در این نوشتار ضمن اشاره به نیاز آموزشی ضرورت ارزیابی نیازهای آموزشی در سازمان های دولتی و مراحل آن مورد بررسی قرار گرفته است با عنایت به تجارب نویسندگان مقاله در اجرای پروژه های نیازسنجی آموزشی در برخی از سازمان های دولتی ایران و بررسی مدل های نیازسنجی آموزشی از جمله مدل کافمن وهرمن 1996 کریک 1987 گلدستاین 1992 سینجر 1990 استوت 1993 سورینا 1997 اندرسون 1994 و 1993 انرسون 1993 الگوی شورای همکاری 1997 گریفث و ویلیامز 1998 ادگار شاین 1980 ترولو 1997 و ودال و وینستنتلی 1998 و با توجه به به روز نبودن شرح وظایف در سازمان های دولتی ایران به منظور تکمیل و بومی نمودن مدل های موجود مدل تلفیقی تحت عنوان مدل نیازسنجی آموزشی مماس توسط نگارندگان این نوشتار برای انجام نیازسنجی آموزشی در سازمان های دولتی ایران طراحی و پیشنهاد میگردد دراین مقاله ساختار اجزا مراحل و نحوه اجرای نیازسنجی آموزشی بااستفاده از این مدل به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است
مجتهد, دکتر داود, مهدوی, دکتر عبدالمحمد, & سروش, فریبا خالقی. (1382). مدل مماس و مدل پیشنهادی برای نیاز سنجی آموزشی. فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود), 16(1), -.
MLA
دکتر داود مجتهد; دکتر عبدالمحمد مهدوی; فریبا خالقی سروش. "مدل مماس و مدل پیشنهادی برای نیاز سنجی آموزشی", فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود), 16, 1, 1382, -.
HARVARD
مجتهد, دکتر داود, مهدوی, دکتر عبدالمحمد, سروش, فریبا خالقی. (1382). 'مدل مماس و مدل پیشنهادی برای نیاز سنجی آموزشی', فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود), 16(1), pp. -.
VANCOUVER
مجتهد, دکتر داود, مهدوی, دکتر عبدالمحمد, سروش, فریبا خالقی. مدل مماس و مدل پیشنهادی برای نیاز سنجی آموزشی. فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود), 1382; 16(1): -.