در فضای کسب و کار کنونی که پیچیدگی، پویایی و غیرقابل پیشبینی بودن از ویژگیهای اصلی آن است، مدیران عملیاتی با چالشهای عمدهای روبرو هستند. استفاده از اصطلاح اقتصاد شبکهای نشان دهنده نقش دانش و همکاری توأم با اشتراک مساعی در فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر است. یکی از الگوهای نوین مدیریت عملیات برای فعالیت در اقتصاد شبکهای، «مدیریت زنجیره تأمین» است که با توجه به الزامات اقتصاد نوین به طور جدی مورد توجه مدیران کسبوکار و محققان مدیریت قرار گرفته است.
با توجه به این مهم در این نوشتار تلاش میشود ضمن تبیین نقش مدیریت زنجیره تأمین در موفقیت بنگاهها در صحنه رقابتی فزاینده کنونی در قالب شکلگیری شبکههای همکاری، الگویی برای تقویت و توسعه نقش عملیات در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی از طریق تدوین و توسعه استراتژی عملیات ارایه شود. در این راستا ابتدا وضعیت و ابعاد کلیدی مدیریت عملیات در فضای اقتصادی نوین مورد بحث قرار میگیرد. پس از تبیین جهت گیری و چارچوب تحقیق حاضر به بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق مرتبط با موضوع مقاله پرداخته میشود. در این زمینه ابتدا مفاهیم و ابعاد کلیدی مدیریت زنجیره تأمین بهطور مختصر مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. سپس مفهوم و فرایند استراتژی عملیات مختصراً بررسی میشود. پس از اینکه مبانی نظری تحقیق تبیین شد، الگوی پیشنهادی که مشتمل بر مفهوم و فرایند استراتژی عملیات در محیط زنجیره تأمین است معرفی و هر یک از مراحل آن شرح داده میشود.