دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
56
0
2002
03
21
ارائه مدل سه بعدی تحلیل مبانی فلسفی و زیر ساخت های بنیادین تئوری های مدیریت
FA
دکتر حسن میرزایی
اهرنجانی
65717925
مجتبی
امیری
mamiri794@yahoo.com
در این مقاله تلاش بر آن بوده است تا مدلی ارایه شود که بتواند از منظری دیگر تئوری های مدیریت و سازمان را مورد بحث و بررسی قرار دهد و با سامان بخشی به آنها به زوایای پنهان و مغفول آنها روی آورد و بدین گونه ابزاری علمی برای نظریه شناسی ارایه دهد تا بر پایه آن بتوان ضعف و قوت هر یک ازنظریه ها را روشن کرد و میزان قابلیت و مورد استفاده بودن هر یک از نظریه ها را مبتنی بر بوم و ویژگی های فرهنگی خود تعیین نمود در این خصوص برای نمونه نظریه بوروکراسی ماکس و بر به اجمال مورد بررسی قرار می گیرد
تئوری,سطح رفتاری,سطح ساختاری,سطح محیطی,قلمرو تئوری ها,ماهیت انسان,ماهیت جامعه,ماهیت سازمان,مفروضات اساسی
https://jmk.ut.ac.ir/article_11585.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11585_b799dfe74ea5874b837f11bcc2ef9ddb.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
56
0
2002
03
21
تاملی بر مبانی نظری نظام های اداری مدرن
FA
دکتر منوچهر
شجاعی
56884396
درا ین مقاله ضمن معرفی نظام های اداری سنتی و نقاط ضعف آنها بستر تارخیی شکل گیری نظام های اداری مدرن و مبانی نظری این نظام ها در قالب نظریه تفکیک سیاست از اداره و ودرو ویلسون و نظریه بوروکراسی ماکس و بر تبیین می گردد
اختیار عقلایی/ قانونی,تباین سیاست و اداره,حامی پروری,شایسته سالاری,نظام های اداری سنتی,نظام های اداری مدرن,نظریه بوروکراسی,نهضت اصلاحات
https://jmk.ut.ac.ir/article_11586.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11586_9a64665b8a3a6a5f012b0e9cc815f8da.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
56
0
2002
03
21
طراحی مدل برنامه ریزی آرمانی فازی برای تخصیص منابع در آموزش عالی
FA
دکتر سید منصور خلیلی
عراقی
63139885
دکتر جهانگیر یداللهی
فارسی
99597892
برنامه ریزی آرمانی یک تکنیک قوی وکار آمد برای برنامه ریزی و تخصیص منابع است برنامه ریزی معمولا در سطوح ملی بخشی سازمانی و پروژه ای انجام می شود با مرور سوابق تحقیق نتیجه می گیریم که مطالعات انجام شده فقط به تخصیص منابع در یک دانشگاه یا موسسه آموزشی توجه کرده اند و تا کنون مطالعه ای در خصوص کاربرد برنامه ریزی آرمانی در سطح بخشی انجام نشده است در این مقاله مدل برنامه ریزی آرمانی فازی برای تخصیص منابع در بخش آموزش عالی ارائه می گردد پیوند این مدل با کاربرد آن در سطوح پایین تر با یکپارچه سازی برنامه ریزی و تخصیص منابع به بهبود عملکرد بخش کمک می کند
بخش آموزش عالی,برنامه ریزی,بهینه سازی,تخصیص منابع,شاخص
https://jmk.ut.ac.ir/article_11587.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11587_fcfcc7110567f76c221e419b6b6f556e.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
56
0
2002
03
21
استفاده از مدل کانو در تعیین امتیاز کیفیت شرکت های صنعتی
FA
دکتر محمد رضا
مهرگان
49515391
مهرداد
قاسمی
61348734
هدف این مقاله ارائه روشی بر ای تبیین وضعیت کیفیتی یک شرکت می باشد با تعیین امتیاز کیفیت یک کارخانه در ماه های متوالی نه تنها رشد یا افت شرکت را می توان مشخص کرد بلکه امکان هدف گذاری نیز میسر می گردد روش ارائه شده در این مقاله بر مبنای سطوح سه گانه کیفیتی کانو و در راستای افزایش رضایت مشتری بر اساس فعالیت های مختلف در کارخانه می باشد
کیفیت,مدل کانو,مدیریت کیفیت,ندازه گیری کیفیت
https://jmk.ut.ac.ir/article_11588.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11588_6ce8c503960dd0cd8e0a6e12c5408910.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
56
0
2002
03
21
توسعه منابع انسانی در بخش تعاوین ایران و ضرورت ایجاد تحول آن
FA
دکتر داود
مجتهد
53299576
مهمترین عامل موثر در توسعه از دیدگاه کلان اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور ها و همچنین در سطوح خرد در انواع سازمان ها و بنگاه های اقتصادی توسعه منابع انسانی است توسعه منابع انسانی در جهان و به ویژه در جمهوری اسلامی ایران که به موجب قانون اساسی نظام اقتصادی آن بر پایه سه بخش دولتی تعاونی و خصوصی استوار گردیده است بر اساس نیاز و ویژگی های هر یک از بخش خای مزبور امری مهم و اساسی در جهت توسعه و افزایش اثر بخشی فعالیت نیروی انسانی شاغل در آنها تلقی میگردد مطالعات زیادی در مورد مدیریت و توسعه منابع انسانی در سطح جهان از جمله ج .ا. ایران در بخش های دولتی و خصوصی انجام شده است ولی توسعه منابع انسانی در بخش تعاونی کمتر مورد مطالعه واقع شده است پس از تشکیل وزارت تعاون در اواخر سال 1370 این موضوع به عنوانی یکی از مباحث محوری توسعه بخش تعاونی با گسترش فعالیت های آموزشی مطرح گردید در این مقاله تلاش گردیه است با توجه به ساختار بخش تعاونی و نیروی انسانی شاغل در آن و نیز عملکرد فعالیت های آموزشی در این بخش بخصوص با تجزیه وتحلیل عملکرد سال 1379 است.
آموزش تعاونی ها,بخش تعاونی,تعاونی ها,توسعه منابع انسانی (HRD),مدیریت منابع انسانی (HRM)
https://jmk.ut.ac.ir/article_11589.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11589_0c5bb45de721f7382ae2cb0de8e05541.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
56
0
2002
03
21
ارائه مدلی برای دستیابی به بهترین مسیر در شبکه بر اساس معیارهای چندگانه
FA
دکتر منصور
مومنی
23916129
شبکه ابزار مناسب و ملموسی برای تصمیم گیری درباره مسایل متنوع و ÷یچیده ای است که تحلیل آنها به کمک روش های دیگر دشوار و گاهی به محاسبات طولانی نیازمند است برای پیدا کردن کوتاهترین مسیر در شبکه روش های مختلفی وجود دارد روش های مورد نظر بر اساس یک معایار طراحی شده اند مثلا معیار مسافت هزینه و زمان و ..... به طوری که مقادیر هر معیار جمع پذیر است حال اگر تصمیم گیرنده بخوهد برای رسیدن از مبدا به مقصدی همزمان چند معیار مختلف و گاهی متضاد را که بعضی از معیارها جمع ناپذیرند در نظر بگیرند روش انتخاب مسیر چگونه خواهد بود در این مقاله سعی شده ای مدلی برای پیدا کردن بهترین مسیر برای اینگونه شبکه ها ارائه شود
بهترین مسیر,تبدیل لگاریتمی,تصمیم گیری چند معیاره,شبکه,معیارهای چندگانه
https://jmk.ut.ac.ir/article_11590.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11590_b94a960f14f010649be9cb49b2ffcc3a.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
56
0
2002
03
21
تحلیل حساسیت مسائل تصمیم گیری چند شاخصه نسبت به نوع تکنیک مورد استفاده مطالعه ای موردی
FA
دکتر سید سپهر قاضی
نوری
68793293
دکتر سید حبیب الله
طباطبائیان
92845186
چکیده : در چند سال اخیر توجه مجامع دانشگاهی ما به علوم تصمیم گیری بیشتر جلب شده و تحقیقات آکادمیک زیادی در این راستا صورت گرفته است اما متاسفانه در انتخاب نوع تکنیک تصمیم گیری مناسب به ویژه در مورد تصمیم گیریهای چند شاخصه( مثلا تکنیک های AHP و SAW , TOPSIS , ELECTRE و مانند آنها ) دقت و مطالعه کافی صورت نمی گیرد .مقاله حاضر با بررسی یک مورد واقعی نشان می دهد که انتخاب نوع تکنیک مورد استفاده چه در مرحله وزن دهی و چه در مرحله تصمیم گیری می تواند تاثیر غیر قابل انکاری بر رتبه های حاصله داشته باشد همچنین مشخص می کند که با اتخاذ چه روش هایی می توان حساسیت مسأله را کم کرد و نیز چگونه می توان رتبه بندی های حاصله را با هم مقایسه نمود.
تحلیل حساسیت,تصمیم گیری چند شاخصه,تصمیم گیری چند معیاره
https://jmk.ut.ac.ir/article_11591.html
https://jmk.ut.ac.ir/article_11591_ea1a9f02b5ce294b3c09d3c55b86d113.pdf