
حسین
شیرزاد
74765846
آموزش و ترویج,اصلاحات ساختاری,باز مهندسی,ترویج,سازگاری,مدیریت تلفیقی تات
https://jmk.ut.ac.ir/article_11584.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11584_e80bc020401f0665978b0ec79fa1b74f.pdf