دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21320080621Designing a Model to Explicate the Behavior of Organizational Buyers in Purchasing Computer Products- Hardwareطراحی الگویی برای تبیین رفتار خریداران سازمانی در خرید محصولات رایانهای- سخت افزار19397FAطهمورث حسنقلیپورمحمودصارمیمجید اسماعیلپورJournal Article19700101Understanding the buying behavior of the organizational purchasers is essential for every organizational marketer as well as for the researchers of marketing. The main goal of this research is to analyze the organizational buying behavior, the process that organizations pass to buy computer products, as well as the factors and variables that influence on their decision making. The research method is descriptive and correlation Matrix Analysis, data gathering method is a combination of interview and questionnaire methods, and the method of data analyzing is Structural Equations Method. The results of the research shows that organizational buyers (banks and financial firms) pass eight steps in purchasing computer hardware products They are affected by five groups of major factors in decision making process as follows: Environmental factors, suppliers' marketing motive factors, organizational factors, interpersonal factors and individual factors. The coefficients of the standardized path from path analysis test showed that there was a meaningful relation between all the above factors and the organizational purchasers' decision making process.شناخت رفتار خرید خریداران سازمانی برای هر بازاریاب سازمانی و همچنین محققین حوزه بازاریابی بسیار ضروری است. هدف اصلی این تحقیق، تجزیه و تحلیل رفتار خرید سازمانی است و آنکه سازمانها در خرید محصولات رایانهای چه فرایندی را طی میکنند و چه عوامل و متغیرهایی بر روی فرایند تصمیمگیری خرید آنها تاثیر میگذارند. روش تحقیق از نوع توصیفی و تحلیل ماتریس همبستگی، روش جمعآوری دادهها ترکیبی از روشهای مصاحبه و پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل دادهها نیز روش معادلات ساختاری میباشد.نتایج تحقیق نشان میدهد که خریداران سازمانی(بانکها و موسسات مالی و اعتباری کشور) در خرید محصولات رایانهای- سخت افزار یک فرایند هشت مرحلهای را طی میکنند. آنها در فرایند تصمیمگیری خرید محصولات رایانهای تحت تأثیر پنج دسته از عوامل اصلی و مهم تحت عنوان عوامل محیطی، عوامل محرکهای بازاریابی عرضهکنندگان ، عوامل سازمانی، عوامل گروهی و عوامل فردی قرار میگیرند. ضرایب مسیر استاندارد شده از آزمون تحلیل مسیر نشان داد که بین تمامی عوامل فوق و فرایند تصمیمگیری خرید خریداران سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.https://jmk.ut.ac.ir/article_19397_72e7d8f3fdf29c31c4ad07f7fc25bc2f.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21320080621Modeling of Women Based on Twenty Year Vision of the Islamic Republic of Iran via Televisionطراحی الگوی زن در تلویزیون بر اساس سند چشم انداز توسعه بلندمدت جمهوری اسلامی ایران19398FAخدیجهسفیریباقرساروخانیسهیلا بورقانیفراهانیJournal Article19700101Women constitute about half population of the society and public opinions have caused women not to act and progress well in the society. Television as the most popular and further epidemic media may present the women's abilities toward achieving the goals of twenty-year vision deed. The present essay is attempting to consider the different abilities of women such as personal, familial and social ones to study its influence on achieving the goals of long term development of Islamic Republic of Iran (I.R.I) through TV media. The method of this research is Documentary and Delphi.It is also being attempted to refer to the experts of development and TV to answer the questions of the research and design a model to present women's abilities and their effective roles to access the goals of society via mass media particularly TV media.زنان نیمی از بدنه جامعه را تشکیل میدهند و عقاید قالبی در مورد آنان موجب عدم تحرک مناسب این قشر عظیم در جامعه شده است. تلویزیون بهعنوان فراگیرترین رسانه میتواند موجبات معرفی تواناییهای زنان در جهت تحقق اهداف سند چشمانداز توسعه جمهوری اسلامی ایران را فراهم نماید. این مقاله سعی دارد با بررسی تواناییهای زنان از ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی، تأثیر آن را بر تحقق اهداف توسعه بلند مدت جمهوری اسلامی از طریق رسانه تلویزیون بررسی نماید. روش تحقیق به کار گرفته شده اسنادی و دلفای میباشد. در این تحقیق سعی شده است با شناسایی نظرات خبرگان مباحث زنان، توسعه و تلویزیون، پاسخ لازم به پرسش تحقیق فراهم گردد ودر نهایت الگویی ارائه میشود که از طریق آن میتوان قابلیتهای زنان و نقش مؤثر آنان بر دستیابی به اهداف سند چشماندازتوسعه را از طریق رسانههای جمعی بهویژه تلویزیون معرفی نمود.https://jmk.ut.ac.ir/article_19398_4fd658cfc204149a4afcd325eee125e4.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21320080621A Managerial Research Approach Toward Designing the Sum of Scores Scale (Likert)طراحی و ساخت مقیاس مجموع نمرات لیکرت با رویکرد پژوهشی در مدیریت19399FAمجیدسلیمیسعیدشهبازمرادیجهانیاربامدادصوفیJournal Article19700101Building a research questionnaire and using assessment tools play a crucial role in social, management and behavioral sciences. Scales and questionnaires are deemed wrongly as the same tools, but in spite of the similarities they are basically and technically different. Although making a research scale or questionnaire may seem quite an easy job for some researchers, gathered results by these tools are normally miles away from the reality. By this token, it necessitates some technical skills and scientific background. This article is to study the Likert Scale, introduced by R. Likert in 1932, as the most commonly used assessment tools and the most recently published researches' findings are explored to build and statically analyze the produced results developed by Likert Scale.تهیه پرسشنامه و سایر ابزارهای سنجش، نقش مهمی در پژوهشهای علوم اجتماعی، مدیریت و علوم رفتاری ایفا مینمایند. مقیاس و پرسشنامه از جمله ابزارهای سنجش هستند که گاه مترادف و یکسان در نظر گرفته میشوند. اگرچه اصطلاحات مقیاس و پرسشنامه قابل تبدیل به یکدیگرهستند، اما تفاوتهای قابل ملاحظهای بین شیوههای ساخت و کار آنها وجود دارد. تهیه پرسشنامهها یا مقیاسها کار آسانی بهنظر میرسد، با یک برنامه واژه پرداز میتوان طی یک روز پرسشنامهای کاملاً درخور توجه تنظیم کرد. بهرغم این که پاسخ دادن به این پرسشنامه، کار مفرحی است ولی هیچ کس یا حداقل طراحان آن، نتایج آنها را جدی نمیگیرند. پس میتوان گفت تهیه پرسشنامه یا مقیاسی که منجر به گردآوری دادههای ارزشمندی شود، کاری دشوار است و هیچ پژوهش خوبی را نمیتوان بر اساس دادههایی که با کم دقتی گرد آمدهاند استوار ساخت. این مقاله به تحلیل مقیاسی که توسط لیکرت در سال 1932 طراحی گردیده و امروزه بهعنوان رایجترین مقیاس در پژوهشها مورد استفاده قرار میگیرد، پرداخته و تازهترین یافتههای پژوهشی مرتبط با اصول و مراحل ساخت آن را به همراه روشهای آماری مناسب برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از اجرای این مقیاس ارائه نموده و سپس به بررسی مزایا و محدودیتهای آن میپردازد.https://jmk.ut.ac.ir/article_19399_790cc9c6c0501e78b79a0d100fefe306.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21320080621The View of Participatiive Decision Making Effects on Staff Job Satisfaction (Case Study: Khozestan Agriculture Bank)بررسی اثرات تصمیمگیری مشارکتی بر رضایت شغلی کارکنان مطالعه موردی: بانک کشاورزی استان خوزستان19400FAقاسمظهوریصادقرضائیسعیدجرفیJournal Article19700101One of the important issues in survival and efficiency of organizations is procurement of the staff job satisfaction. The available literature and the researcher’s observation has given him much cases of relationship between participaitiv decision making and job satisfaction in Iran organizations such as Khuzestan Agriculture Bank. The following made him interested to carry out a scientific study on the factors which effecting on it. The considered population were 682 staff of Khuzestan Agriculture Bank and the sample population composed of 90 people whose selected in a ratio stratified sampling. The means of gathering data was Library and field studies also the measurement medium was questionnaire. The validity confirmed by content, face and construct validity and the measurement reliability confirmed throug cronbach alpha (cronbach alpha = 0.90). The research hypotheses analysed by Kendall’s correlation coefficient, Kruskal-wallis and scheffe. Their analysis results (confidence invalter of 0.99) refuse null hypotheses. Therefore participatiive decision making and job satisfaction of Khozestan Agricultural Bank staff have high amount of meaningful straight relation (confidence invalter of 0.99).یکی از مقولات مهم در بقاء و کارآمدی سازمانها، تأمین رضایت شغلی کارکنان است. از آنجا که محقق براساس نوشتهها و مشاهدات شخصی موارد عدیدهای از رابطه بین تصمیمگیری مشارکتی و رضایت شغلی درسازمانهای ایران از جمله بانک کشاورزی استان خوزستان (محل خدمت محقق) یافت، علاقهمند شد که درباره چگونگی و عوامل مؤثر در آن تحقیقی علمی انجام دهد. در این تحقیق جامعه مورد نظر، 682 نفر کارکنان بانک کشاورزی استان خوزستان و جامعه نمونه 90 نفر میباشدکه به روش طبقهای نسبی از جامعه مورد نظر گزینش شدهاند، روش گردآوری داده، کتابخانهای و میدانی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه میباشد. روایی آن با روش محتوائی، سازه و صوری در حد قابل قبول تائید گردید و پایایی اندازهگیری، از طریق فرمول آلفای کرونباخ (به اندازه 90/0) تائید شد. فرضیات این تحقیق که با استفاده از فرمولهای ضریب هماهنگی کندال، تحلیل واریانس کروسکال والیس و شفه تحلیل شدهاند نتایج تحلیل آنها در فاصله اطمینان بالاتر از 90/0، توان رد فرضیات صفر را دارند که نشان دهنده میزان بالای رابطه مستقیم معنادار بین مشارکت کارکنان بانک کشاورزی استان خوزستان و رضایت شغلی آنان در فاصله اطمینان 99/0 است.https://jmk.ut.ac.ir/article_19400_d2e0fa3164cfe1d04d2beb452f57c52b.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21320080621Transformational Leadership and Organizational Cultureرهبری تحول آفرین و فرهنگ سازمانی (مطالعه موردی در وزارت رفاه و تامین اجتماعی)19401FAحسن عابدیجعفریعسلآغازJournal Article19700101Recent developments in leadership theory have shifted interest from earlier theories of charismatic leadership, that viewed the leader as extraordinary and the followers as dependent on the leader, to neo-charismatic theories and transformational leadership theory, which are concerned with the development and empowerment of the followers to function independently .because of the increasing notice to the leadership in making organizational change in the all of the world, and because of the key function of cultural alternatives to do that, in this research the relationship between transformational leadership and organizational culture with using correlational method has been investigated. research results show that leaders in this ministry see themselves as transformational but their followers don’t see them as transformational and both of the leaders and followers, inform the low level of the cultural elements like integration and identity in ministry .this is the alarm for organizations and ministries that before of the cultural integration, do just the physical integration.توسعههای اخیر در نظریههای رهبری، از نظریههای رهبری کاریزماتیک که رهبر را موجودی غیرمعمولی فرض میکرد و پیروان را وابسته به رهبری میدانست به سمت تئوریهای نئوکاریزماتیک و رهبری تحول آفرین که به توسعه و توانمندسازی پیروان جهت عملکرد مستقل توجه میکنند، انتقال یافته است. به دلیل توجه فزاینده به عامل رهبری در ایجاد تحولات سازمانی در سطح دنیا وکلیدی بودن عامل فرهنگ در انجام این امر، در این تحقیق سعی بر آن شده است که رابطه متقابل رهبری تحول آفرین و فرهنگ سازمانی از طریق روش تحقیق همبستگی مورد بررسی قرار گیرد. یافتههای حاصل ازتحقیق نشان میدهدکه رهبران وزارت رفاه وتامین اجتماعی خود را تحول آفرین قلمداد میکنند، اما پیروان رهبرانشان را تحول آفرین نمیدانند و از لحاظ فرهنگی چه رهبران وچه پیروان انسجام و هویت پایینی را دروزارت خانه اعلام میدارند. این امر هشداری است به سازمانها و وزارتخانههایی که قبل از ادغام فرهنگی دست به ادغام صرفاً فیزیکی میزنند.https://jmk.ut.ac.ir/article_19401_b7e4274ef697eb9687c4a85c511212f6.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21320080621The Impacts of the Oil Revenue on the Process of Iran's Economic Management During the Period 1353 to 1383بررسی اثر درآمدهای نفتی بر فرآیند مدیریت اقتصادی کشور (83-1353)19402FAعلی اکبرفرهنگیسعیدشیرکوندJournal Article19700101بررسی اثر درآمدهای نفتی بر فرآیند مدیریت اقتصادی کشور موضوع این مقاله میباشد. هر چند اثر درآمدهای نفتی بر حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از سوی صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفته است مباحثی تحت عنوان دولت رانتیر، اقتصاد رانت محور و مقوله رانتجویی در عصر کنونی مورد توجه جدی قرار گرفته است اما اثر این درآمدها بر فرآیند مدیریت، خصوصاً مدیریت، اقتصادی کشور تاکنون بطور مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است. به دلیل فقدان آمار و اطلاعات لازم و متناسب جهت تبیین اثر درآمدی نفتی بر فرآیند مدیریت، کوشش شده است با طراحی برخی شاخصها و متغیرها ویژگیهای فرآیند مدیریت مطلوب اقتصادی تعیین و سپس اثر درآمدهای نفتی بر این شاخصها ومیزان تحققها و عدم تحققهای آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. انتخاب اعضاء جامعه آماری مطلع و مسلط برای بررسی این اثرات و استفاده از روش پیمایشی جهت بررسی اثر درآمدهای نفتی بر فرآیند مدیریت اقتصادی کشور موجب شده است که براساس نتایج حاصل از پژوهش انجام گرفته، یکی از معضلات اساسی حوزة اقتصادی و مدیریت کشور مورد شناسایی جامع قرار گیرد. هرچند این مقاله درصدد کم اهمیت کردن سایر عوامل نمیباشد. ارائه پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق همانند 1. باز تعریف درآمدهای نفتی بهعنوان ثروت بین نسلی 2. نحوة تخصیص درآمدهای نفتی در بخشهای مختلف که موجب تقویت زیرساختها و افزایش ظرفیت اقتصادی کشور گردد 3. کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفت، کوششی جهت ارائه روشهای مقابله با این کارآمدی است.https://jmk.ut.ac.ir/article_19402_e15a2bcb6932564fff75edfd63505103.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21320080621Entrepreneurship Legitimacy as a Emergence Scientific Fieldمشروعیت کارآفرینی به عنوان یک حوزه علمی نو ظهور19403FAقنبر محمدیالیاسیJournal Article19700101Entrepreneurship as any Emergence scientific field is confronting with scientific legitimacy. Entrepreneurship as a scientific field has received increasing attention but doesn't acceptance as well as. From this point of view entrepreneurship is confronting with legitimacy challenge. In this article Entrepreneurship as a emergence scientific field that is based on the five dimension consist of: subject, strong conceptual model, distinctive methodology, the research, training and publication situation and professional implications, is discussed. The findings of this article have indicated that entrepreneurship is confronting with legitimacy challenge. To get ahead of this challenge should more pay attention to dimensions of ground conceptual model, research methodology, explorative and theoretical researches.هر حوزه علمی نوظهوری با موضوع مشروعیت علمی مواجه میباشد و کارآفرینی نیز بهعنوان یک حوزه علمی نوظهور از این قاعده مستثنی نیست و در وضعیت گذار از مرحله مشروعیت قرار دارد. در این نوشتار کارآفرینی بهعنوان یک حوزه علمی نوظهور براساس چهار ویژگی شامل: یک چارچوب علمی قوی، روششناسی ویژه، جریان پژوهشی، آموزشی و نشر و در نهایت دارا بودن مصادیق حرفهای و اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. یافتهها این مقاله نشان میدهند که کارآفرینی بهعنوان یک حوزه علمی نوظهور در وضعیت چالش مشروعیت علمی قرار دارد و برای گذر موفقیتآمیز از این مرحله بایستی توجه ویژهای به ابعاد الگوی مفهومی مادر، روششناسی پژوهشی و پژوهشهای اکتشاف محور و نظریهگرا داشته باشد.https://jmk.ut.ac.ir/article_19403_386d9387432b5f3d82dcff5862a55c1d.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)21320080621Comparative Research on Mission Statement's Formulation Components of Inland and Abroad IT Compainesمطالعه تطبیقی اجزای تدوین بیانیه ماموریت شرکتهای فناوری اطلاعات داخلی و خارجی19404FAوحیدناصحیفرسید جوادپورحسینیJournal Article19700101One of the most popular management tools, the mission statement, also is subject to widespread criticism. In order to improve our understanding of the mission statement’s strategic value and to provide actionable and scientific recommendations for mission statement formulation have been tried by reviewing different strategic management texts, is represented a comprehensive model for formulation mission statement. At the result of models analysis, finally the paper found eight factors underlying 23 possible mission statement content items. And base on these factors we represent our mission statement model. The goal of this comparative study is to provide a useful model to formulate mission statement based on similarities, differences, strengths and weaknesses of different models and comparing them with each other.یکی از محبوبترین ابزارهای مدیریت استراتژیک، بیانیه ماموریت است که البته بهرغم این محبوبیت مورد انتقادهای زیادی هم قرار گرفته است. در جهت بهبود فهم خود از ارزش استراتژیک بیانیه ماموریت و همچنین بهمنظور ارایه رهنمودهای علمی و عملی در مورد تدوین بیانیه ماموریت به شرکتها، سعی شده است تا با بررسی متون مختلف مدیریت استراتژیک به مدلی جامع و کامل در مورد تدوین بیانیه ماموریت دست یافت. در نتیجه بررسی و تجزیه و تحلیل مدلها، در نهایت از میان 22 عنصر تعیین شده، 9 عنصر بهعنوان مهمترین عناصر بیانیه ماموریت شناخته شد و مدل خود را برای تدوین بیانیه ماموریت، براساس این عناصر ارایه کردیم. سپس براساس مدل معرفی شده به تجزیه و تحلیل و بررسی تطبیقی بیانیه ماموریت شرکتهای کامپیوتری ایرانی و خارجی پرداخته شد. هدف در این بررسی تطبیقی این بود که بتوان نقاط اشتراک و افتراق، قوت و ضعف بیانیه ماموریت شرکتهای داخلی و خارجی را یافته و با مقایسه آنها بتوان رهنمودهای مفیدی را در تدوین بیانیه ماموریت ارایه کرد.https://jmk.ut.ac.ir/article_19404_99e1a90b468fb4ad957957342d5da659.pdf