دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17320040621-انتخاب مدیر عالی با به کارگیری فن فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی11529FAدکتر عادلآذردکتر ایرجنوریJournal Article19700101This paper has developed an algorithm for selecting a preeminent manager. This mentioned algorithm has created a hierarchical structure which can be resolved using a Fuzzy Analytic Hierarchy Process (AHP). It enables us to select the most efficient and qualified individual out of other candidates to hold the position of the chief manager of the organization..
The major advantage of this model is its reliance on proportionate characteristics between candidates for management position characteristics and the related organization.
The precision of Fuzzy AHP technique in selecting the chief manager is a higher than other techniques. Thus, the presented approach is judged to be a reliable and highly valid in selecting a chief manager for the organization.در این مقاله یک الگوریتم برای انتخاب مدیر عالی پردازش شده است الگوریتم یاد شده یک ساختار سلسله مراتبی را ایجاد کرده که به کمک فن تحلیل سلسله مراتبی فازی حل می شود این الگوریتم قادر است بهترین فرد را برای تصدی سمت مدیریت عالی سازمان از بین افراد با صلاحیت برگزیند برتری اصلی این مدل در تیکه بر تناسب ویژگی های نامزدهاست سمت مدیریت با ویژگی های سازمان یا شرکت مربوط است دقت فن تحلیل سلسله مراتبی فازی برای انتخاب به دلیل ترکیب مفاهیم کمی و کیفی و نیز در نظر گرفتن یک طیف در محدود ه هر پاسخ بسیار بیشتر از فنون دیگر است از این رو روش ارائه شده در این تحقیق یک فرایند معتبر در امر انتخاب مدیر عالی سازمان است نتیجه این تحقیق مدلی شامل چهار جز ورودی ویژگی های نامزد و مشخصات سازمان فرایند تلفیق و ترکیب معیارها با محاسبات فن تحلیل سلسله مراتبی فازی خروجی ( درجات تناسب هر یک از نامزدها برای تصدق سمت مدیریتی مورد نظر و مشخص شدن مدیر مناسب ) و با زخور استدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17320040621-طراحی مدل ریاضی شبکه حمل و نقل شرکت پست ج.ا.ا11530FAدکتر محمدجواد اصغرپوردکتر سید ذبیح اللههاشمیJournal Article19700101During the industrialism era and in particular, at the beginning of the second world war, mathematican scholars and practitioners were intersted in applying optimization models for Solving manufacturing and industry problems. After the second world war, application of these models were expanded in industry as well as service sector. This body of knowledge has been developed and improved and it can consequently be used to solve complex and large scope problems such as post transportation network. In this regards, this research intends to apply a multi- level model for solving problems of transportation information network of Post Corporation. First of all data of transportation network of the Post Corporation is loaded to the system. After calculating the unitily function, the system then finds the shortest path between two postal centers (i,j) and the appropriate amount (weight) of products is allocated to the selected paths.
After a review of the related literature, the history of postal transportation network is discussed:
Subsequently the results of applying the mathematical model are presented and further suggestions are offered.مدل های بهینه سازی از دوران نهضت صنعتی در جهان و به ویژه در اوان جنگ جهانی دوم همواره مورد توجه ریاضی دانان و دست اندرکاران صنعت بوده است به خصوص بعد از جنگ جهانی دوم کاربرد مدل های یاد شده در صنعت و خدمات توسعه یافته است. بر همین اساس در این تحقیق طراحی مدل ریاضی شبکه حمل و نقل شرکت پست ج.ا.ا که در عمل به واسطه تعدد مسیرهای ارتباطی تنوع وسایل حمل و نقل سیستم حمل و نقل غیر بهینه و تنوع مرسولات دارای پیچیدگی خاص خود می باشد به صورت چند سطحی مورد مطالعه و کنکاش قرار می گیرد.
ابتدا اطلاعات شبکه حمل و نقل به صورت ورودی به سیستم اطلاعات شبکه حمل و نقل پست انتقال داده می شود پس از محاسبه تابع مطلوبیت سیستم در قدم اول کوتاه ترین مسیر و کم ترین زمان و نوع وسیله نقلیه را بین دو مرکز پستی پیدا می کند و سپس مقدار وزن محمولات به هر یک از مسیرهای انتخاب شده تخصیص داده می شود.
افزون بر آن ضمن مروری بر ادبیات موضوع تاریخچه حمل و نقل و شبکه های حمل و نقل پستی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و بر اساس روش تحقیق و روش شناسی موضوع نتایج تحقیق به صورت یک مدل ریاضی چند سطحی همراه با پیشنهادهای مربوط ارایه می گردد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17320040621-طراحی سیستم پشتیبان تصمیم گیری برای مدیریت فرایندها در وزارت علوم تحقیقات و فناوری11531FAدکتر محمودصارمیسید وحید عماد اسلاماسکوییJournal Article19700101امروزه رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات از یک سو و ناکارآمدی بخش دولت و زیر مجموعه های آن از سویی دیگر حرکت جهانی را به سمت ایجاد دولت الکترونیک موجب شده که کشور ما نیز در مسیر این حرکت قرار دارد. این حرکت جهانی در پیش روی خود با تغییرات چالش ها و مقاومت های فراوانی روبرو است. پیاده سازی نگرش فرایندی یکی از این تغییرات است که در این مفهوم دولت در قالب مجموعه ای از فرایندها دیده می شود. این امر به همان میزان که کارکردهای مثبتی را ایجاد خواهد نمود ابعاد گسترده ای از فعالیت ها را می طلبد. مجموعه ای گسترده متنوع و پیچیده از میلیون ها فرایند به همراه ارتباط بین آن ها یکی از این موارد می باشد. در چنین فضایی تصمیم گیری کلیه ارکان دولت در بخش فرایندها نه تنها حائز اهمیت خواهد بود بلکه مستلزم استفاده سنجیده و آگاهانه از فناوری های مدرن پشتیبان تصمیم می باشد. سیستم آموزش عالی در هر کشور از جمله سیستم هایی است که با طیف کاملا وسیع متنوع و مهم از این چالش ها و تغییرات روبرو است. در این مقاله به متناسب کردن سیستم های پشتیبان تصمیم در خصوص مدیریت فرایندها در وزارت علوم تحقیقات و فناوری پرداخته شده و با چنین دیدگاهی اجزای یک سیستم پشتیبان تصمیم و قابلیت ها و نیازمندی های هر کدام در پشتیبانی فرایند تصمیم گیری مورد بحث قرار گرفته است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17320040621-طراحی و تبیین سیستم ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی صنعتی11532FAدکتر محمد رضامهرگاندکتر محمدرضازالیJournal Article19700101Research and Development (R&D) are Complex, un-monotonous and Unique processes. Therefore, the Management of R&D centers is much more Complex than others Organizations. However one should remember that an effective Management of activities such as R&D requires an assessment and control on all performances.
Nowadays, regarding the expansion of research activities, the review and assessment of performances is inevitable. One of the necessities for the assessment of research centers is the presence of Comprehensive evaluation system. This articles aims at designing, explaining and implementing performance assessment system for Industrial Research Centers. According to the results of this research, Independent Industrial Research Centers are more efficient than others Research Centers (University and Industry-R&D).تحقیق و توسعه فرایندی پیچیده غیر یکنواخت و منحصر به فرد است از این رو مدیریت مراکز تحقیق و توسعه بسیار پیچیده تر از سازمان ها است از طرف دیگر مدیریت اثر بخش کلیه فعالیت ها مانند تحقیق و توسعه نیازمند کنترل و ارزیابی عملکرد آن ها است امروزه با توجه به گسترش فعالیت های تحقیقاتی بازنگری و ارزیابی عملکرد این گونه مراکز اجتناب ناپذیر است لازمه ارزیابی اثر بخش عملکرد مراکز پژوهشی برخورداری از یک سیستم جامع ارزیابی است هدف این مقاله طراحی تبیین واجرای سیستم ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی صنعتی در سه بعد رفتاری ساختاری و زمینه ای است بر اساس نتایج این تحقیق عملکرد مراکز تحقیقاتی صنعتی مستقل کاراتر از سایر مراکز پژوهشی استدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17320040621-استراتژی بازاریابی هوشمند11533FAدکتر سید رضا سیدجوادینهاشم آقازادهمحمد رحیماسفیدانیJournal Article19700101Marketing strategies seem to be an important type of strategies, that result in Sustainable Competitive advantage.
Traditionally, according to an integrated approach, organizations could develop marketing strategies based on their internal capabilities and external position. Marketing strategies play two important roles to sustain competitive advantage: (1) encourage customers to return (according to market-based view), and (2) create distinctive competencies through making core competencies VRIO (according to RBV, VRJO refers to Valuable, Rare, not Imitable and to be able to Organize).
In the age of drastic changes Organizations must consider innovative knowledge as a new input to sustain competitive advantage and to develop intellectual nzarketing strategy (more than internal capability and external position as existing inputs).
In this paper, we are going to contribute a new perspective to develop marketing strategy. It is sustaining competitive advantage and developing intellectual marketing strategy (IMS) through innovative knowledge to
achieve superior performance.به نظر می رسدکه استراتزی هیا بازاریابی از جمله استراتژی های مفید و کارساز برای خلق مزیت رقابتی پایدار باشند هر چند که وجود سایر استراتژی های وظیفه ای نیز لازم می باشد بنا بر یک رویکرد ترکیبی یک پارچه سازمان ها می توانند استراتژی های بازاریابی خود را بر مبنای قابلیت ها و توانمندی های داخلی و جایگاه خارجی ( محیط و بازار ) توسعه دهند در راستای پایداری مزیت رقابتی استراتژی های بازاریابی دو نقش اساسی ایفا می کنند تشویق مشتریان به بازگشت ( بر اساس دیدگاه بازار محور) و 2- ایجاد شایستگی های متمایز از طریق دستیبابی به VRIO شامل چهار ویژگی ارزشمند و کمیاب و غیر قابل تقلید و قابل سازماندهی ) در محیط متلاطم امروز سازمان ها با ید دانش نو آورانه را بعنوان یک ورودی جدید ( فراتر از قابلیت داخلی و جایگاه محیطی عنوان ورودی های موجود ) برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار و توسعه استراتژی بازاریابی هوشمند به پیندارند در این مقاله به دنبال افزودن یک دیدگاه جدید به منظور توسعه استراتژی بازاریابی هستیم بر اساس این دیدگاه سازمان برای دستیابی به عملکرد عالی باید از طریق خلق و به کارگیری دانش نوآورانه نسبت به توسعه استراتژی بازاریابی هوشمند اقدام و مزیت رقابتی خود را پایدار نمایددانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)17320040621-بررسی تاثیر و ظایف مدیران گروه های آموزشی بر کارایی اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان از دیدگاه اعضای هیات علمی11534FAمرضیه مختاریپوردکتر سید علیسیادتJournal Article19700101Abstract
Nowadays the most prominent indicator of success and progress in university is the efficiency of its faculty members. Since management in every organization is the most important source and has the key function for the improvement of efficiency, it is necessary that through planning in the administrative, educational and scientific fields, the heads of departments in universities try to create the appropriate environment the condition for faculty members in order to bring about higher level of efficiency in them. In this regards, the presented research was conducted to study the effect of the tasks of heads of educational department on the efficiency of faculty members in university of Isfahan. The descriptive- correlative method is made use for survey of this research subject. The finding of research showed that: 1) the tasks of the heads of educational departments affected the efficiency of faculty members. 2) There were no differences between faculty members point of views in respect to their demographic characteristics about the tasks of the heads of educational departments.امروزه بارزترین شاخص موفقیت و پیشرفت دانشگاه کارایی اعضای هیات علمی آن است از آنجا که مدیریت در سازمان مهم ترین منبع و کلید بهبود کارایی است ضروری است که مدیران گروه های آموزشی دانشگاه ها از طریق برنامه ریزی صحیح و اصولی در ابعاد اداری آموزشی و علمی با ایجاد محیط مناسب و شرایط مادی و معنوی مطلوب برای اعضای هیات علمی موجبات کارایی هر چه بیش تر از آنان را فراهم نمایند این تحقیق بر آن است تا به بررسی تاثیر وظایف مدیران گروه های آموزشی بر کارایی اعضای هیات علمی در دانشگاه اصفهان به پردازد به منظور بررسی این موضوع از روش توصیفی همبستگی استفاده گردیده است یافته های تحقیق نشان داد که 1- وظایف مدیران گروه های آموزشی بر کارایی اعضای هیات علمی تاثیر دارد 2- بین نظرات اعضای هیات علمی با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی آن ها در خصوص وظایف مدیران گروه های آموزشی تفاوتی وجود ندارد