2024-03-29T09:13:48Z
https://jmk.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3498
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
پژوهش های کاربردی (1)
دکتر حسن میرزایی
اهرنجانی
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15683_233825367282458b67462e7c1aeb17db.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
مدل های اقتضایی سازمان برای توسعه
دکتر عباس
محمدزاده
سازمانها بدین دلیل دستخوش تغییرو تحول می گردند که در دستیابی به عملکرد مورد انتظار در سطح مطلوب با شکست روبرو می شوند . در بعضی از موارد رهبران سازمان می توانند تغییراتی را که برای بهبود عملکرد مطلوب ضروری است ، مشخص کنند ولی در پاره ای از موارد نیز به راهنمایی نیاز دارند . در این مقاله کوشش می شود راهنماییهای لازم به منظور هدایت سازمان در شرایط مختلف برای عملکرد مطلوب ارائه گردد. در مطالعات مربوط به تئوری اقتضائی سازمان ، چهار مدل سازمانی که در چهار اقتضای خاص می تواند مورد استفاده قرار گیرد ، شناخته شده است . با آگاهی بر این چهار مدل می توان نوع تغییر مورد لزوم برای بهبود عملکرد سازمان خاص خود را تعیین کرد . چهار مدلی که در این مطالعه مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از : MECHHNICHI ( مکانیک ) ، ORGANIC (ارگانیک)، CRAFT ( سنتی – دستی ) و مکانیکی – ارگانیکی .
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15684_93fe58fa81719927df3841ba4ae256db.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
تصمیم گیری ابتکاری
دکتر منوچهر
حاضر
الوین تافلر در کتاب جابجایی در قدرت ، از شوک جهان و ظهور جامعه فرا – صنعتی سخن می گوید . از جابجایی فرایند تولید ثروت ، از سیستم ساخت یدی به سیستم مغزی بحث نموده و از دو عامل مغز و عضله به عنوان مهمترین عوامل پیش رونده نام می برد. همچنین وی اضافه می کند که دیگر از آدمهای موج اول ( کشاورزی ) که از نظام طبیعت پیروی می کردند و با آهنگ فصول سال و طلوع و غروب روز ، کار خود را تطبیق می دادند خبری نیست . فن آوری های گذشته که بیشتر سنگین و انعطاف نا پذیر و سرمایه بر بودند ، از این جابجایی بی نصیب نمانده اند.
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15685_327ced97d3e1bc6a4db167326a073cff.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
نگاهی بر پویایی سیستم ها
حمید رضا فرتوک
زاده
اگرچه زمینه های تفکر و نگرش سیستمی را می توان در آثار دانشمندان قدیم یافت ، اما ورود جدی آن به عرصه عملی و کاربردی عمدتاً به دوران معاصر باز می گردد . یکی از جالبترین موارد کاربرد نگرش سیستمی ، ایجاد رشته جدیدی به نام پویایی سیستم ( system Dynamics) است . پس از انتشار کتاب پویایی صنعتی (Industrial Dynamics) در سال 1961 ، توسط جی . دبیلو فارستر (Jay. W. Forrester) مطالعات پویایی سیتم در زمینه های نظری و کاربردی در بیش از 30 کشور جهان گسترش یافت . این روند با یاری کامپیوتر و شبیه سازی کامپیوتری سرعت و عمق بیشتری پیدا کرد و امکان کاربرد روشهای ارائه شده را در حل مسائل و معضلات گوناگون جوامع بشری فراهم ساخت. مطالعات پویایی سیستم ( System Dynamics Study )اینک در سطح جهانی اعتبار علمی و کاربردی برجسته ای یافته و مورد اقبال محافل آکادمیک و حرفه ای قرار گرفته است . علاوه بر تدریس آن در دانشگاه های معتبر ، گروه های حرفه ای در کشورهای مختلف صنعتی اروپایی ، ژاپن و آمریکا به انجام مطالعات کاربردی در زمینه های مختلف این رشته پرداخت اند . در این گفتار ابتدا مبانی نظری مطالعات پویایی سیستم مطرح شده ، سپس روشهای کاربرد آن مورد بحث قرار خواهد گرفت.
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15686_4efe9067860f9b361a33c92d5e9be226.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
گستردگی نظریه تعادل و نقش آن در تجزیه و تحلیل دیوان سالاری (1)
یوسف
فربودی
با ژرف نگری در تمام زوایای حیات فردی ، سازمانی ، اجتماعی و یا جهان هستی آشکارا می توان به مفهوم تعادل پی برد . مفهوم تعادل بسیار زیبا و دلنشین است. همه از یک فرد ، سازمان ، اجتماع و یا جهان متعادل واقعاً لذت می برند و آن را به عنوان الگو می ستایند . زیرا فرد یا سازمان و با اجتماعی به ذهن آدمی القا می کند.
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15687_a7d5864cc847eb241d1bf70358eb6813.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
کاربرد آمار استنباطی در علوم رفتاری و دامهای آن
عادل
آذر
آشنایی نزدیک با علوم مدیریت و آمار از یک سو و مشاهده عدم توجه کافی به کاربرد صحیح آمار استنباطی در تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از تحقیقات از سوی دیگر ، نویسنده را بر آن داشت که به تهیه این مقاله و ارائه راهنماییهای لازم در خصوص کاربرد آمار استنباطی در علوم رفتاری و بویژه مدیریت بپردازد. امید است که رهگشای محققان عزیز باشد.
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15688_446711e61ae1deb68a18e5f1e670e42a.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
فرآیند معرفت پذیری
دکتر علی
رضائیان
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15689_574d29d0f617463e1c02b373bb2dbbb9.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
برنامه ریزی استراتژیک برای منابع استراتژیک ( نیروی انسانی )
حسن زارعی
متین
در سالهای اخیر ، برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی به عنوان ابزاری که بطور مستقیم ، اهداف وبرنامه های منابع انسانی متصل می کند ، مورد توجه شایانی قرار گرفته است . تغییرات حکومتی ، اقتصادی ، اجتماعی ، جمعیتی در طول دهه 1970 به عنوان انگیزه و عزم اصلی برای این علائق فزاینده معرفی شده اند . طرفداران برنامه ریزی منابع انسانی در سازمانها ، می تواند نقش مهمی در بهره وری مؤثر و مطلوب منابع انسانی داشته باشد. در حالی که مدلها و روشهای زیادی برای منابع انسانی داشته باشد. در حالی که مدلها و روشهای زیادی برای برنامه ریزی منابع انسانی توسعه و پیشنهاد شده است . یک بررسی از 500 شرکت موفق نشان می دهد که با توجه به اینکه 54% از شرکتها ، طرحهای رسمی استراتژیک منابع انسانی را تهیه می کنند ، ولی فقط درصد کمی ( 15%) بطور متداول ، سیسنمهای جامع را بکار می برند .
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15690_a206a36f8f41163e7f56debcb53d30da.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
انتخاب مکانیزمهایی برای کمک به کامیابی نوآوری
عبدالرضا
شوکت
بررسی دکتر آرتور د. لیتل از نوآوریهای عمده یاد می دهد ، چگونه پروژه های جدید را در شرکت خودتان بر اساس بازار و تکنولوژی طبقه بندی کنید . به همان گونه که شرکتهای نوآور ، به فکر تحقیق در مورد نظرات جدید هستند باید بریا تبدیل این افکار به واقعیت های سودآور نیز بکوشند . افکار جدید ارزشی ندارند، مگر اینکه ارزیابی شده ، شکل گرفته ، تأمین مالی شده و برای معرفی و عرضه موفقیت آمیز به بازار آماده سازی شوند.برای انجام این کار ، باید " مکانیزمهای توانا و کار ساز " درست برگزیده شوند . مدیریت عالی اغلب در گزینش از میان بدیلها (شقوق) دچار تردید می گرد. بدیهی است که اداره فعالیتهای جدید با اداره فعالیتهای موجود کاملاً تفاوت دارد . روشهای خاص پذیرفته شده توسط نوآوران برجسته در دنیای محصولات و تکنولوژی جدید ، که به سرعت در حال تغییر و تحول است ، کاربرد بین المللی یافته است. تنها چیزی که برای هدایت شرکت به مناطق و حوزه های جدید و تا حدی ناآشنا برای یک مدیر اجرایی، لازم است تعهد می باشد. تحقیقی که به تازگی در مورد روش نوآورترین شرکتهای جهان ، صورت پذیرفته نشان می دهد که مکانیزمهای داخلی ، مشارکتهای خاص ، منابع مالی ، تملک یا ایجاد شرکت فرعی ، و مدیریت مؤسسه ، می توان طبقه بندی کرد.
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15691_91cac1309ce7f554b8de692386e0f05c.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
تأملی بر واژه های تخصصی (2)
دکتر حسن میرزایی
اهرنجانی
در شماره قبلی توصیف ، توضیح ، تبیین ، تقلیل یا تنزیل و اصول بنیادین یا اولیه مورد بررسی قرار گرفت . در این شماره واژه های سطح تجزیه و تحلیل ، کانون تجزیه و تحلیل ، واحد تجزیه و تحلیل ، بررسی میدانی ، فرضیه های آماری ، آمار توصیفی و امار استنباطی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15692_160522cccd2e4c4bc6492d314c00b451.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
مطالعه موردی محک نظریه ها در عرصه عمل (5)
دکتر منوچهر
حاضر
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15693_c0216c6a513296af86ba121f0012981a.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
معرفی پایان نامه : تأثیر استقرار خدمات پست مالی در زیر بنای اقتصادی
علی جنیدی
جعفری
پدیده ارتباطات در جوامع امروزی به گونه ای با زندگی انسانها در آمیخته و با برداشتن فاصله ها آنها را به هم نزدیک کرده است که به تعبیری ، گویی همه انسانها در یک دهکده جهانی زندگی می کنند . با عنایت به اینکه از سویی ابزار ارتباطی ، به عنوان وسیله انتقال و تقریب افکار ، ترویج فرهنگ ، گسترش علوم و تکنولوژی و وسیله آشنا شدن با برنامه دولتها در سطح ملی و بین المللی است و از سوی دیگر ، نوع بشر به علت حس کنجکاویش پیوسته خواهان این است که از جریانات و رخدادهای پیرامونش آگاه شود و از دانش زمان خویش سود جوید، امروزه رشد و توسعه و تحول اجتماعی بدون داشتن ارتباطات گسترده و پویا امکان پذیر نیست .
پست به عنوان یک عامل پیوند دهنده انسانها و یک جریان ارتباطی مطمئن و ارزان از دیرباز در خدمت بشر بوده و همواره همگام با پیشرفتهای فنب کوشیده است تا بیش از پیش عامل پیوند خود را افزایش دهد ، فواصل را از میان بردارد و سرانجام زمینه های تسعه و بهبود را فراهم آورد و با گسترشی که داشته است تا حدودی نقش اساسی و واقعی اش را به همگان بنمایاند . باتوجه به اینکه پست همواره یک عامل اتحاد مردم و یک وسیله اداری و ارتباطی با خارج و یک عامل توسعه اقتصادی در زمینه های بازرگانی ، عمرانی و بازسازی کشورها و امور مالی و دارایی و یک عامل توسعه فرهنگی است و با توجه به اهمیت خاص و نقش عمده و رسالتهایی که به عهده دارد ، در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما کاملاً شناخته نشده و خدمات کافی و لازم را به مردم عرضه نمی کند.
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15694_d66cbffd6f1a674fda0590b1f81f0f64.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
معرفی کتاب : فروشنده یک دقیقه ای
دکتر اسپنسر
جانسون
لاری
ویلسون
فریال
موسوی
کامیار
طریقی
چاپ اول : 1370 – مؤسسه انتشاراتی مشعل
تیراژ :3000 نسخه – 139 صفحه
قیمت: 1200 ریال
این کتاب که به تازگی منتشر شده است اصولی در زمینه مدیریت فروش ، روان شناسی و مسائل اجتماعی و اقتصادی را در قالب یک داستان به خواننده عرضه می کند . کتاب مطالبی را طرح می کند که ه تنها به کار بردن آنها بسیار ساده است بلکه موجبات موفقیت در کارها را نیز فراهم می سازد . فروشنده یک دقیقه ای فرد باتجربه ای است که در داستان کوتاه خود ، رازهای موفقیت خود را یکی پس از دیگری بیان می کند که چکیده ای از تجربیات ، نگرشها و اندرزهای موفق ترین فروشندگان ، مدیران بازاریابی و ادارات فروش می باشد که در رشته های گوناگون صنعتی فعالیت دارند.
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15695_f4215bfb21a72aa6d01c9817e3714868.pdf
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)
1371
17
0
از تازه های انتشار : مجله بررسی های حسابداری
انتشارات دانشکده علوم اداری و مدیریت
بازرگانی
1992
06
22
https://jmk.ut.ac.ir/article_15696_4a290456abd6b2c96f8eaf9d6ae5d5f4.pdf