در دو دهه اخیر صاحب نظران سازمان و مدیریت ، بحثهای گسترده ای در زمینه ضرورت توجه به عوامل محیطی در مطالعه سازمانها مطرح کرده اند. هر محیطی انتظارات خاصی از سازمان دارد و از طرفی موقعیتها و فرصتهایی را نیز برای آن فراهم می آورد . سازمان با جمع آوری اطلاعات درباره رخدادهای محیطی و تحلیل و ارزیابی آنها از وجود تقاضاها و موقعیتها آگاهی می یابد و استراتژی خود را با استفاده از این اطلاعات برای رسیدن به هدف به طور شایسته طراحی یا تعدیل می کند. عوامل محیطی به مجموعه ای از ویژگیهای قابل اندازه گیری محیطی گفته می شود که بطور مستقیم یا غیر مستقیم توسط سازمان ادراک می شود و بر عملیات آن موثر است.