قلمرو رقابتی که سازمانها در سالهای اخیر با آن مواجهند، در سطح بالایی از پویایی و بالندگی توصیف شده است. برای بقا در چنین شرایطی، استمرار و پایداری در مزیت رقابتی از طریق توسعه ظرفیتهای فردی و سازمانی، ضرورت یافته است. در این راستا، برخی از اندیشمندان و صاحبنظران معاصر اظهار میدارند که دانش، منبع عمده کسب مزیت رقابتی پایدار محسوب میشود و به منظور دستیابی سازمانها به چنین مزیتی، فرایند مدیریت دانش میتواند به عنوان یک فرصت استراتژیک، مورد توجه قرار گیرد. بررسی مطالعات انجام شده نشان میدهند، سازماندهی بر اساس تیمهای کاری یک گرایش جدید در تسهیل مدیریت دانش است. اما، نکته حایز اهمیت آن است که سازماندهی به وسیله تیمهای کاری به تنهایی کافی نیست. بلکه تیمهای کاری خود باید از خصوصیات و ویژگیهای خاصی برخوردار باشند تا بتوانند هدف مورد نظر را تحقق بخشند. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق شناسایی و بررسی ویژگیهای تیمهای کاری در تسهیل مدیریت دانش است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون خطی چند متغیره و تحلیل عاملی استفاده شده و برای آزمون فرضیهها، دادهها در دو فاز خلق و فاز انتقال و یکپارچگی دانش تجزیه و تحلیل شدهاند.
برخی از نتایج تحقیق عبارتند از: وجود مهارتهای مکمل و نیز فضای اعتماد در بین اعضای تیمهای کاری از مهمترین عوامل در تسهیل مدیریت دانش(در هر دو فاز) بودند. لیکن، ویژگی خودمدیریتی و استقلال و آزادی عمل اعضا به عنوان عوامل موثر فقط در فاز خلق دانش شناخته شدند.