TY - JOUR ID - 14236 TI - ترغیب و آموزش خلاقیت در سازمان های پویا JO - فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) JA - JMK LA - fa SN - AU - آرای, دکتر مهرناز شهر AU - پور, دکتر رضا مدنی AD - Y1 - 1997 PY - 1997 VL - 37و38 IS - 0 SP - EP - KW - آموزش خلاقیت KW - خصوصیات اندیشه های خلاق KW - خلاقیت KW - روش اسمی گروهی KW - عوامل بازدارنده خلاقیت KW - عوامل پیرامونی خلاقیت KW - عوامل پیشبرنده خلاقیت KW - فن دلفای KW - فن قیاسی KW - کنکاش مغزی KW - گروه بندی گزینشی KW - مغز نویسی DO - N2 - در عصر « جامعه دانش » سازمان های موفق در مقابله با چهار عامل عمده یعنی فشار شدید رقابت جهانی , شتاب پیشرفت تکنولوژی , محو شدن مرز و بوم بازار تجارت و سرانجام دگرگونی در نظام ارزشی , تدابیری اندیشیده و بر ترغیب و آموزش خلاقیت به عنوان تنها رهیافت اصولی تکیه کرده اند. با این دید , در این مقاله پس از تعریف خلاقیت به تمایز بین مفهوم خلاقیت و نوآوری پرداخته شده است و با توجه به اینکه نوآوری تبدیل اندیشه خلاق به عمل است به تفاوت بین اندیشه خلاق و اندیشه غیر خلاق اشاره گردیده است. برای دستیابی به اندیشه های خلاق , به شناخت عوامل تسهیل کننده یا پیش برنده خلاقیت و بکارگیری یا تقویت آنان و همچنینی شناخت و تضعیف عوامل بازدارنده توجه شده است. بر اساس این باور عمومی که برخی از عوامل بازدارنده خلاقیت از عوامل فردی ( درونی ) و بعضی نیز از عوامل پیرامونی ( برونی ) نشأت می گیرد , عوامل بازدارنده خلاقیت تحت دو عنوان , عوامل فردی و عوامل پیرامونی مورد بررسی قرار گرفته است. پس از بحث درباره عوامل تسهیل کننده درونی خلاقیت , در مبحث ترغیب اندیشه های خلاق به جو یا محیط پدید آورنده و تقویت کننده خلاقیت پرداخته شده است. در قسمت پایانی مقاله , با پذیرش این ذهنیت که شیوه های مختلف تفکر از جمله شیوه اندیشیدن خلاق را می توان آموزش داد, چند روش و فن از جمله کنکاش مغزی , گروه بندی گزینشی , دلفای , بدیهه پردازی ( قیاسی یا سینکتیکس ) , اسمی گروهی و سرانجام مغزنویسی مورد بحث قرار گرفته است. UR - https://jmk.ut.ac.ir/article_14236.html L1 - https://jmk.ut.ac.ir/article_14236_8d2beaa735e5599f44a2d491a7114cc2.pdf ER -