دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)20320071122-بررسی و ارزیابی اجزای تکنولوژی در شرکت های تابع برق تهران به کمک مدل اطلس تکنولوژی18828FAمنوچهرانصاریعزت اله اصغریزادهوحیداسکوئیJournal Article19700101Awareness of any current system situation and its processes are the first step of decision making and policy setting for optimal management of an organization. Any decision making and investment in a company are in fact investment in equipment, human resources and system knowledge, are no exception of this principle. Combination of the mentioned factors known as technology, demands an efficient and programmed management, the management without evaluation, knowledge and enough awareness of technology performance and requirements will be quite impossible and at last lead to a non-productive situation. Technology evaluation models as tools of technology management help organizations with an ideal management of systems’ technology components and output. This paper, at first introduces the concepts of technology, technology components and technology evaluation and then with the help of Atlas Technology Model, analyzes and evaluates the technology components of the associated companies of Bargh Tehran organization and presents the results of this survey and proposed suggestions.آگاهی از وضعیت موجود هر سیستم و فرایندهای آن، اولین گام برای تصمیمگیری و سیاستگذاری در راستای مدیریت بهینه آن سیستم است. هرگونه تصمیمگیری و سرمایهگذاری در یک سازمان که در واقع سرمایهگذاری روی تجهیزات، نیروی انسانی و دانش مجموعه است نیز از این اصل مستثنی نیست. ترکیب عوامل مذکور سازمان که به عنوان تکنولوژی شناخته میشود، همواره نیازمند مدیریت صحیح و برنامهریزی شده است. این مدیریت، بدون ارزیابی، دانش و شناخت کافی از وضعیت و عملکرد تکنولوژی در دست امکانپذیر نمیباشد و در نهایت، به مدیریتی با بازده پایین منتهی میشود. مدلهای ارزیابی تکنولوژی ابزاری در دست مدیریت تکنولوژی است تا با کمک آن، سازمان به مدیریتی مناسب بر اجزا تکنولوژی خود و در نهایت بازده سازمانی مناسب نائل آید. این مقاله در ابتدا، به معرفی مفهوم تکنولوژی، اجزای تکنولوژی و ارزیابی آن میپردازد و در ادامه، به کمک مدل ارزیابی تکنولوژی اطلس تکنولوژی، به بررسی و تحلیل تکنولوژی و اجزای آن در شرکتهای تابع برق تهران پرداخته است و در نهایت، نتیجه این بررسی و نتایج حاصله و پیشنهادات مورد نظر ارائه میشود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)20320071122-ارزیابی عملکرد با روش امتیازات متوازن از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی18829FAاصغر حقشناسسعیدهکتابیمحمد رضادلویJournal Article19700101The objective of this study is to construct an approach based on the fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) and balanced score card (BSC) for evaluating an IT department in the manufacturing industry. The BSC concept is applied to define the hierarchy with four major perspectives (i.e. financial, customer, internal business process, and learning and growth), and performance indicators are selected for each perspective. A fuzzy AHP (FAHP) approach is then proposed in order to tolerate vagueness and ambiguity of information. A FAHP information system is finally constructed to facilitate the solving process. The results provide guidance to IT departments in the manufacturing industry regarding strategies for improving department performance. The constructed information system is suggested to be a good tool for solving other multiple- criteria decision- making problems.در این دنیای دائماً در حال تغییر، تکنولوژی اطلاعات (IT) برای بقای شرکتها، یک «ضرورت» است، و وظایف واحد IT روز به روز مهمتر میشود. ارزیابی واحد IT برای فهم اینکه چقدر این واحد در اهداف استراتژیک و سازمانی سهیم است، کار حیاتی است. از آنجائی که واحد IT وظایف بسیاری انجام میدهد که به سادگی با واحدهای پولی قابل سنجش نمیباشد، روشهای ارزیابی که به تنهایی بر معیارهای مالی تکیه دارد، مناسب نیستند. هدف این مطالعه ایجاد یک رویکرد بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) و روش امتیازات متوازن (BSC) برای ارزشیابی واحد IT در یک صنعت تولیدی مورد مطالعه میباشد. مفهوم روش امتیازات متوازن برای تعریف سلسله مراتب با چهار چشم انداز عمده یعنی امور مالی، مشتری، فرایند کسب و کار داخلی، و یادگیری و رشد به کار میرود. برای هر چشمانداز، شاخصهای عملکرد انتخاب میشود. سپس یک رویکرد «فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی» برای تحمل ابهام و عدم اطمینان در مورد اطلاعات پیشنهاد میشود. نهایتاً یک سیستم اطلاعاتی "FAHP" برای تسهیل فرایند حل مسئله ایجاد میشود. نتایج، یک راهنمای عمل در مورد استراتژیهای بهبود عملکرد واحد، در اختیار واحدهای IT در صنعت مورد مطالعه قرار میدهد. ایجاد یک سیستم اطلاعات ابزار خوبی برای حل مشکلات تصمیمگیری چندمعیاره ارائه میکند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)20320071122-استخراج و ارزیابی شاخصهای مرتبط با آمادگی صنعت خودروسازی جهت پیاده سازی ERP18830FAمحمودصارمیمحمد موسیخانیمهدیعابدینیشهرامخیراندیشمهندسی مواد و متالورژیJournal Article19700101Enterprise Resource Planning systems (ERP) are pre engineered packages designed for internal information processing and facilitating integration of the information of the firms and fast responding to the customers. Implementation of these systems is always time consuming and expensive and all parts of the organization will be challenged with the implementation process. Evidence indicates that despite the excessive time and cost, unfortunately most firms haven't implemented these systems successfully and others which climes success, have some problems with after implementation. For protecting the organizations against the risks and dangers of ERP, it is necessary that managers arrange an investigation for organizational readiness assessment before ERP implementation. In this study we tried to extract factors for organizational readiness assessment. 18 criteria extracted from literature and these factors analyzed by Factor analysis and summarized to 5 factors and the most important criterion had been Specified this research is very useful for those company which wants to implement ERP systemدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)20320071122-اندازهگیری بلوغ دولت الکترونیکی دروزارت بازرگانی ایران - رویکرد فازی18831FAحسینصفریNewshaNnJournal Article19700101eGovernment has been defined as an Information and Communication Technology (ICT) enabled route to good governance for citizen and business, employees and other governmental organizations. eGovernment is an evolutionary path that its effective implementation requires a comprehensive vision. For the employing eGovernment, first of all we need to know what its current and desirable position is. Then we can present a good plan for reaching the desirable position. This paper introduces a new heuristic model that could be used to measure eGovernment maturity called "eGovernment Maturity Model for Iran's Ministry of Commerce" (eGMMIMC). According to this model, maturity of an organization is equal to sum of subsidiaries, maturity. For deploying this model in the Iran's Ministry of Commerce, we developed a fuzzy system and measured eGovernment maturity. According to the results, eGovernment for Iran's Ministry of Commerce is in the lowest level entitled Readiness.دولت الکترونیکی عبارتست از استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات دولتی به شهروندان، کسب و کارها، کارمندان دولت و سایر نهادهای دولتی. دولت الکترونیکی یک تغییر بزرگ است که برای اجرای صحیح آن نیاز به یک دید جامع است. در طراحی یا استخدام دولت الکترونیکی، آنچه قبل از هر چیز باید مورد بررسی قرار گیرد، شناسایی وضعیت فعلی دولت الکترونیکی است. سپس با توجه به شناسایی وضعیت کنونی میتوان برنامهای بمنظور رسیدن به وضعیت مطلوب طراحی نمود. در این مقاله، مدلی تحت عنوان مدل بلوغ دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی (eGMMIMC) معرفی شده است که با دید استقرایی ابتدا تمامی سازمانها یا معاونتهای تابعه یک وزارتخانه را مورد بررسی قرار داده و سپس از جمع بستن بلوغ دولت الکترونیکی در این واحدهای تابعه، بلوغ وزارتخانه را استخراج میکند. در ادامه بر مبنای این مدل، بلوغ دولت الکترونیکی در وزارت بازرگانی ایران با استفاده از یک سیسم فازی اندازهگیری شده است. طبق نتایج بدست آمده بلوغ دولت الکترونیکی در وزارت بازرگانی در مراحل نخستین خود (مرحله دوم با عنوان آمادهسازی) میباشد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)20320071122-ارایه چارچوبی برای مکانیابی مراکز صنعتی در سطح ملی همراه با مطالعه موردی18832FAعلیفرقانینیمایزدانشناسعلیرضاآخوندیJournal Article19700101One of the most important affect the impact on competitiveness of firms is the best location. Many types of industrial center location models have been developed to find optimal location with respect to various location criteria such as cost, time, transportation, market, Labor and etc. In this paper we develop and test a location model that utilizes multi attribute decision making method (MADM) for solving location problems at the national level. This model have been developed for an aluminum factory. We define the criteria with respect to factory requirements, experts & managers considerations, factory location problems and special policies about industrial location in Iran. We believe that the presented model provides a rich approach for solving location problems in our country.یکی از عوامل بسیار مهم در رقابتپذیری شرکتها، تعیین بهترین مکان برای احداث و راهاندازی آنها است. تا کنون انواع مختلفی از مدلهای مکانیابی مراکز صنعتی توسط محققان ارایه شده که در آنها از شاخصهایی مانند زمان، هزینه، حمل و نقل، بازار به عنوان معیارهای اصلی تصمیمگیری استفاده شده است. در این مقاله، یک چارچوب مناسب برای مکانیابی مراکز صنعتی در سطح ملی ارایه میگردد. در این چارچوب از انواع روشهای تصمیمگیری چندمعیاره استفاده شده است. این چارچوب برای مکانیابی کارخانه آلومینیوم توسعه داده شده است. معیارهای تصمیمگیری نیز بر اساس نیازمندیهای کارخانه موردنظر، نظرات خبرگان و مدیران، ملاحظات مسایل مکانیابی و سیاستهای خاص مکانیابی صنایع در کشور؛ تعریف گردیده است. ما اعتقاد داریم چارچوب ارایه شده رویکردی مناسب جهت حل مسایل مکانیابی در کشور میباشد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)20320071122-ارزیابی اعتماد بین شرکا در مشارکتهای راهبردی مورد کاوی: صنعت خودروایران18833FAمنوچهرمنطقیامیرالبدویهادیزبردستJournal Article19700101In this study, we identify the strategic alliances and investigate their critical success factors. Based on the literature review, was identify and select the most important behavioral parameter, namely Trust and analyze the state of it in one of the most important strategic alliances on Iranian Automotive Industry. Thus, we behaviorally and indirectly analyze the success of alliance performance by the most important success factor and also we have gained a comprehensive insight about trust among partners, its dimentions and level of alliance performance.در این مقاله ضمن شناخت مشارکتهای راهبردی و بررسی عوامل موثر بر موفقیت آنها، بر مبنای نتایج مرور تحقیقات، مهمترین عامل رفتاری موثر بر موفقیت مشارکتها (اعتماد) را شناسایی و انتخاب کرده و وضعیت آن را در یکی از مهمترین مشارکتهای راهبردی صنعت خودروایران موردتحلیل وارزیابی قرار میدهیم .بدین ترتیب عملکرد مشارکت راهبردی فوق را ازمنظر رفتاری و از طریق مهمترین عامل موفقیت آن و بصورت غیر مستقیم، مورد بررسی و موشکافی قرار داده و به کمک آن درک و بینش خوبی از اعتماد بین شرکا، ابعادمختلف آن و نیز میزان موفقیت مشارکت بدست میآوریم.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)20320071122-ارائه یک متدولوژی فازی جهت ارزیابی عملکرد تامین کنندگان در فرایند برون سپاری18834FAمرتضی موسیخانیمحمد امیننائبیجوادبخشیJournal Article19700101After termination of vertical integrating era in which the organizations themselves carried out and performed ensuring supply chain activities throaty from its beginning to the end (from ensuring layer to distribution layer and deliverance of clients' productions and services), now the era of organizational outsourcing activities has appeared. Nowdays, measurement and control of the outsourcing activities is one of the managers disturbances. And this has exposed to the experts' style and thoughts because of human's judgment and reasoning and more above all, lack of certainty conditions in marked measurement and this will risk the subject's continuation pf outsourcing activities. After the contemplation of accomplished studies related to marked measurement and standards of producers' operation, we have examined existing measurement method in this essay and we present a portion fuzzy control of measurement distinction method according to its operation. At the end regarding the subject importance while doing an empirical study in industry section we'll analyze and assimilate the outcomes.پس از پایان عصر یکپارچهسازی عمودی که در آن سازمانها از ابتدا تا انتهای فعالیتهای زنجیره تامین (از لایه تامین تا لایه توزیع و تحویل محصولات و خدمات مشتری) را تماماً خود پیاده سازی و اجرا مینمودند، اکنون عصر برون سپاری فعالیتهای سازمانی ظهور کرده است. امروزه یکی از دغدغههای مدیران ارزیابی و کنترل فعالیتهای برون سپاری شده میباشد که این امر در بسیاری از موارد با توجه به قضاوتها و استدلالهای انسانی و از همه مهمتر شرایط عدم قطعیت شاخصهای ارزیابی، دستخوش سلایق و افکار کارشناسان قرار گرفته است که این موضوع ادامه فعالیتهای برون سپاری را به مخاطره میاندازد. از این رو در این مقاله پس از بررسی مطالعات انجام شده در رابطه با معیارها و شاخصهای ارزیابی عملکرد تامینکنندگان به مطالعه روشهای ارزیابی موجود در این زمینه پرداخته و سپس یک روش کنترل فازی امتیاز ارزیابی را متناظر با عملکرد آنها ارائه مینماییم. در پایان با توجه به اهمیت موضوع ضمن انجام یک مطالعه موردی در بخش صنعت، به تجزیه و تحلیل نتایج حاصله خواهیم پرداخت.