دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21220080521Data Mining and its Application in Decisionsداده کاوی و کاربرد آن در تصمیمگیریها19296FAمحمد تقی تقویفردسیّد محمد رضاناصرزادهعلیرضافراستJournal Article19700101Business related decisions become more perplexing as societies advance. Environmental ambiguities which stem from new business models intensify the above mentioned complexity so far as many of the affecting variables and their interrelationships are non linear and complicated. In this circumstances data analysis and knowledge extraction is not practical via traditional methods.
This research concisely defines data mining technology, its models and ways that are used in this field. Then it considers the preceding researches which proposed the analytical ability of data mining in business decisions. Finally, a case study on one of the bank's customer databases is presented.ابهامات محیطی ناشی از مدلهای نوین کسب و کار سبب تشدید پیچیدگی در تصمیمگیری، بهویژه در حوزه کسب و کار شده است. بهطوریکه بسیاری از متغیرهای تاثیرگذار ناشناخته بوده و روابط میان آنها نیز غیرخطی و پیچیده است. در چنین شرایطی دیگر نمیتوان دادهها را با ابزارهای سنتی تحلیل نموده و از آنها دانش استخراج کرد.
از این روی مقاله حاضر به تشریح تکنولوژی داده کاوی در حوزه هوش محاسباتی و متدولوژی استاندارد CRISP Data Mining پرداخته و یک طبقهبندی از کاربردهای این تکنولوژی در حوزه تصمیمگیریهای کسب و کار ارایه داده است. در ادامه یک مطالعه موردی بر روی پایگاه داده مشتریان یکی از بانکها با استفاده از داده کاوی ارائه میگردد.https://jmk.ut.ac.ir/article_19296_ebadc8b54bcc37dceba7f5a4d0a621c2.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21220080521A Conceptual Framework for Customer Loyaity in E- Commerceارایه مدلی برای وفاداری مشتریان در بازارهای الکترونیک19297FAمحمدحقیقیمحمد رضاعلویامیرصرافیJournal Article19700101With the rapid growth of E-commerce and online consumer shopping trends, the importance of building and maintaining customer loyalty in electronic marketplaces has come into sharper focus in marketing theory and practice. This paper integrates previous research in the field of brand loyalty to present a conceptual framework of “E-loyalty” and its underlying drivers. Implications for E-marketing practice and future research directions are also presented.با رشد سریع تجارت الکترونیک و خرید و فروش آنلاین، ایجاد و حفظ وفاداری مشتریان در بازارهای الکترونیک چه در تئوری و چه در کابرد از اهمیت بالایی برخوردار شده است. در این مقاله از طریق مطالعه تحقیقات انجام شده در زمینه وفاداری مشتریان به یک نام و نشان تجاری و یکپارچهسازی این تحقیقات، مدلی مفهومی در زمینه «وفاداری الکترونیک» ارایه شده و سپس به شرح مختصری از شاخصهای ارایه شده در این مدل پرداخته شده است. در قسمت بعدی برای شرکتهای مختلف، بر حسب میزانی که فعالیتهای آنها در بازارهای الکترونیک انجام میپذیرد، راهکارهایی جهت اقدام در جهت وفادار نمودن مشتریان بیان شده است. در انتها نیز پیشنهادهایی برای بهکارگیری بازاریابی الکترونیک و تحقیقات آتی در این راستا ارایه شده است.https://jmk.ut.ac.ir/article_19297_b7253e63b38992bb4668c5c88e82ed03.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21220080521Identifying the Recommendations for Enhancing ICT Use in Universities of Iranشناسایی راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه های ایران19298FAپیام حنفیزاده، محسنخدابخشیمحمد رضا حنفیزادهJournal Article19700101To be able to compete effectively in the emerging learning environment, it is necessary that all nations continually enhance the ICT use in universities. But, successful use of ICT needs operational policies and programs that fit with the internal situations of countries. In this paper, by benchmarking 12 countries and 5 regions, 279 recommendations for enhancing the ICT use in universities are extracted and using content analysis, 23 recommendations are selected. Then, a national survey is conducted and using statistical test, the recommendations that fit with Iran internal situation are proposed. These recommendations are prioritized and categorized in three groups: necessary and urgent, necessary and not urgent, and specific for Iran. The categorization is based on three criteria of importance in pundits' opinions, country's experience, and whether or not the recommendations have been implemented. The proposed methodology is applicable for other developing countries by considering their pundits opinions.برای رقابت موثر در محیط آموزشی نوظهور، لازم است که تمامی کشورها بهطور پیوسته استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دانشگاهها بهبود دهند. اما استفاده موثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند برنامهها و سیاستهای اجرایی است که متناسب با شرایط داخلی باشد. در این مقاله، با الگوبرداری از 12 کشور و 5 گروه منطقهای، 279 راهکار برای بهبود استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاهها استخراج شده و با بهکارگیری روشتحلیل محتوا، 23 راهکار از بین آنها انتخاب می شوند. سپس نظرسنجی در سطح ملی انجام شده و با استفاده از آزمونهای آماری، راهکارهای متناسب با شرایط داخلی کشور ارایه میشوند. این راهکارها اولویتبندی شده و به سه گروه لازم و ضروری، لازم و غیر ضروری و مخصوص ایران تقسیمبندی میشوند. دستهبندی فوق بر اساس 3 معیار اهمیت از دیدگاه خبرگان، اهمیت در تجربیات کشورها و اجرا یا عدم اجرا در کشور میباشد. متدولوژی ارایه راهکارها بهگونهای طراحی شده است که هرکشور با انجام قسمت نظرسنجی از خبرگان میتواند راهکارهای مناسب با شرایط داخلی خود را استخراج کند.https://jmk.ut.ac.ir/article_19298_902e07789c7de022648aa2f233f85341.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21220080521Designing and Expressing the Institutionalizing Model of Strategic Plans via Mass Media The Case of Twenty- year Vision of the Islamic Republic of Iran:طراحی و تبیین مدل نهادی کردن برنامههای راهبردی جامعه از طریق رسانههای جمعی : مورد سند چشم انداز بیست ساله( ایران 1404)19299FAعلیاکبرفرهنگیآرین قلیپورطاهر روشندلاربطانیJournal Article19700101This article tries to design and explain a model through which TV programs can result in institutionalization of the twenty- year vision deed (Iran 2025). Since the influence of Television on cognitive, normative and regulative frameworks of the societies has a consolidated theoretical base, this research is looking for the indirect influences of this media on the institutionalization process of the national vision. By using the Delphi method, expected characteristics of national vision designers were limited to enthusiasm, national pride and cooperation. In order to measure the level of adaptation of the TV programs and cultural adaptation of the society with the mentioned characteristics and also their degree of institutionalization, the survey research was conducted. The research subjects were citizens of Tehran in the age range of 20 to 64, from which an appropriate sample was selected randomly. In order to test the presented model, Structural Equations Modeling (SEM) method and LISREL software were applied. By applying the Path analysis test all the significant effects were approved and in a way the model was recognized to be appropriate based on fitness indexes of a model. In other words the results of the model test showed that it has had an acceptable explanation power. According to the findings, the mentioned model explains 38% of the changes in the level of institutionalization of the characteristics; and the rest lies within other factors rather than TV programs.هدف این مقاله ارائه الگویی رسانهای بهمنظور نهادینه کردن برنامههای راهبردی جامعه میباشد. بر اساس الگوی ارائه شده رسانههای جمعی از طریق اثرگذاری بر چارچوبهای شناختی، هنجاری و تنظیمی جامعه واقعیتهای اجتماعی را نمودار میدهند، وانگهی مهمترین ویژگی یک عمل نهادی شده نیز واقعیت اجتماعی شدن آنست. بدینمنظور میبایست محتوای رسانهای خود از انطباقشناختی، هنجاری و تنظیمی لازم با اهداف و ویژگیهای مورد انتظار برنامهریزان برخوردار باشد. با استفاده از روش دلفای مهمترین ویژگیهای مورد انتظار یاد شده در مورد برنامه چشمانداز بیست ساله مشخص شده و از بین رسانههای جمعی نیز تلویزیون به دلیل فراگیر بودن آن انتخاب شد. بهمنظور آزمون مدل به تحقیقی پیمایشی پرداخته شد که جامعه آماری آن کلیه شهـروندان ساکن شهـر تهران در فاصله سنی 20 الی 64 سال بوده و با استفاده از فرمول کوکران نمونه معرفی از آنها انتخاب و به روش تصادفی ساده مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که برنامههای تلویزیون انطباق محتوایی لازم را با ویژگیهای مورد انتظار طراحان چشمانداز ملی از ابعادشناختی، هنجاری و تنظیمی ندارند، همچنین در جامعه نیز این انطباق فرهنگی از حیث شناختی، هنجاری و تنظیمی وجود نداشته و از سویی ویژگیهای یاد شده در جامعه نهادینه هم نیستند. بهمنظور تبیین مدل به روش مدلسازی معادلات ساختاری و از نرمافزار لیزرل استفاده شد. با بهکارگیری آزمون تحلیل مسیر کلیه اثرات معنیداری در مدل تأیید شده و از سویی براساس شاخصهای تناسب مدل، آن مدل مناسبی تشخیص داده شد، بهعبارتی نتایج آزمون مدل نشان داد که آن از قدرت تبیین مطلوبی برخوردار است، بهنحوی که الگوی رسانهای یاد شده 38 درصد تغییرات در میزان نهادی شدن ویژگیهای مورد بررسی را در جامعه تبیین میکند و بقیه به عوامل دیگری غیر از برنامههای تلویزیون مربوط میشود.https://jmk.ut.ac.ir/article_19299_64028a1ad0a1cd56f194a027ebd34693.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21220080521Designing a Conceptual Model for Measuring the Requirement of TQM Implementation in Organizations and the its Relationship with Customer Satisfactionطراحی مدل مفهومی جهت سنجش الزامات تحقق مدیریت کیفیت فراگیر در سازمانها و ارتباط آن با رضایت مشتریان19300FAمحمودفیروزیانطهمورث حسنقلیپورمحمودصارمیسیدیحییسیددانشJournal Article19700101تحقق مدیریت کیفیت فراگیر بهعنوان یک فرهنگ و مجموعهای از اصول راهبردی برای بهبود مستمرآن در سازمانها، نیازمند نهادینه شدن اصول موضوعه دمینگ، بهعنوان سه ویژگی اصلی (تعهد، دانش علمی و درگیر شدن) بیان و بر نقش راهبردی رهبری برای پیادهسازی مدیریت کیفیت فراگیر نیز، تأکید شده است. این تحقیق، به میزان تأثیر این الزامات چهارگانه بر مدیریت کیفیت فراگیر در سازمانهای ایران و ارتباط آن با رضایت مشتریان پرداخته و تلاش نموده تا مدلی مفهومی جهت سنجش این ارتباط با توجه به شرایط سازمانهای کشور و رضایت آنها با مشتریان، طراحی گردد. بدین منظور براساس مبانی نظری و مصاحبههای اکتشافی، پرسشنامهای برای سنجش آن الزامات در شش بخش طراحی و توسط اساتید، مدیران وکارشناسان آشنا به مدیریت کیفیت فراگیر، بهکار گرفته شده است. ابتدا، عوامل تحقیق با استفاده از روشهای تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم بررسی و سپس مدل سنجش و معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) و چگونگی تعامل با این عوامل، از نتایج تحقیق بهدست آمده است. براساس نتایج، متغیر دانش علمی، دارای بالاترین و دیگر متغیرها بهترتیب: درگیرشدن، رهبری و تعهد، دارای اثر مستقیم بر روی مدیریت کیفیت فراگیر ودر نهایت آن نیز، اثر مستقیمی بر رضایت مشتریان داردhttps://jmk.ut.ac.ir/article_19300_1fd8bff5beee16413748f084a3045b4b.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21220080521Studying Managers' Entrepreneurial Skills and Organizational Effectiveness in Smal l & Medium Enterprises (SMEs)بررسی مهارتهای کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs)19301FAسید محمدمقیمیاسماعیلقادریJournal Article19700101Regarding the importance of Small & Medium Enterprises (SMEs) in economical and social growth process as well as the special attention of planners and policy-makers to this significant issue, it is necessary to take radical initiatives to improve the conditions of different enterprises. In various studies, connoisseurs and researchers have found that unchallengeable treatment of making Small & Medium Enterprises (SMEs) more effective is to expand entrepreneurship culture in all stages/processes of such organizations and its necessity is the availability of mangers with entrepreneurial skills. In this article resulted from an organizational research, it is attempted to review the entrepreneurial skills and the literature of the organizational effectiveness in small- to- medium businesses. Meanwhile, research methodology is explained and finally by considering research assumptions, research findings are analyzed by gathering the data of manufacturing units. Some suggestions are also provided to improve effectiveness in Iranian small-to-medium business by emphasizing on managers' entrepreneurial skills development.با توجه به اهمیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها و توجه ویژه برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه به این مقولة مهم، ضرورت دارد تا نسبت به بهبود وضعیت این مؤسسات اقدام اساسی صورت پذیرد. صاحبنظران و محققین در مطالعات مختلف دریافتهاند که چاره علاج ناپذیر اثربخشتر نمودن کسب و کارهای کوچک و متوسط، اشاعه فرهنگ کارآفرینی در تمامی مراحل و فرآیند این سازمانهاست و لازمة فرهنگسازی نیز وجود مدیران با مهارتهای کارآفرینانه است. در این مقاله که برگرفته از پژوهشی سازمانی است، تلاش میگردد تا ضمن مروری بر ادبیات تحقیق در حوزه اثربخشی سازمانی کسب و کارهای کوچک و متوسط و مهارتهای کارآفرینی، روششناسی تحقیق بیان شده و در نهایت با توجه به فرضیات تحقیق، یافتههای پژوهشی که از واحدهای تولیدی گردآوری شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پیشنهادات حاصله برای بهبود اثربخشی در کسب و کارهای کوچک کشورمان با تأکید بر توسعه مهارتهای کارآفرینانه مدیران ارائه شده است.https://jmk.ut.ac.ir/article_19301_04f9d82a5f43a20ac03ca1a14bd4b559.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21220080521The Study of Managerial Success Rate in Large Companies and its Relation to Managerial Educational Programmingبررسی میزان موفقیت مدیریت در سازمانهای بزرگ و ارتباط آن با برنامهریزیهای آموزشی مدیریتی19302FAنادرهوشمندیارمحمدبرانینJournal Article19700101The purpose of this paper is to study how the characteristics of successful managers are somehow related to their programme in co-operatives. The study shows there is a significant relationship between managers' characteristics such as innovation, authority and leadership, with managerial skills, self confidence and degree of success. However, there is no correlation between intelligence, sex and managerial performance. There is also a correlation between a manager's desire to improve his/her managerial skills through training courses and successful managerial performance. Whilst the paper shows there is no correlation between personal considerations such as financial incentive or job security on one hand, and managerial performance on the other hand.
In short, this study concludes that the success of the managers considering themselves as successful is related to particular personality and specific motives and incentives they possess. These characteristics enable a manager to perform with a high degree of self confidence and enthusiasms.هدف اصلی این مقاله بررسی ویژگیهای شخصیتی مدیران موفق در بخش تعاون با برنامههای آموزشی مدیریتی آنان میباشد. نتایج بهدست آمده در این مقاله حکایت از آن میکند که میان برخی از صفت فردی مدیران از یک سو و میزان موفقیت آنان رابطه معناداری وجود دارد، در حالیکه چنین رابطهای با برخی از ویژگیهای آنان به چشم نمیخورد. بررسیهای موجود نشان میدهد که میان صفاتی نظیر هوش، قابلیت تصمیمگیری، نوآوری و ابتکار، رهبری، اعتماد به نفس و میزان قاطعیت مدیران با جنسیت آنان رابطه معناداری وجود دارد. اما بین ویژگیهای دیگری همچون وابستگی به نیروی انسانی بامیزان کارایی مدیران رابطه چندانی وجود ندارد. تحلیل دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که بین صفاتی همچون انگیزه فردی و نیاز به فراگیری برنامههای آموزشی مدیریتی از یک سو و میزان موفقیت مدیران رابطه معنا داری وجود داشته، ولی کمیات دیگری همچون، امنیت شغلی، پاداش مالی با میزان موفقیت آنان رابطه معناداری به چشم نمیخورد.
(گی و چان، 2005) [13] معتقدند که مدیرانی که ارزیابی مثبتی از میزان موفقیت خود دارند، این احساس آنان ناشی از دارا بودن برخی صفات فردی از یک سو و آموزش مهارتهای مدیریتی از سویی دیگر میباشد. بهعلاوه آموزش موفقیتهای مدیریتی بر روی کارایی مدیران تاثیر مستقیم میگذارد.https://jmk.ut.ac.ir/article_19302_ceb378d993b07ee0624ab8c991acd521.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21220080521The Effects of Organizational Factors on Potential Outcomes of Corporate Entrepreneurship: an Empirical Study on Firms Operating in the ICT Industryتأثیرات عوامل سازمانی بر نتایج بالقوه کارآفرینی درون سازمانی: تحقیقی در شاخه صنعت فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات19303FAعلیرضاامیرکبیریJournal Article19700101This study examines the relationship between organizational factors affecting corprate and potential outcomes of corporate entrepreneurship. These organizational factors include: management support, work discretion, rewarding provide enough chances for creativity, defeat organizational barriers and employee motivation. The potential outcomes of corporate entrepreneurship are Job satisfaction and perceived customer satisfaction. We collected data from 4 firms operating in communication and information technology sectors. 94 technical employees from these firms have participated in our face to face interviews. The results of the study revealed that work discretion, existence of enough chances for employees to improve their creativity and motivation, positively affect potential outcomes of corporate entrepreneurship. These results may be of practical use to firms that are trying to become more entrepreneurial.در این مقاله، روابط بین عوامل سازمانی موثر بر کارآفرینی درونسازمانی و نتایج بالقوه کارآفرینی درونسازمانی تحقیق شده است. عوامل سازمانی که کارآفرینی درونسازمانی را تحت تأثیر قرار میدهد عبارتند از: حمایت مدیریت، امکان تفویض اختیار تصمیمگیری، پاداشدهی، تأمین فرصت کافی برای توسعه خلاقیت، از میان برداشتن موانع سازمانی و انگیزش کارکنان. نتایج بالقوه کارآفرینی درونسازمانی؛ رضایت شغلی و رضایت مشتری درک شده است. دادههای تحقیق، از94 کارشناس فنی در4 شرکت که در شاخه صنعت فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات فعالیت میکنند جمعآوری شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که بین دادن امکان تفویض اختیار در تصمیمگیری به کارکنان، تأمین فرصت کافی برای بروز خلاقیت کارکنان و برانگیختن کارکنان با نتایج بالقوه کارآفرینی درونسازمانی یک رابطه مثبت وجود دارد. این نتایج، برای شرکتهایی که تلاش میکنند جهتگیری کارآفرینی داشته باشند میتواند سودمند باشد.https://jmk.ut.ac.ir/article_19303_950ae0b79ee1fdc96992cce77ebed6be.pdf