دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)18220050622-بررسی میدانی بحران اولویت در مدیریت بحران11579FAمحمد سعیدتسلیمیطاهر روشندلاربطانیمهران عمادیاندانیمیکائیلبرقیJournal Article19700101Since many years ago natural disasters had been discussed as the most
important destructive agents which harm human, society and his habitat.
Hence human’s efforts in confrontation to these kinds of disaster lead to open new window of research activities that is called “Crisis Management”. In other word to confront the crisis of natural disasters, there is a need to an organized treatment.
This paper is the result of research project dedicated to study about one of the important issues in relation to crisis management which is not revealed till now. This article is related to priority of goals, strategies, decisions and practical measurements and in general the relevant indexes in managing crisis of earthquake. Due to this meaning, upon the viewpoints of the experts, it proceeds to identify and determine the above mentioned indexes in four steps of crisis cycle and then it works on the priorities by implementing the technique of “Hierarchical Analyses Process “(AHP).It is obvious the success of the crisis management in this paper could be only achieved by long- term operational programs and in a broad horizon not just in short- term projects.حوادث و سوانح طبیعی از دیر باز بعنوان مخرب ترین عوامل آسیب رسان به انسان جامعه و زیست گاهش مطرح بوده اند از این رو تلاش های بشر برای مقابله با این حوادث به گشوده شدن دریچه جدیدی از فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی موسوم به مدیریت بحران منجر شده است به دیگر سخن امروزه برای مواجهه و مقابله با بحران ها ی ناشی از بلایایی طبیعی نیاز به رفتاری سازمان یافته است این مقاله به بررسی یکی از موضوعات مهم و اساسی مدیریت بحران که تا به حال مکتوم و مغفول مانده است می پردازد و آن مساله اولویت گذاری در اهداف استراتژی ها تصمیمات اقدامات عملی و به طور کلی شاخص های مطرح در اداره بحران های ناشی از زمین لرزه است بدین منظور با بهره گیری از آرا و نظرات خبرگان امر به شناسایی و تعیین شاخص های یاد شده درمراحل مختلف چرخه بحران پرداخته شده و سپس با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی نسبت به اولویت بندی آن ها اقدام شده است ناگفته پیداست مدیریت بحران های مورد بحث در این مقاله در صورتی قرین با موفقیت میشود که صرفا در محدوده ی برنامه های عملیاتی و کوتاه مدت قرار نگرفته و در گستره ای وسیع تر و افق هایی طولانی تر بدان نگریسته شوددانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)18220050622-تعیین الگوی ارتباط میان اولویت رقابیتی کیفیت و تصمیمات استراتژیک و فعالیت های بهینه در قطعه سازان موفق صنعت11580FAاحمد جعفرنژادمحمد رحیمرمضانیانJournal Article19700101Coincident with draft of manufacturing strategy and it’s content, the subject of long-lasting of manufacturing decisions and it’s role was loomed in creation of the competitive Priorities. The content of manufacturing strategy has three components; competitive priorities, strategic Decisions and optimum practices that we select manufacturing competitive priorities first and then to determine a set of strategic Decisions and optimum practices for fulfilment this priority.
In this paper we define the successful part makers, and explain the causes that they have selected the quality as competitive priorities and then determine a set of strategic decisions and selective optimum practices for realization this priority and present a relation pattern between that three components.
In this process that was carry out by grounded theory method we found other results such as, define the quality, dimensions of quality and epistemology of quality from successful part makers opinion.با طرح مفهوم استراتژی تولید و محتوای آن موضوع دراز مدت بودن تصمیم گیری های تولید و نقش آن در ایجاد مزیمت های رقابتی آشکار شد محتوای استراتژی تولید شامل سه جز اولیت های رقابتی تصمیمات استراتژیک و فعالیت های بهینه جهت تحقق این اولویت تعیین می شود در این مقاله ضمن تعریف قطه سازان موفق در صنعت خودروسازی ایران و بیان دلایلی مبنی بر تعیین کیفیت بعنوان اولویت رقابتی از سوی آنها مجموعه تصمیمات استراتژیک و فعالیت های بهینه انتخابی برای تحقق این اولویت تعیین و از آن میان اقدام به ارائه یک الگوی ارتباط میان این سه مولفه شد در فرایند تعیین الگوی یاد شده که به روش نظریه بنیانی صورت گرفت نتایج دیگری نز از جمله تعریف کیفیت ابعاد کیفیت و معرفت شناسی کیفیت از دیدگاه قطعه سازان موفق حاصل شددانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)18220050622-تعیین وضعیت رقابتی صنعت ÷رورش میگوی ایران در بازارهای بین المللی بر اساس مدل الماس رقابت ملی مایکل پورتر11581FAمحمدحقیقیپگاهمختاریJournal Article19700101Frequent and rapid changes are considered as two specific features of today global economy which has led to increasing competition in business and industrial activities and markets. For this reason concentration on the competitiveness and improvement in industries that try to survive in international markets has a crucial importance.
One of the Iran’s industries which needs improvement in its competitive position is the shrimp culture industry. The present essay evaluates competitiveness level of shrimp industry of Iran based on Michael Porter’s “Diamond of national competitive advantage model”. The results of this study show that this industry is in a lower position compared with its global rivals. This doubles the importance of the managerial efforts for improvement this situationاز مشخصه های دینای امروزه تغییرات سریع و مداوم در محیط اقتصاد جهانی است که پیامد آن شکل گیری رقابت فزاینده در بازارها و فعالیت های تجاری و صنعتی است از این رو تمرکز بر موضوع رقابت پذیری و بهبود آن برای صنایعی که به منظور بقا در بازارهای بین الملل تلاش می کنند از اهمیت برخوردار است صنعت پرورش میگوی ایران از جمله صنایعی است که بهبود موقعیت رقابتی آن در بازارهای جهانی باید مورد تاکید قرار گیرد در این راستا گام اول شناسایی و تحلیل وضعیت موجود رقابتی این صنعت است که موضوع اصلی این پژوهش را تشکیل می دهد این بررسی با به کارگیری مدل الماس رقابت ملی مایکل پورتر انجام گرفته و نتایج آن نشان می دهد که صنعت پرورش میگوی ایران نسبت به رقبای جهانی خود از جایگاه ضعیف تری برخوردار است و این امر لزوم توجه جدی سیاست گذاران این بخش را به بهبود این وضعیت دو چندان می کنددانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)18220050622-مطالعه ویژگی های سازمان یادگیرنده در یک سازمان یاددهنده11582FAآرش رستهمقدمJournal Article19700101One of Models which has operationally paid to cognition and defenition of learning organization characteristics is Wick and Leon’s Model. Both of them by extended studies in successful companies has pointed to prominent characteristics such leader with vision, plan / Metrics, information, inventiveness, implementation as learning organization characteristics. This study has proceed to mentioned characteristics in educational organization. Methodology of this descriptive research includes survey and the Majer tool is a questionnaire which has been done among organizational Managers. Regarding statistical universe’s limitation ‘all of Managers has been considered within the sample. For analysis of research questions, It has been used: descriptive statistic (frequency, mean standard deviation) and inferential statistic. The result pointed out that aforesaid that organization claiming teaching possesses only a few of necessary learning organization characteristics, so it’s far away from desired condition. At the end on the basis of achieved results in order to change to a learning organization, some suggestion has been presented.یکی از مدل هایی که به طور عملیاتی به شناسایی و تعریف ویژگی های سازمان یادگیرنده پرداخته است و مدل و یک ولئون است این دو با مطالعه گسترده در بین شرکت های موفق به ویژگی هایی از قبیل رهبر فرابین و برنامه / ارزیابی و اطلاعات ونوآوری و اتبکار و اجرا بعنوان ویژگی های سازمان یادگیرنده اشاره کرده اند پژوهش حاضر به مطالعه ویژگی های یاد شده در یک سازمان آموزشی پرداخته است روش پژوهش توصیفی از نوع زمین ه یابی و ابزار پژوهش پرسش نامه ای بود که در بین مدیران سازمان اجرا شده است با توجه به محدود بودن جامعه آماری سعی شده کل مدیران بعنوان نمونه در نظر گرفته شوند برای تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است یافته های پژوهش نشان داد سازمان یاد شده که از لحاظ آموزشی داعیه یاد دهندگی دارد در حال حاضر از لحاظ سازمانی به میزان خیلی کمی از ویژگی های سازمان یادگیرنده برخوردار است و با وضعیت مطلوب خود فاصله زیادی دارد در پایان بر مبنای نتایج پژوهش پیشنهادهایی به منظور تحول به یک سازمان یادگیری ارائه شده استدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)18220050622-انتخاب رویکرد مهندسی مجدد در تحول سازمان از بهبود مستمر تا بازسازی محدوده کسب و کار11583FAمهرانسپهریعلیکرمانشاهJournal Article19700101In this paper, after reviewing existing and under development Literature of Business Process Reengineering, a critical analysis of
various theories is done. An extended framework, from strategic viewpoint along with some assumptions, is offered to provide a better understanding and selection of the available approaches.در این مقاله پس از مرور ادبیات موجود و در حال شکل گیری مروری نقادانه بر نظری های موجود مهندسی مجدد فرایندها انجام شده و از منظری راهبردی چارچوبی تکمیلی به هم راه چند فرضیه پیشنهادی به منظور درک نظر یو تبیین بهتر مهندسی مجدد در عمل ارائه گردددانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)18220050622-باز مهندسی اعتبار افزایی مدل های سازگار مدیریت تلفیقی تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ایران11584FAحسینشیرزادJournal Article19700101Subsystems of Research, Training and Agricultural extension (T.A.T.) have specific characters and Structures that define their management and organization behavior in compare with other managerial Systems. Macro-management, organizing structure and agricultural Sector chart’s in the last 25 years need to be re-engineered.
Affective factor analysis of compatibilization of integrated management of T.A.T, was accomplished by participation of 209 managers of this field. It was understand that the three factors of Modification, Radical and Intermediate Mechanisms are affective for giving credit to T.A.T.
Structure Modification variable in the planning of T.A.T had the biggest roll by the coefficient of 0.482, verses independent modification variable of budgeting with the coefficient of 0.15 8.
The result of factor analysis and regration model of T.A.T Compativilitization management model in each one of the four steps of reformation as fallow:
1. In office level and staff ornament,
2. Planning structure
3. Organizational structure,
4. Budgeting and credits,
The results show the gap between current conditions with the
ideal conditions in management.