دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17120040320-بررسی ضرورت و طراحی مدل نظری برای تاسیس کلینیک های محلی بهبود سیستم11548FAدکتر محمد سعیدتسلیمیدکتر عبدالمحمدمهدویJournal Article19700101This Paper is an extract of a field research which was done on the necessity of establishing local clinics for systems development. With touch on the research literature, an examined performance method was utilized to recognize the problems of the local organizations. As a result of lack of knowledge and skillful system analysts in most of the local organizations, the findings of the research directly indicated that the establishment of local clinics will have a vital role for the purpose of overcoming the inadequacies of local organizations.
As more contribution to the issue, the findings also helped to define some tentative structures of the aimed clinics, beside explaining the objectives and tasks set which might be required as the main supplement for the designed model.شواهد حاکی از وجود مشکلات سازمانی متعدد در سازمان ها به ویژه سازمان های محلی می باشد عدم وجود تحلیگران سیستمی آشنا و توانا در سازمان ها به منظور تحلیل و ارائه راه حل برای بر طرف نمودن مشکلات ضرورت ایجاد کلینیک های محلی بهبود سیستم را اجتناب ناپذیر مینماید در تحقیقی که انجام گرفته ضمن بررسی مشکلات سازمانی کارکرد های کلینیک های محلی بهبود سیستم بررسی گردید آن گاه مدل پیشنهادی کلینیک محلی بهبود سیستم طراحی و مشخصات ماموریت و اهداف و ارکان آن تبیین شده استدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17120040320-بررسی معیارهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطالعه موردی کشور های عضو کنفرانس اسلامی11549FAعلی رضاتمیزیمحسناکبریJournal Article19700101As the world moves rapidly towards Knowledge- based economy, stabilized institutions are formed in order to integrate the world economy by information technology which would provide access to world markets. Even though it is still early to define the effects of electronic business (in national and international levels) on development indexes of countries, there is a belief that countries can use these tools to affect on such parameters as productivity, competition priorities, better access to international markets, ect. It is clear that in order to reach such benefits, Muslim countries will need Pragmatic designs and also creating proper atmospheres for electronic business. In this respect, it is necessary to identify the criteria of electronic competence and to analyze it in these countries, so that the appropriate approach can be chosen for it.
This paper tries to identify the most important criteria of E -readiness evaluation so that it can serve as a basis for investigation on the current situation of member countries of OIC (Organization of Islamic Conferences).در حالی که جهان با شتاب به سوی اقتصاد دانش محور پیش می رود بینادهای پایدار در جهت یکپارچه سازی اقتصاد جهانی از طریق فناوری نوین اطلا عاتی که امکان دسترسی به بازارهای جهانی کالاها و خدمات را فراهم می آورد در حال شکل گیری است هر چند هنوز تعیین قطعی تاثیر به کارگیری تجارت الکترونیک ( در سطوح ملی و بین المللی) بر شاخص های توسعه کشورها زود است اما این اعتقاد وجود دارد که کشورها می توانند با استفاده از این ابزار بر پارامترهایی نظیر بهره وری مزیت های رقابتی دسترسی بهتر به بازارهای بین المللی کمک به بهبود و افزایش شفافیت بازار و .... تاثیر بگذارد آن چه مسلم است برای رسیدن به این منافع کشورهای مسلمان نیاز به طرح های عملی و ایجاد محیط و بستری هموار برای تجارت الکترونیک دارند به همین منظور ضروری است معیارهای ارزیابی توانمندی های الکترونیک شناسایی و در این کشورها مورد بررسی قرار گیرد تا بر مبنای آن راهبردهای لازم در این خصوص تدوین گردد در این مقاله که حاصل یک طرح پژوهشی است سعی شده است مهم ترین معیارهای ارزیابی آمادگی الکترونیک کشورها مورد شناسایی قرار گیرد تا از این نظر مبنایی جهت بررسی وضع موجود کشور های عضو کنفرانس اسلامی به دست آیددانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17120040320-الزامات عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات : نظریه پردازی در مدیریت دولتی11550FAدکتر حسن داناییفردJournal Article19700101As the world moves rapidly towards a Knowledge- based economy, our public administration is experiencing astonishing developments in information and communication technology, in this paper a detailed interpretation is given on the field of public administration and its interdisciplinary theories, beside the effect of information and communication technology on theorization of public administration.در حالی که جهان با شتاب به سوی اقتصاد دانش محور پیش می رود بنیادهای اداره ی امور عمومی یا آنچه در کشور ما تحت عنوان مدیریت دولتی متداول شده است در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات تحولات چشمگیری به خود دیده است در این مقاله ضمن تشریح قلمرو مدیریت دولتی و مبانی میان رشته ای آن تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نظریه پردازی در مدیریت دولتی مورد بررسی قرار میگیرددانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17120040320-استراتژی توسعه محصول جدید رویکرد ها و یافته ها11551FAسید محمد سیدحسینیدکتر سید جوادایرانبانJournal Article19700101The increasing importance and consideration of new product development and the attention of companies to explore the nature of new product development has created a strong body of researches in this area of management knowledge. The complexity of this new concept of product development and its interdisciplinary nature, has led researchers to use different approaches and consequently find different results. Thus, the literature of new product development can be divided into four categories ,namely, the context of main researches of new product development, differentiating factors in researches in new product development, identifying major themes in new product development researches and the studies of specialists in new product development researches. This paper examines each category in detail and finally builds the body and map of new product development literature.اهمیت روز افزون توسعه محصول جدید در دنیای کسب و کار و افزایش توجه و اقبال خاص از سوی شرکت ها به انجام تحقیقات در خصوص ماهیت توسعه محصول جدید منجر به ایجاد بدنه گسترده ای از تحقیقات در این حوزه از دانش مدیریت گردیده است پویایی و پیچیدگی مفهوم توسعه محصول جدید از یک طرف و ماهیت میان رشته ای آن از طرف دیگر موجب گردیده است که محققان در تحقیقات خود رویکرد های متفاوتی را به کار گرفته و به یافته های متنعی دست یابند بدین ترتیب ادبیات توسعه محصول جدید را میتوان به چهار قسمت محتوای تحقیقات اصلی توسعه محصول جدید عوامل متمایز کننده تحقیقات توسعه محصول جدید و مطالعات خاص گرایان در تحقیقات توسعه محصول جددی تقسیم بندی نمود د راین مقاله به ترتیب هر یک از این چهار قسمت به تفصیل مورد برسی قرار می گیرد و در خاتمه در یک جمع بندی کلی بدنه ادبیات توسعه محصول جدید به اجمال تدوین می گردد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17120040320-تعیین و پیش بینی کارایی شعب بانک ملت استان قزوین با استفاده از روش تحلیل پوششی داده های تصادفی11552FAدکتر محمودصارمیامیرخوینیJournal Article19700101This article discusses Stochastic Data Envelopment Analysis (SDEA) models plus selecting and useing an appropriate model in order to forecast the future efficiency of Iranian Mellat Bank branches of Qazvin province in the financial year 1382 (2003-2004). in order to determin the validity of the results of model utilization , actual efficiencies are compared with forecasted efficiencies of branches in the mentioned period. Finally, the results and benefits of using Stochastic Data Envelopment Analysis used for improving management decisions are further discussed.هدف از این تحقیق بررس مدل های تحلیل پوششی داده های تصادفی و انتخاب و به کارگیری مدلی جهت پیش بنی کارایی شعب بانک ملت استان قزوین در سال مالی 1382 است در این میان به منظور تعیین اعتبار نتایج به کارگیری مدل کارایی واقعی شعب در دوره زمانی بحث با کارایی پیش بینی شده مقایسه میگردد در نهایت نتایج و فوایدی که به کارگیری مدل تحلیل پوششی داده های تصادفی برای بهبود تصمیم گیری مدیریت به همراه دارد مورد بحث واقع می شوددانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17120040320-الگوریتم رتبه بندی عملکرد سازمانی دستگاه های اداری – اجرایی11553FAدکتر سید ابوالقاسمعلویدکتر مهدیجمشیدیاناصغر مشرفجوادیJournal Article19700101The present article suggests an algorithm for the process of performance evaluation of government institutions. In this regards, performance evaluation is seen as a system having input, process, output and feedback, plus external factors affecting this process. The data and needed input for this algorithm is gathered from primary data source in different time periods. For each time period an institution performance is measured and institutions are ranked based on these results. Also weighted average indicators are used to rank institutions performances for annual time periods. These ratios are in such ways which there are convergence and as the amount of ratio is bigger, better performance is achieved. Analytical models are used in algorithm and needed tests are used for evaluating the validity of procedures and the achieved results. For the measurement of the role of endogenous factors, outlook techniques have been used and by the help of suitable mathematic techniques, minimum biasness has been gained with the actual amount of factors.این مقاله در صدد است تا الگوریتمی برای فرایند ارزیابی عملکرد سازمان ها ارائه نماید ارزیابی عملکرد به صورت نظام مند و با در نظر گرفتن سه جز ورودی پردازش و خروجی در سازمان ها و بازخورد عوامل و متغییر های بیرونی صورت پذیرفته است آمار و داده های مورد نیاز الگوریتم از داده های مستند و مکتوب سازمانها و برای مقاطع زمانی مختلف سالیانه استخراج شده است تلاش شده است تا برای هر کدام از مقاطع زمانی میزان عملکرد مقایسه ای سازمان ها محاسبه و بر آن اساس عملکرد آنها رتبه یندی شود برای این امر از میانگین موزون شاخص های مقاطع زمانی سالیانه استفاده شده است شاخص ها به نحوی تهیه شده که ضمن همسو بودن هر چه مقدار شاخص بیش تر باشد بهتر است از مدل های تحلیلی در الگوریتم و از آزمون های مورد نیاز جهت اعتبار سنجی روش و نتایج به دست آمده می توان استفاد کرد برای اندازه گیری نقش و تاثیر عوامل برون زا از تکنیک نگرش سنجی استفاده شده و به کمک روش های ریاضی مناسب حداقل اریب با مقدار واقعی این متغیرها ایجاد گردیده استدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17120040320-ارایه چارچوب مفهومی برای توصیف وظایف مدیران فناوری اطلاعات11554FAدکتر محمدرضامهرگاندکتر علیمحقرمهدیشامیJournal Article19700101In formation Technology Management is the process of planning, organizing, leading, and controlling of IT resources and activities to support decision making processes, business processes, and obtaining competitive advantages. IT managers must change the way organizations compete through utilizing capabilities of information technology. They are responsible for deploying IT systems faster, cheaper, and more strategically than one’s competitors to Increase business and customer value.
In this paper, we first present definitions of IT and IT management. Then, we introduce our conceptual framework about major functions of in formation technology management. This conceptual framework assumes four general management functions (Planning, Organizing, Leading, and Controlling) at three organizational levels (Strategic, Tactical and Operatical) for IT managers. It indicates that Functions of IT managers begin with developing suitable IT vision & strategy” and then continue with IT master planning ‘ “developing IT governance structure “communicating IT vision & strategy ‘ and ‘strategic alignment controlling” at organizational strategic level. This framework also show that tactical functions of IT managers are:
‘IT systems planning, changing key organizational dimensions ‘facilating IT acceptance” and ‘IT ethical impacts controlling “At the end of this framework, we can see that ‘IT projects planning ‘IT staffing ‘,‘ leading IT systems development” and ‘IT operations & resources controlling” are considered as operational functions of IT management.مدیریت فناوری اطلاعات فرآیند برنامه ریزی سازماندهی هدایت و کنترل فعالیت ها و منابع فناوری اطلاعات سازمان به منظور پشتیبانی از تصمیم گیری و فرایندهای تجاری و همچنین کسب مزیت رقابتی است مدیران فناوری اطلاعات باید با بهره مندی از توانمندی های این پدیده ساختار کسب و کار و نحوه رقابت در دنیای امروزی را تغییر دهند مسئولیت استفاده سریع تر مقرون به صرفه تر و راهبردی تر از این فناوری بر عهده مدیران فناوری اطلاعات می باشد این مقاله با ارائه تعریفی مشخص از مدیریت فناوری اطلاعات چارچوبی مفهومی را برای توصیفی وظایف مدیران این حوزه ارایه می دهد این چارچوب مفهومی را برای توصیف وظایف مدیران این حوزه ارائه می دهد این چارچوب مفهومی دارای دو بعد است یک بعد این چارچوب در برگیرنده وظایف عمده مدیریت شامل برنامه ریزی سازماندهی هدایت و کنترل است در بعد دیگر این ماتریس وظایف مدیران فناوری اطلاعات در سه لایه راهبردی تاکتیکی و عملیاتی طبقه بندی گردیده است