دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)57020020622-مقدمه ای بر
راهکارهای ایجاد سازمان های یاد گیرنده در ایران13587FAدکتر امیرالبدویرضاشفاعیJournal Article19700101نظریه ی سازمان های یادگیرنده، یک نظریه جدیدمدیریتی است که توسط "دکتر پیتر سنگه" از استادان انستیتوی فنی ماساچوست ارایه شده است. سنگه معتقد است در دنیای کنونی که دنیایی است پیچیده و با تغییرات سریع، سازمانها در صورتی می توانند مزایای رقابتی خود را حفظ کنند که به صورت موجودیتی واحد و یکپارچه قادر به یادگیری سریع تر نسبت به رقبا باشند.قابلیت های شخصی، آرمان مشترک، مدل های ذهنی، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی، پنج اصلی هستند که سنگه، ایجاد سازمان های یادگیرنده را مشروط به تحقق همزمان آنها می داند.
مقدمات راهکارهای ایجاد سازمان های یادگیرنده را باید در شناسایی موانع این راه، و رفع آن ها جست و جو کرد. در ادبیات موضوع، موانع حرکت به سوی سازمان های یادگیرنده به سه دسته تقسیم شده است: 1- موانع آغاز حرکت 2- موانع تداوم حرکت 3- موانع تثبیت حرکت.
ولی در یک نگاه عمیق تر، می توان موانع آغاز حرکت به سوی سازمان های یادگیرنده را به دو دسته تقسیم کرد:
1-موانع ایجاد عزم و انگیزه حرکت: موانعی که "جلوی تقاضا" برای حرکت را می گیرند.
2-موانع ایجاد اندازه و تکانه ی حرکت: موانعی که از "تحقق حرکت" جلوگیری می کنند.
در این تحقیق، " موانع تقاضا برای حرکت"، موانع زیر بنایی نامیده شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. در ادمه براساس روش دلفی و با نظرخواهی از صاحب نظران، موانع ایجاد سازمان های یادگیرنده در ایران مورد مطالعه قرار گرفت که منجر به شناسایی چهار مانع به عنوان مهم ترین موانع ایجاد سازمان های یادگیرنده در ایران گردید.https://jmk.ut.ac.ir/article_13587_523846090dc2f3c65fb6155fe26c4b67.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)57020020622-ارایه "مدل بسترهای پنج گانه" زیر ساخت های مورد
نیاز برای توسعه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات
(مطالعه موردی مالزی)13588FAدکتر احمد عبداللهزادهمهدیشامیJournal Article19700101The developed and industrial societies of today have used ICT as a source for development and advancement in their economic sections. Different usages of ICT is extremely expanding, as for electronic city, electronic government, electronic commerce and electronic education. In this regard, governments have accelerated the development and advancement of ICT, by establishing the proper substructures.
By presentation of the five-infrastructure model, this research will provide a proper classification of the needed substructures for national development of ICT. This would include five management, technical, legal, human and cultural-sociological infrastructures. Following the introduction of each one of these five infrastructures, Malaysia's attempt for the establishment of ICT infrastructure would be studied and its accordance with the five-infrastructure model will be investigated.امروزه جوامع توسعه یافته و صنعتی، "فار" را به عنوان موتور رشد و توسعه ، در کلیه بخش های اقتصادی خویش به کار گرفته اند. کاربردهای مختلف "فار"، مانند شهر الکترونیکی، دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و اموزش الکترونیکی با سرعت خیره کننده ای در حال گسترش می باشد. برای نیل به این منظور دولت ها با ایجاد زیرساختهای مناسب، رشد و توسعه "فار" را تسریع نموده اند.
این مقاله با معرفی مدل بسترهای پنج گانه، دسته بندی مناسبی از زیرساختهای مورد نیاز جهت توسعه ملی "فار" ارایه می دهد. این مدل دربرگیرنده پنج بستر مدیریتی، فنی، قانونی – حقوقی، نیروی انسانی و فرهنگی – اجتماعی است. پس از معرفی هر یک از بسترهای پنج گانه، اقدامات کشور مالزی در زمینه ایجاد زیرساخت های "فار " مورد مطالعه موردی قرار گرفته و تطبیق آن با مدل بسترهای پنج گانه بررسی خواهد گردید.https://jmk.ut.ac.ir/article_13588_158d063f16ef9728a6798ac84f608cb6.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)57020020622-جامعه شناسی مدیریت دولتی13589FAآرین قلیپورJournal Article19700101Sociology of public administration as a branch of sociology of
organizations investigates the interactions between state and society. State embedded in society and sociology of state studies the status of the state in society. Public administration as director of the state is the main force that manipulates the society as well as is affected by social circumstances. State is the largest and the most powerful type of organization, in modem societies, it imposes power on society and transforms the social life and social (cultural, political and economical) processes.
State, in this article, is analyzed in terms of dependence and independence perspective and the main function of the state is defined as the justice development rather than domination or integration instrument. Ultimately, the social phenomenon of the state, is explained in relationship with economical efficiency and social justice. Theories of organizational sociology in order to apply in diverse organizations, is theorized at higher level of abstraction and at the beginning, is noted that this article pays attention to abstract concepts and deliberately avoids special cases.جامعه شناسی مدیریت دولتی به مثابه شاخه ای از جامعه شناسی سازمان ها، در صدد وقوف بر تأثیرات متقابل دولت و جامعه است. دولت ریشه در جامعه دارد و جامعه شناسی دولت، بررسی جایگاه دولت در جامعه است. مدیرت دولتی نیز به عنوان سکاندار دولت منبع اثرگذاری بر جامعه ضمن اثر پذیری از شرایط جتماعی است. در جوامع بزرگ دولت بزرگ ترین و مقتدرترین نوع سازمان است که بر جامعه اعمال قدرت کرده و زندگی و فرایندهای اجتماعی (فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ) را دگرگون می کند.
در این نوشته دولت در قالب دو دیدگاه وابستگی و استقلال تحلیل شده و کارکرد اصلی دولت به جای ابزار سلطه و عنصر انسجام دهنده، عدالت گستری تعریف شده است. ضمن این که بحث کارایی اقتصادی و عدالت اجتماعی در ارتباط با پدیده دولت مورد تحلیل قرار گرفته است. پیشاپیش گفته می شود که در این مقاله بیشتر به مفاهیم انتزاعی پرداخته شده و از اشاره به موارد خاص اجتناب شده است.البته نظریه های رویکرد جامعه شناسی سازمان به منظور قابلیت استفاده در طیف وسیعی از انواع سازمان ها، معمولاً در سطح انتزاع بالاتری ارایه می شوند.https://jmk.ut.ac.ir/article_13589_08911b6554e33001a6ffb1e316fb20ad.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)57020020622-بررسی علل بروز اختلاف و مدیریت تعارض در
شرکت های تعاونی13590FAدکتر داودمجتهدJournal Article19700101The outburst of conflict of interest and differences in organizations and diverse group works is something inevitable and natural. Also the appropriate attitude of managers through different stages of conflict can surely prevent crisis and breaking up of organizations and economic activities, from the beginning to the end. Cooperative
organizations whose main concern is to meet their member's needs
and democratically controlled by the participation of their members,
despite their democratic management style, face internal conflicts as a
result of differences in interests between the managers and the members. Beside financial losses, cooperatives which are regarded as socio - economic organizations, believing in fair income distribution
in society and who have caused a tight link between common needs
and mutual support in that proper relation of member and organization would lose reputation. On the basis of the first research on the reasons of conflict in diverse Iranian Cooperatives, this article will analyze
1253 complaints and sues against 224 housing, consumer,
transportation, producer supply and credit cooperatives through
Tehran province and would provide some suggestions for conflict
handling and decrease of differences in cooperatives.شکل گیری تضاد منافع و اختلاف در سازمان ها و گروه های کاری امری طبیعی است. همچنین برخورد صحیح و علمی مدیران در مراحل مختلف شروع اختلاف تا پایان آن می تواند از بروز بحران و از هم پاشیدگی بنگاه ها و فعالیت های اقتصادی جلوگیری نماید.شرکت ها و مؤسسات تعاونی که هدف فعالیت آن ها تأمین نیاز اعضاء و اداره امور آن ها به صورت مردم سالار و با مشارکت اعضاء است. علی رغم شیوه مدیریت مردم سالار حاکم بر فعالیت آن ها به علت بروز تعارض در منافع بین اعضاء و مدیران، با اختلافات داخلی مواجه می گردند. این تعارضات علاوه بر ایجاد خسارات مادی برای طرفین اختلاف، به حیثیت معنوی تعاونی ها به عنوان مؤسسات اقتصادی و اجتماعی که به عدالت و توزیع عادلانه درآمد در جامعه معتقد است و در آن، ارتباط صحیح عضو با سازمان موجب به وجود آمدن پیوندی متین بین تأمین نیاز مشترک و حمایت متقابل می گردد، لطمه وارد می نماید. این مقاله بر مبنای اولین تحقیق انجام شده در زمینه عوامل بروز اختلاف در انواع تعاونی ها در ایران به بررسی و تجزیه و تحلیل 1253 شکایت مطرح شده در 224 شرکت تعاونی مسکن،مصرف، حمل و نقل، صنفی و اعتبار در سطح استان تهران می پردازد و پیشنهادهایی برای بهبود مدیریت تعارض در تعاونی ها و کاهش اختلاف و نحوه برخورد با آن ارایه می نماید.https://jmk.ut.ac.ir/article_13590_decde180a0cc8d8c3decc12d860edd62.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)57020020622-به کارگیری تکنیک دلتا با رویکرد فازی جهت
شناسایی موقعیت راهبردی بنگاه ها: مطالعه موردی
شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی13591FAدکتر محمد رضامهرگاندکتر فریدون قاسمزادهحسینصفریJournal Article19700101Current managers have found that strategic management is a necessity for working in the complex and chaotic environment. Strategic management is defined as the process of formulating strategy to attain long-run goals in the variable conditions. This process includes three stages: formulating, implementing, and evaluating strategy. In the first stage, two main activities are usually conducted: strategic positioning and strategy defining. This paper concentrates on the first activity; strategic positioning. There is a four- stage technique called “Delta Technique” that points out the strategic position of a special firm. Delta Technique steps are: fuzzy test of hypothesis for Delta model variables, prioritization of the accepted variables through Fuzzy Analytic Hierarchical Process, plotting radar graph for three strategies of Delta Model, and determining the strategic position in a three dimensional plot. Finally this technique is tested in the Internet Service Provider (ISP) industry of Iran.آن چه امروزه به عنوان یک ضرورت برای مدیران به اثبات رسیده، لزوم استفاده از مدیریت راهبردی جهت ادامه حیات در محیط های پیچیده و متغیر کنونی است. مدیریت راهبردی عبارت است از: تدوین راهبرد مناسب جهت تحقق اهداف بلند مدت در شرایط متحول و متغیر کاری.تمرکز اصلی این مقاله بر قسمت اول مراحل مدیریت راهبردی (مرحله تدوین راهبرد) یعنی شناسایی موقعیت راهبردی است.در این مقاله تکنیکی جدید تحت عنوان تکتیک چهار مرحله ای دلتا در جهت شناسایی موقعیت راهبردی معرفی می گردد. مراحل چهار گانه این تکنیک عبارتند از: غربال سازی مدل دلتا، اولویت بندی شاخص های تأیید شده با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی، رسم منطقه موجه تار عنکبوتی برای راهبردهای مدل دلتا و تعیین موقعیت راهبردی در نمودار سه بعدی. در ضمن این تکنیک بر اساس مدل دلتا طراحی شده است.https://jmk.ut.ac.ir/article_13591_797b2abbff4f3592bd405ba0f1480535.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)57020020622-تحقیق در عملیات و هوش مصنوعی : ابزارهای
مناسبی برای حل مسائل بهینه سازی ترکیبی13592FAدکتر بابکسهرابیJournal Article19700101This paper describes combinatorial optimization problem and
also how the combiFnation of operational research and artificial intelligence can solve this kind of problem. We study one of the combinatorial optimization problems, which is vehicle routing and distribution problem, which have been studied, especially in the last decade.این مقاله مسأله بهینه سازی ترکیبی و نیز چگونگی ترکیب تحقیق در عملیات و هوش مصنوعی برای حل این نوع مسأله را، مورد بررسی قرار می دهد. در این تحقیق یکی از مسائل بهینه سازی ترکیبی – مسئله توزیع و مسیر یابی وسیله نقلیه – که به طور خاص در دهه اخیر مورد مطالعه قرار گرفته، بررسی شده است.https://jmk.ut.ac.ir/article_13592_26cff233862d5f5ccac44198d0b5d6d2.pdf