دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)47020000220-بسوی بازشناسی و تبیین مجدد نقش دانشگاه13473FAدکتر محمد سعیدتسلیمیJournal Article19700101The very crucial Cause for establishment of a university is training efficent, capable, skillfull and highly educated human
resources to meet the variety of actual needs in the various fields of the society, and as well producing and generating domestic
knowledegs for solving the current problems which are brought up in the societies next to the universities, the mentioned
university should prepare students as professionals, innovators and even inventors.
This philosophy urges all scholars to improve share in order to
get access to the daily standards and try to improve the multidimenional programs of higher eduction, based on each
one's own capacity, ability and competency.
In order to reach the wonderlic accountability of the
universities there is a serious need for perspecting a comprehensive outlook in which every faculty member and each student along with university personnel and even outsiders as well,
tries to make the every day university activities more meaningfull than the day before.اساسی ترین عامل برقرار نمودن نظام آموزش عالی(دانشگاه) تربیت و آماده ساختن نیروی انسانی کارآمد شایسته و دارای مهارت به منظور پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه در زمینه های مختلف می باشد.همچنین تولید و ارائه دانش بومی برای حل مسائل جاریو حیاتی جوامعی که دانشگاه ها در آن قرار دارند از عمده ترین نقش های نظام آموزش عالی به حساب می آید. چنین نظام آموزش عالی دانشجویان را به عنوان نوآوران،متفکران،حرفه شناسان و حتی مخترعان، تربیت و به جامعه عرضه می نماید. این فلسفه، تمام دانشگاهیان را بر آن می دارد که به سهم خود و به اندازه توان و شایستگی خود مشارکت با دانشگاه را جهت دستیابی به استانداردها و روزآمد شدن آن افزایش دهند.
به منظور رسیدن دانشگاه به درجه عالی پاسخگویی و رفع نیاز از جامعه خود لازم است دورنمایی جامع که نشانگر تلاش هر عضو هیأت علمی و هر دانشجو و به همراه آنان مساعی کارکنان و مشارکت مردم و سایر نهادها و دستگاه ها جهت رونق روزافزون دانشگاه ها تهیه و به عمل درآید.https://jmk.ut.ac.ir/article_13473_d27de35a6047b26c1a16732ed11f4cae.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)47020000220-بصیرت ها، چالش ها و شیوه های نو در
مدیریت دانشگاهی13474FAدکتر نادرقلیقورچانJournal Article19700101In this article efforts have been made to determine the role of
classic and modern missions of higher education institutions and universities in the realms of research, education, culture and
service.
To achieve these objectives, the author, first introduces a model comprising legal, technological, skillfull, research, core and
curricular interdisciplinary insights.
He, then, embarks on dealing with the new roles of universities'
chancellors in spite of the aggressive and imposed situational context of the environment.
The article sums up with a conclusion moving from daily activities to the mid and long-term planning as well as a series of
recommendations concerning the gradual change of structure, technology and behavior of universities' affairs.در این مقاله ابتدا رسالت های کلاسیک و مدرن همچون رسالت های آموزشی،پژوهشی،خدماتی،مشاوره ای و اشاعه فرهنگ مکتوب مورد مداقه قرار گرفته و سپس بصیرت هایی چون بصیرت قانونی،بصیرت مهارتی،بصیرت پژوهشی،بصیرت فن آوری(تکنولوژی)، بصیرت فرهنگی،بصیرت کیفی، بصیرت اشاعه پایه مشترک علم و بصیرت کاربست روش میان رشته ای مورد تبیین قرار گرفته است. آنگاه نگارنده به چگونگی نقش رؤسای دانشگاه ها و رهبران آموزش علی رغم خصلت تجاوزگری مرزهای دانشگاه ها، پیچیده شده مسایل دانشگاه ها و محبوس بودن رؤسای دانشگاه ها و مدیران در فضای کوچکتر برای مانور را تحلیل می نماید و پایان بخش مقاله حرکت از برنامه ریزی به برنامه ریزی با استفاده از تکنیک ها و تاکتیک های تغییر تدریجی در ابعاد شناخت،نگرش،رفتار فردی و رفتار جمعی با عنایت ویژه در تغییر ساختار، تغییر تکنولوژی و تغییر در رفتار و .... توصیه شده اند.https://jmk.ut.ac.ir/article_13474_826a2792906ef387eae176a449d9bc0d.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)47020000220-رهبری و مدیریت در دانشگاه ها13475FAدکتر علی اکبرفرهنگیدکتر سید حیدرحسینیJournal Article19700101Educational systems, and above all the higher education, have by degrees come up with such new perceptions in the modern
complex situations that they will not be able to answer the requirements of their increased responsibility without an effective leadership and management. With the emerging significance of
the higher education in a community, people will be placing high premium on this phase of education and traditional methods will be called into question. Efforts have been made in this article to
briefly depict the ambience governing universities and their leadership roles. Thus after a brief survey of the nature and role
of the higher education, the dimensions of management and leadership will be discussed. The main focus is on the negative
impact of running universities on authoritarian lines as a bureauratic organization which will stunt creativity by scientists
and researchers in such a bureauratic atmosphere. Finally the topic is centered on the effects and benefits of participation and
development of the participative culture.نظام های آموزشی و بخصوص نظام آموزش عالی، به مرور پی می برند که شرایط پیچیده امروز، بدون مدیریت و رهبری مؤثر قادر نخواهد بود که پاسخگوی مسئولیت های فزاینده خویش باشند.زیرا با آشکارشدن اهمیت آموزش عالی در جامعه، مردم روزبروز نسبت به مسایل مرتبط با آموزش عالی حساسیت بیشتری پیدا می کنند و شیوه های سنتی مورد تردید واقع می شوند.
در این مقاله سعی شده است که به طور خلاصه فضای حاکم بر دانشگاه ها و شیوه رهبری و هدایت آنها ترسیم گردد.لذا پس از اشاره ای کوتاه به ماهیت و نقش آموزش عالی،ابعاد مدیریت و رهبری دانشگاهی مورد اشاره قرار گرفته و ضمن مطرح کردن آثار منفی اعمال قدرت در دانشگاه ها و اداره کردن آنها به عنوان سازمان های بوروکراتیک و اینکه استادان و اهل علم در فضای بوروکراتیک نمی توانند خلاق و نوآور باشند، به مزایای مشارکت و توسعه فرهنگ مشارکتی در دانشگاه ها پرداخته شده است. روش تحقیق حاکم بر این پژوهش توصیفی و روش گردآوری اطلاعات میدانی و مصاحبه بوده است. یافته ها مبین این نکته می باشند که در حال حاضر بیشتر ساختار حاک بر دانشگاه ها بوروکراتیک بوده و نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. در حالی که روشی که می تواند به نیازها به گونه ای بهتر پاسخ دهد مشارکتی است. برای استقرار این نظام می باید عامل و یا عنصر حاکم سیاسی بر سازمان دانشگاه ها، به سوی اعتماد بیشتر به اعضاء هیأت علمی کشیده شود و اصطلاحات لازم در آن انجام پذیرد.https://jmk.ut.ac.ir/article_13475_c34f7739893124c5605a61c647e38147.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)47020000220-مقایسه نظرات کارکنان و مدیران دانشگاه
تربیت معلم تهران درباره انگیزه های کاری
کارکنان این دانشگاه13476FAدکتر علی محمدامیرتاشJournal Article19700101A Comparative Study of the Attitudes of the Managers and Employees at Tehran Teachers' Training University towards Their Main job Motivators
By : Ali Mohammad Amirtash , (Ph.D.)
Motivation is believed to be the cornerstone of organizational productivity and efficiency. As a result the managers who are
striving for success, will have to identify what motivates the largest number of their employees. Mutual understanding and agreement
between leaders and followers on the importance and priority of the different job motivators will prepare the ground for targets
attainment and therefore, provide job satisfaction at work.
The main objective of the present research is to find the degree of agreement between managers and employees at the
Tehran Teachers' Training University on some of the leading job motivators. To this end, a questionnaire, which was developed by
Lindhal in 1949 consisting of ten different job motivators, and employed by some other researchers later on, has been used.
To collect the data, the employees had to give points to the ten motivators of the questionnaire in terms of what they wanted
most from their jobs (l0=highest and 1= lowest in importance). Then, the managers gave points to the same items, not in terms of what they wanted , but what they thought an employee would
want.
This could provide a basis for comparing the evaluations of both parties on the preponderance of each one of the ten job
motivators.
The results of the study showed that the managers were in agreement with the faculty members on 20% and with the employees, on 20% of the items as well. The differences on the
remaining 80% of the items ranged from 30 to 60 percent.
Testing the mean differences suggested that the managers'
conceptions on the job motivators differed significantly with those of the faculty members (males and females) on 50% of the items, with the male faculty on 10%, with the female faculty on 30%, with the employees (males and females) on 90%, with the male
employees on 50%, and with the female employees on 20%, at most a=0.0l.
Correlation coefficients calculated between age groups and job motivators proved to be 90% negative in the managerial group;
though, non statistically significant. Within the faculty and the employees groups, 100% and 60% respectively were also negative, from which, 60% and 40% respectively, were statistically significant, half at a = 01/0
Hypotheses testing the mean differences between men and
women, in each one of the job categories, and in relation to all of the ten job motivators, showed no significant differences.
women, in each one of the job categories, and in relation to all of the ten job motivators, showed no significant differences.
women, in each one of the job categories, and in relation to all of the ten job motivators, showed no significant differences.
women, in each one of the job categories, and in relation to all of the ten job motivators, showed no significant differences.مقایسه نظرات کارکنان و مدیران دانشگاه
تربیت معلم تهران درباره انگیزه های کاری
کارکنان این دانشگاه
دکتر علی محمد امیرتاش
اعتقاد بر این است که انگیزه کارکنان پایه های کارآیی و اثربخشی سازمان را تشکیل می دهد. در نتیجه ، مدیرانی که به موفقیت سازمان خود پایبند هستند باید برای شناخت عواملی که بیشترین انگیزه را در فرد ایجاد می کند تلاش کنند. تفاهم و توافق متقابل مدیران و کارکنان بر اهمیت و اولویت انواع مختلف انگیزه های کاری، زمینه لازم را برای اینکه هر دو طرف، با رسیدن به هدف های خود، در محیط کار احساس رضایت کنند فراهم می آورد. هدف اصلی این تحقیق نیز این است که درجه توافق فکری مدیران و کارکنان دانشگاه تربیت معلم تهران را بر بعضی از انگیزه های کاری مهم به دست آورد. بدین منظور، از پرسشنامه ای که شامل ده انگیزه کاری مخلف است و در سال 1949 توسط لیندهال تهیه، و بعداً توسط محققان دیگر نیز به کار گرفته شده، استفاده گردیده است.
برای جمع آوری اطلاعات، کارکنان باید بر حسب اهمیتی که برای هر یک از ده انگیزه کاری قایل بودند به آنها در پرسشنامه نمره بدهند(10=بالاترین و 1= کمتریناهمیت). در مرحله بعدی،مدیران، بر حسب اهمیتی که فکر می کردند از انگیزه های کاری برای کارکنان آنها دارد، مواد همین پرسشنامه را به همان صورت بین 1 تا 10 ارزشگذاری کردند تا بدین ترتیب توافق فکری مدیران و کارکنان بر اهمیت هر یک از ده انگیزه کاری با یکدیگر قابل مقایسه شود. یافته های تحقیق نشان داد که توافق فکری بین مدیران با استادان، و همچنین مدیران با کارمندان، هردو 20 درصد و در مورد 80 درصد بقیه انگیزه ها،اختلافات بین 30 تا 60 درصد در نوسان است. آزمون فرضیه در مورد میانگین ها پیشنهاد می کند که مدیران با مجموعه کارمندان زن و مرد 50 درصد، با استادان مرد 10 درصد، با استادان زن 30 درصد، با مجموع کارمندان 90 درصد، با کارمندان مرد 50 درصد و با کارمندان زن 20 درصد، اکثراً در حد a=0/01 اختلاف نظر دارند. مطالعات همبستگی بین سن و انگیزه های کاری نشان داد که در گروه مدیران 90 درصد، در گروه استادان 100 درصد و در گروه کارمندان 60 درصد همبستگی های محاسبه شده منفی هستند، که البته در دسته مدیران صفر درصد، در دسته استادان 60 درصد و در دسته کارمندان 40 درصد، نیمی در حد a=0/05 و نیمی دیگر در حد a=0/01 معنی دار بوده اند. در مقایسه میانگین مردان و زنان، در هر یک از سه رده شغلی، انگیزه کاری، هیچگونه تفاوت معنی دار در حد a=0/05 مشاهده نگردید.https://jmk.ut.ac.ir/article_13476_1d55c22a201306b459f24e415be19c72.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)47020000220-مدیریت کیفی در مراکز
آموزش عالی ایران13477FAدکتر عباسخورشیدیJournal Article19700101One of the fundamental issues facing universites, research centers and institutes of higher education in our country is the
absence of an integrated system for performance evaluation. In reality, the absence of strategic approaches for assessing the
performance of higher institutes of learning has given rise to some insoluble ambiguities. The inevitable outcome of this situation has
also led to ambiguity in quality, lack of professional competition
and scientific ratings based on accepted norms among unversities
and institutes of higher education.
To remove any ambiguities, a researcher strives to analyze the
functional indicators as comprehensive tools for assessing the performance of universitues and institutes of higher education
which will ultimately create a conceptual framework of evaluation. The functional indexes for specialized areas of the higher
education were adopted and conducted in the form of a 248-item questionnaire by using global theories and professional findings
inside the country. Groups comprising professionals, directors of departments, deans of colleges and presidents of universities, picket by random choice, also contributed to this
accomplishment.
Thus a sample group of 500 persons based on a ramdon
sampling from the sector of the state higher education system was picked and accomplishcd along with a 248-item questionnaire on
the functional indexes. By using a statistical method to analyze the factors related to the main components, 222 indexes were
extracted. As to the theories related to quality indexes in the organized literature of the higher educational system eignt
theories emerged:
1) Improvement-oriented quality
2) Price-oriented
3) Consumption-oriented
4) Standard-oriented 5) Production-oriented
6) Meritocracy 7) Socialization
8) Individualism
The researcher then formulated four main theories out of the
eight ones: Individualism, meritocracy, socialization and eclecticism.
These four theories will introduce a comprehensive framework which may serve as a guidline for quality promotion of higher
education in various dimensions. In other words, the framework of the afore-mentioned theories will enable the state higher educational system to gauge its scientific fervor so as to play its
pivotal role in drastic planning revisions and modifications as well as providing the essential tools for scientific competition and ratings.یکی از مسائل اساسی که ، دانشگاه ها و مؤسسه های آموزشی و پژوهشی کشور با آن مواجه هستند فقدان سیستم های منسجم ارزشیابی عملکرد است. در حقیقت فقدان روش های استراتژیکی(راهبردی) ارزشیابی دانشگاه ها موجد ابهام عملکردی آنها گردیده است. نتایج این ابهام موجب ابهام کیفیت، عدم رقابت علمی بین دانشگاه ها، عدم رتبه بندی علمی در دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش الی بر اسا شاخص ها گردیده است.
پژوهشگر در صدد است به منظور رفع ابهام عملکردی، شاخص های عملکردی را به عنوان ابزاری جامع جهت ارزشیابی عملکرد دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی تبیین و تحلیل نموده و سرانجام چارچوب نظری در خصوص شاخص های عملکردی جهت ارزیابی ارائه نماید. شاخص های عملکردی حوزه تخصصی آموزش عالی با استفاده از نظریه های جهانی و مطالعات کشوری استخراج و مجموع یافته ها به صورت یک پرسشنامه 248 سؤالی به مدد گروهی از متخصصان آموزش عالی، رؤسای گروه های آموزشی، دانشکده ها و دانشگاه ها که به گونه تصادفی از میان دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی کشور انتخاب شد و اجرا گردید.
بدین ترتیب ، یک گروه نمونه با حجم 500 نفر بر پایه یک نمونه برداری تصادفی از بخش آموزش عالی کشور انتخاب و یک پرسشنامه 248 ماده ای شاخص های عملکردی به مدد گروه نمونه اجرا شد. داده های حاصل با استفاده از روش آماری موسوم به تحلیل عاملی از نوع تجزیه به مؤلفه های اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که 222 شاخص استخراج گردید. در خصوص نظریه ها در ارتباط با شاخص های کیفی در ادبیات سازمان یافته آموزش عالی مجموعاً 8 نظریه: کیفیت تعالی مدار، قیمت مدار، مصرف مدار، استاندارد مدار، تولید مدار، شایسته گرایی،جامعه گرایی و فردگرایی استخراج گردید. آنگاه پژوهشگران این هشت نظریه را در چهار خانواده تئوری فردگرایی، شایسته گرایی،جامعه گرایی و تلفیقی تدوین نمود.
در واقع این چهار تئوری، الگوی جامعی را برای ارتقای کیفیت آموزش عالی مشخص می نمایند، که می تواند رهگشایی برای ارتقای کیفیت در ابعاد متفاوت به حساب آید. به بیان دیگر کاربست نظریه های فوق الذکر، آموزش عالی کشور را قادر می نماید تا تب علمی خود را بسنجند و به عنوان قطب نمای علمی، حرکت خود را از برنامه روزی به برنامه ریزی تغییر و به رفع ابهام عملکردی پرداخته و ابزار رقابت علمی و رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی را فراهم آورد.https://jmk.ut.ac.ir/article_13477_74948732f1076aea8d8aa1397f888122.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)47020000220-رهبری مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه ها13478FAدکتر محمد مهدیتنعمیJournal Article19700101The present article Focuses on the necessity of bringing about change (s) in the higher educational system. By focusing on TOM
leadership, the atitudinal changes and utilization of the huge and precious human resources in universities in recent years have
resulted in productive outcomers in various countries. In this article, the importance of university leadership and the challenges
ensued in connection with implementation of total quality management in universities, which are bascd on a repertory of
past experiences, have been thoroughly explicated.در این تحقیق ضرورت ایجاد تغییر در آموزش عالی مطرح می گردد. تغییر نگرش و استفاده از منابع سرشار و با ارزش انسانی در دانشگاه ها در طی چند سال اخیر ، بر اثر عنایت خاص به رهبری نتایج بسیار سود مندی را در کشورهای مختلف به وجود آورده است. در این مطالعه اهمیت رهبری دانشگاهی و چالش های مربوط به اجرای مدیریت کیفیت جامع در سیستم دانشگاهی بر ساس تجربیات اندوخته شده تشریح خواهد شد.https://jmk.ut.ac.ir/article_13478_150a54be027050849d5de3102442494c.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)47020000220-استراتژی مبتنی بر ارزش ها در نظام آموزشی13479FAناصر عباسزادهJournal Article19700101Values stimulate hearts and minds of the people and in an educational system hearts and minds of people are erg aged with
activities. On of the approaches of strategy formulation in an organization is the approach based on values.
In this article the basic definition of strategy, the concept of value, and the reflection of values on an educational system are
explained. The values should in practice be related to results and benefits of the educational system. The understanding of values,
and the similarities and gaps between managers' values and beliefs and those of the other members of the system will be
introductory to formulating a strategy based on values in an educational system.
At the end of the article, the steps for strategy formulation based on strategies in a university are briefly explained.
M. R. Mehregan, Ph.D.یکی از روش های تنظیم استراتژی در سطح کل سازمان، روش مبتنی بر ارزش ها می باشد.در این مقاله تعاریف کلی استراتژی،مفهوم ارزش، و انعکاس ارزش ها بر یک نظام آموزشی مطرح و تشریح گردیده است.ارزش ها باید در صحنهی عمل با منافع و نتایج نظام آموزشی مرتبط باشند. درک و شناخت ارزش ها و میزان تفاوت ها یا شباهت های ارزش ها و باورهای مدیران با سایر اعضای سیستم آموزشی مقدمهی تدوین استراتژی مبتنی بر ارزش ها در یک نظام آموزشی است. پس از ارایهی تأکیدات فوق بر روی ارزش ها در پایان مقاله،مراحل تنظیم استراتژی مبتنی بر ارزش ها در یک دانشگاه به اختصار تشریح گردیده است.https://jmk.ut.ac.ir/article_13479_444cf646ea767dfd3cc03408761e1c83.pdf